militaria als een investering.

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: militaria als een investering.

Bericht door wvd »

Erik schreef:
Aan de andere kant: als de replica precies gelijk is aan het origineel maakt het toch niet uit? D'r zit toch geen bijgeloof of andere mystiek achter een origineel omdat-ie 70 jaar oud is in plaats van 2? Zolang je er maar niet teveel voor betaald! Maar dat geldt ook voor een origineel natuurlijk!
Precies gelijk zijn ze nooit altijd ander materiaal dan origineel. Snap de gedachten niet goed natuurlijk maakt het wel uit of het 70 of 2 jaar oud is je doet deze hobby toch omdat je ww2 verzameld en geen namaak. En wat is teveel betalen alles wat je aan namaak troep uitgeeft is teveel betaald. Origineel hangt af van hoeveel jezelf wilt betalen voor een item.

Ieder zijn ding natuurlijk maar om nep met origineel te vergelijken en dat het niks uit maakt :roll:
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: militaria als een investering.

Bericht door Iwan »

Ik voel mijzelf toch soms genoodzaakt om een enkel repro stuk toe te moeten voegen om een plaatje compleet te krijgen let wel dit zijn maar enkele stukken en wil niet zeggen dat mijn collectie bol staat van de repro wat zeer zeker niet het geval is. Sommige zaken zijn zeer moeilijk te vinden of gewoon schier onbetaalbaar. Ik ga geen 1000 euro neertikken voor een para first aid kit. Als vrouwlief dat hoort kan ik denk ik met mijn para kitje onder de brug gaan slapen. Er zijn natuurlijk meer dingen die een bak met euro`s kosten en mijn verzameling is natuurlijk maar een "hobby" en dat moet het dan ook blijven
Gebruikersavatar
halftrack
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 mei 2013, 19:58

Re: militaria als een investering.

Bericht door halftrack »

wvd schreef:Precies gelijk zijn ze nooit altijd ander materiaal dan origineel. Snap de gedachten niet goed natuurlijk maakt het wel uit of het 70 of 2 jaar oud is je doet deze hobby toch omdat je ww2 verzameld en geen namaak. En wat is teveel betalen alles wat je aan namaak troep uitgeeft is teveel betaald. Origineel hangt af van hoeveel jezelf wilt betalen voor een item.

Ieder zijn ding natuurlijk maar om nep met origineel te vergelijken en dat het niks uit maakt
Ja, het is toch leuk om een item te hebben waarvan je weet dat er bepaalde geschiedenis of een zeker verhaal achter zit.
Wellicht ligt dat anders voor degenen die re-enacten.
When it comes to the day of judgment
Who will carry the can
For this dreadful demonstration
Of man's inhumanity to man?

-Een onbekende Engelse WOI veteraan
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: militaria als een investering.

Bericht door wvd »

halftrack schreef: Ja, het is toch leuk om een item te hebben waarvan je weet dat er bepaalde geschiedenis of een zeker verhaal achter zit.
Wellicht ligt dat anders voor degenen die re-enacten.
En daar gaat het uiteindelijk toch om in deze hobby.
Normandy schreef:Ik voel mijzelf toch soms genoodzaakt om een enkel repro stuk toe te moeten voegen om een plaatje compleet te krijgen let wel dit zijn maar enkele stukken en wil niet zeggen dat mijn collectie bol staat van de repro wat zeer zeker niet het geval is. Sommige zaken zijn zeer moeilijk te vinden of gewoon schier onbetaalbaar. Ik ga geen 1000 euro neertikken voor een para first aid kit. Als vrouwlief dat hoort kan ik denk ik met mijn para kitje onder de brug gaan slapen. Er zijn natuurlijk meer dingen die een bak met euro`s kosten en mijn verzameling is natuurlijk maar een "hobby" en dat moet het dan ook blijven
Waarom is het noodzaak ik heb liever het item dan maar niet dan een repro. Een ridderkruis zal ik nooit kunnen betalen maar ga het niet vervangen door een repro. En ja sommige stukken vind je nooit origineel of onbetaalbaar dat is niet anders en voor de gewone man helaas dan realiteit.

€1000 neertellen voor een origineel ja dat is een keuze persoonlijk zal ik het wel doen als je het echt graag wilt hebben. Zelf heb ik een gezin met twee kinderen een huis etc etc en wilde toch perse een duits kruis in goud. Heeft me dik €1900 gekost maar als je het dan uiteindelijk betalen kan is het gevoel er een te bezitten werelds. Ik heb daarvoor een tijd moeten sparen en niks anders gekocht en alleen gespaard maar dat zijn keuzes die ieder zelf moet overwegen.

