Duitse Rode Kruis scheepje

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Duitse Rode Kruis scheepje

Bericht door rajbrns »

Hallo allemaal,

Graag wil ik dit scheepje van het Duitse Rode kruis door jullie laten beoordelen op originaliteit.
Dit scheepje is niet van mij, maar van een kennis en deze had gevraagd of ik er meer informatie over kon vinden.
Echter heb ik geen referentieboeken over het Duitse Rode Kruis en op internet kon ik ook niet bijster veel vinden tot op heden, dus ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Ik weet dat de foto's niet van de beste kwaliteit zijn, maar hopelijk kunnen jullie toch een oordeel vellen.
Bovendien is het lastig om snel betere foto's te maken, aangezien ik niet in het bezit ben van dit item.
Hierbij de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de binnenkant staat D.R.K met daaronder 1940

Afbeelding
Verzamel items van het Derde Rijk
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Duitse Rode Kruis scheepje

Bericht door utmi »

Ondanks de slechte kwaliteit foto's lijkt me dit een goed schuitje!
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse Rode Kruis scheepje

Bericht door Erik »

Even voor mijn beeldvorming:
In de jaren dertig-veertig was de regelgeving op het voeren van het rode kruis als emblema van de gelijknamige organisatie nogal aan stricte voorwaarden verbonden. Zo moest (en volgens mij nog steeds 'moet') het rode kruis geplaatst zijn op een wit veld. Niet tussen de pootjes en vleugels van een niet ter zake doende heraldische figuur zoals een adelaartje.

Is iemand bekend met hoeverre dit geaccepteerd werd als "rode kruis personeel"? En daarmee rechthebbend zijnde als "rodekruis-medewerker" zoals vastgelegd in de conventies?
Kwamen variaties op het rode kruis emblema ook voor bij andere landen voor zover jullie weten?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Duitse Rode Kruis scheepje

Bericht door coco »

Dit was in Duitsland gewoon het rode kruis logo ten tijde van de macht van de nsdap.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Duitse Rode Kruis scheepje

Bericht door rajbrns »

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Heeft iemand misschien foto's van een identiek scheepje? Ik ben er namelijk veel tegengekomen, maar nog niet dezelfde.
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse Rode Kruis scheepje

Bericht door Erik »

coco schreef:Dit was in Duitsland gewoon het rode kruis logo ten tijde van de macht van de nsdap.
Dat snap ik, het rijmt alleen niet mer de internationale regelgeving. Overigens liepen de Sani's wel met de 'normale' rodekruisarmband als ik het goed gezien heb op foto's.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Duitse Rode Kruis scheepje

Bericht door coco »

De internationale regelgeving had Adolf toch al maling aan.
Ja rode kruis armbanden werden inderdaad wel gewoon gedragen.

@topic starter, kijk anders een op WAF? Daar komen ze weleens langs.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Duitse Rode Kruis scheepje

Bericht door rajbrns »

coco schreef:De internationale regelgeving had Adolf toch al maling aan.
Ja rode kruis armbanden werden inderdaad wel gewoon gedragen.

@topic starter, kijk anders een op WAF? Daar komen ze weleens langs.
Bedankt voor de tip! Daar had ik nog niet aan gedacht.
Verzamel items van het Derde Rijk
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Duitse Rode Kruis scheepje

Bericht door utmi »

Nogmaals schuitje is goed, ik heb er zelf ook een, vrijwel identiek. Ook DRK 1940 gestempeld, (licht) grijze binnenkant, zelfde model.

Edit: net de mijne er bij gepakt, maar deze heeft een ander, Bevo, embleem en net andere kokarde (Lw type). Dit embleem lijkt mij toch niet goed. Misschien even wachten op betere foto