Ja het is een hobby en hobby's kosten geld. Mee eens dat het een hobby moet blijven maar ipv elke maand geld uitgeven aan kleine dingen kun je dat ook wegzetten voor die ene grote aankoop

De vrouw tja die van mij vind het prima zolang het gezin niks te kort komt tenslotte werk ik zelf voor het geld. Ik tel haar schoenen kleren etc etc ook niet op moet ze fijn zelf weten. Maar mijn collectie is waardevast en haar collectie helaas niet :+
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: militaria als een investering.

Bericht door Iwan »

Ik zeg niet dat het noodzaak is maar dat ik mijzelf genoodzaakt zie om dat ene repro stuk te kopen om mijn plaatje compleet te krijgen dan praat ik dus puur vanuit mijn eigen insteek. Persoonlijk maak ik me niet zo sappel om een enkel repro stuk al zullen velen op dit forum daar anders over denken. Voor mij is mijn collectie geen investering het is een liefhebberij om mijn interesse een stukje vorm te geven..
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: militaria als een investering.

Bericht door coco »

Ik vind persoonlijk dat je het originele materiaal te kort doet met het kopen van repro, maar daar gaat dit topic niet over.

Zelf zie ik deze hobby puur als een interesse en 'laten we het niet vergeten' hobby, de eventuele financiële meevaller die ik er ooit aan zou kunnen krijgen is daarbij mooi meegenomen, krijg ik die financiële meevaller niet vind ik het ook prima want ik heb me (tzt) dan al jaren ingezet voor het behoud van materiaal uit en herdenken van de oorlog wat voor mij toch op plaats 1 staat binnen de hobby.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: militaria als een investering.

Bericht door Mr Mojo Risin »

Voor mij is het in de eerste plaats een hobby en dat is het voor elke particuliere verzamelaar wel denk ik. Je gaat toch niet tegen je zin je verdiepen in al die items enkel om het geld. :P Maar het is natuurlijk altijd een investering. Militaria is eigenlijk antiek en de prijzen zullen blijven stijgen indien de vraag stijgt en op WO2 items is de rek er nog lang niet uit volgens mij. De laatste jaren is er gewoon een boom geweest door de toegenomen populariteit door tv-series, films, etc. (we noemen geen namen :mrgreen: ) maar ik stel vast dat de prijzen tegen 7 á 8 jaar geleden, toen ik begon met verzamelen, nog steeds stijgen. Tegenwoordig gaat het gewoon wat trager.
Als de markt morgen instort door een overaanbod zal ik me mijn aankopen niet beklagen in elk geval. Het zou zelfs goed zijn om mijn collectie fors uit te breiden voor minder geld. :P Maar dat zal echt niet gebeuren denk ik. En dan is zoals gezegd de latere financiële meevaller mooi meegenomen maar je moet get dan wel over je hart krijgen om items te verkopen. :P
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Re: militaria als een investering.

Bericht door King tiger »

Voor mij zijn dat twee zaken, als je koopt om te verkopen ben je naar mijn mening geen verzamelaar maar, bij gebrek aan een beter woord, dealer. Niet dat daar iets mis mee is volgens mij. Je probeert gewoon geld te halen uit militaria. Ik verkoop ook veel op het internet voor wat extra geld maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om ook maar iets van mijn collectie te verkopen. Een verzamelaar hecht er emotionele waarde aan, een verkoper niet. Ik denk niet dat veel mensen hier hun verzameling als investering zien. Maar zoals Mojo zegt, militaria is antiek en voor antiek is wel altijd een markt. Volgens mij is militaria geen slecht idee echter als investering. Als je onder de waarde kan kopen en je voor de 'gewone' prijs verkoopt maak je geld. Dat is met alles zo. Zo ken ik een buur in de wijk die ouwe fietsen opkoopt ze oplapt en verkoopt met winst en die heeft al aardig wat verdiend.
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: militaria als een investering.

Bericht door Erik »

Mr Mojo Risin schreef:...Militaria is eigenlijk antiek en de prijzen zullen blijven stijgen indien de vraag stijgt en op WO2 items is de rek er nog lang niet uit volgens mij.
dat is slechts één kant van het verhaal. Ware het antiek (wat m.i. wat dubieus is, het kan wel oud zijn) dan vallen de verzamelaars van bijvoorbeeld baretemblemen vanaf 1950 aardig uit de boot met een deel van hun verzameling. Ook collectors van replica hangen er dan buiten (waarbij replica zeker geen "namaaktroep" is zoals iemand eerder meldde)
Zelf denk ik dat een serieus verzamelaar een bepaald doel voor ogen heeft, anders dan opkopen en met winst verkopen. Een verzameling moet denk ik een representatie zijn van een bepaald onderwerp, een al dan niet volledig overzicht van een bepaald voorwerp of voorwerpsoort, een bepaald overzicht van de ontwikkeling van een voorwerp. Iemand kan woodlanduitrusting Nederlands verzamelen, dat duurt overigens nog een tijdje voordat dat antiek is. Zijn/haar doel kan zijn een overzicht te geven van de uitrusting van de NLD soldaat 1995-2005. Hij/zij is dan gewoon 'verzamelaar'!

Verzamelen is m.i. niet het lukraak vergaren en volkruien van je woning maar het gericht zoeken naar en verwerven van bepaalde artikelen die aan jouw doel beantwoorden. Daaraan kun je de eis hangen dat het artikel daadwerkelijk uit de tijd stamt dat het gebruikt werd of dat het 't fabricagestempel draagt van een bepaalde fabriek. Als dat je doel is, moet je geen replica kopen, je bedondert jezelf daarmee.

Een geschiedenisuitbeelder zoals ik en nog een paar op dit forum zijn in die zin ook verzamelaars, alleen ons verzameldoel is anders ingericht. Mijn doel is om een Nederlandse onderofficier in de mobilisatieperiode '39-'40 te kunnen tonen. Dat is een beelddoel. Het gebruik van replica's is hierbij waardevol omdat originelen eenvoudig te zeldzaam of te duur zijn. Bovendien representeert het niet dat wat ik wil laten zien. Honingbruin leer is na zeventig jaar bijna zwart; zo zag het er in 1939 niet uit. Ik moet tijdens presentaties het leer kunnen poetsen zonder dat het uit elkaar valt. Voor mijn doel is een origineel waardeloze troep waar ik liever niet mijn geld aan uitgeef.
wvd schreef: Ik tel haar schoenen kleren etc etc ook niet op moet ze fijn zelf weten. Maar mijn collectie is waardevast en haar collectie helaas niet
Maak jezelf niet te snel blij. Mode komt altijd terug waarbij de originelen al snel vrij duur kunnen worden! Retro noemen ze dat. Laatst nog een Levi's spijkerbroek origineel (omstreeks 1900) voorbij zien komen waarvoor 2000 USD werd betaald. Indien van een beetje bekende ontwerper: bingo! Wel degelijk collectorsitem!
wvd schreef:Ieder zijn ding natuurlijk maar om nep met origineel te vergelijken en dat het niks uit maakt :roll:
Afhankelijk van je verzameldoel. Als ik 200 moet neertellen voor een uitrustingstuk origineel dat na twee dagen van ellende van mijn koppel rolt en er bovendien niet representatief uitziet, laat ik het. Ik hecht niet zo aan dat "originele". Maar ik zal het ook niet weggooien, het is wel een investering natuurlijk! :wink:
Overigens betreft het replica's, geen nep. Replica's zijn echt. Nep wordt het pas als je dat verkoopt voor origineel. Als je het verkoopt als replica is het echt. Een heusche replica!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
halftrack
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 mei 2013, 19:58

Re: militaria als een investering.

Bericht door halftrack »

Ja, dat is wel begrijpelijk. Maar veel zullen bedoelen dat ze gewoon verzamelen. Geschiedenisuitbeelders als jij zullen allicht niet orgineel nemen,
dat is ook gewoonweg te riskant als zo'n oud stuk gebruikt wordt en daardoor grote kans heeft kapot te gaan.
Erik schreef:Replica's zijn echt. Nep wordt het pas als je dat verkoopt voor origineel
O.K een replica is niet nep, maar gewoonweg niet geproduceerd in de tijd dat deze werkelijk in gebruikt is geweest.
Dit is wellicht een reden dat verzamelaars eerder voor de oude, orginele militaria gaan.
When it comes to the day of judgment
Who will carry the can
For this dreadful demonstration
Of man's inhumanity to man?

-Een onbekende Engelse WOI veteraan
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: militaria als een investering.

Bericht door Erik »

halftrack schreef:O.K een replica is niet nep, maar gewoonweg niet geproduceerd in de tijd dat deze werkelijk in gebruikt is geweest.
Dit is wellicht een reden dat verzamelaars eerder voor de oude, orginele militaria gaan.
Het ging mij om het woordje 'nep'. Iets is nep als je bedonderd wordt. Namaak is geen nep, dat is namaak of reproductie. Maar dan moet je ook als zodanig verkopen, net onder het kopje 'origineel'. Dan is het nep.
Ik voel mij genept als mij een origineel stuk wordt verkocht voor replica, dat ik met een gerust hart het veld in kan nemen. Het stuk is dan voor mij nep, want origineel. Overigens is mij dat nog niet overkomen :wink: (Damn!)

Ik denk dat de reden dat verzamelaars voor origineel gaan ligt in het besluit dat ze zelf hebben genomen. Dat is onderdeel van hun verzameldoel. Er zijn verzamelaars die restaureren hun stukken; anderen laten het zoals het is. Keuzes.
Maar let wel: de ene verzamelaar is daarmee niet hoger in rang of beter of echter dan de ander! De verzamelaar van reproducties is net zo goed verzamelaar als de verzamelaar van origineel. Alleen hun verzameldoel is anders.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: militaria als een investering.

Bericht door coco »

Nogmaals dit is nogal off-topic maar oke.
Ook collectors van replica
moge het duidelijk zijn dat je replica NIET verzamelt maar aankoopt! En ja dat is een wezenlijk verschil.

Ieder moet het zijne weten over replica, maar ik zie mensen die enkel of grotendeels replica 'verzamelen' niet als verzamelaars.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: militaria als een investering.

Bericht door Erik »

coco schreef:moge het duidelijk zijn dat je replica NIET verzamelt maar aankoopt! En ja dat is een wezenlijk verschil.
Het moge duidelijk zijn dat mensen die zaken aanschaffen om op die manier een verzameling op te zetten, aan het verzamelen zijn. Een eventuele aankoop hoort daar logischerwijs bij, net als je een origineel aankoopt. Of gaat "verzamelen" bij jou anders? Jij hoeft niet aan te kopen?

Ik verzamel wel degelijk; mijn verzameldoel is echter anders dan die van jou. Ik koop aan om een verzameling bruikbare uitrustingsstukken, wapens, munitie, gebruiksartikelen e.d. compleet te krijgen; mijn doel is een onderofficier, Nederlands 1939 te kunnen tonen middels uitbeelding van het dagelijks leven en eventueel zelfs gevecht.
Jij koopt allerlei zaken aan om jouw verzameling compleet te krijgen. Exact hetzelfde. Bij jou kost de verwerving misschien wat meer tijd wegens de vermeende zeldzaamheid van het door jou gewenste artikel, maar die tijd ben ik kwijt om te kijken of een replica wel voldoet aan de standaard. Er is geen verschil. Met dien verstande dat ik mijn verzameling gebruik en jij kijkt ernaar.
coco schreef:Ieder moet het zijne weten over replica, maar ik zie mensen die enkel of grotendeels replica 'verzamelen' niet als verzamelaars.
Dan heb je ergens wat gemist.
Wat zijn dat dan? Mensen die een duidelijk beeld hebben van wat zij willen hebben aan artikelen die allemaal wat met elkaar gemeen hebben en zo een bepaald geheel vormen? Voor mij zijn dat verzamelaars.

Ik ken mensen die "verzamelaars van militaria" kenmerken als "die gasten die hun huis volkruien met oude rotzooi". De meeste van mijn collegea-militairen denken er zo over en kunnen zich niet zo goed voorstellen dat iemand daar aardigheid in heeft. Behalve natuurlijk als het geld opbrengt!
Het is maar vanaf welke berg je naar beneden kijkt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: militaria als een investering.

Bericht door zjopske »

Erik schreef:
coco schreef:Ieder moet het zijne weten over replica, maar ik zie mensen die enkel of grotendeels replica 'verzamelen' niet als verzamelaars.
Dan heb je ergens wat gemist.
Wat zijn dat dan? Mensen die een duidelijk beeld hebben van wat zij willen hebben aan artikelen die allemaal wat met elkaar gemeen hebben en zo een bepaald geheel vormen? Voor mij zijn dat verzamelaars.
Naar mijn idee:

Een reenactor die replica uniformstukken e.d. verzameld om hiermee de geschiedenis zo correct mogelijk uit te beelden een reenactor.

Iemand die een (Duits) uniform koopt puur voor de heb en te showen zonder geschiedkundige achterligging is een extremist/opwellingsaankoop.

Iemand die replica verzamelt (en hooguit enkele originelen) en ook nog de historische achtergrond bestudeerd een boeklezer.

Iemand die originelen verzamelt en de verzameling uit (+ 95%) originelen bestaat een verzamelaar.

Iemand die originelen verzamelt met geschiedkundige achtergrond en de verzameling uit (+ 95%) originelen bestaat een echte verzamelaar.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: militaria als een investering.

Bericht door coco »

Het is duidelijk dat je een re-enactor bent Erik, dat merk ik uit meer van je berichten overigens maar dat geeft niet.
Je bent een verzamelaar omdat je moeite doet om spullen te verkrijgen en niet omdat je even op een website kijkt en tientallen dezelfde uniformen ziet en er eentje koopt, waarna er nog steeds tientallen overblijven.
Dan ben je mijns inziens een aankoper en geen verzamelaar.

Het blijft hoe dan ook punt waarover je kan blijven praten, aangezien dit een wo2 forum is, vind ik een verzamelaar hier iemand die materiaal verzamelt dat daadwerkelijk gemaakt is ten tijde van de oorlog en niet materiaal wat lijkt op maar niet gemaakt is ten tijde van de oorlog.

We blijven lekker off-topic gaan!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie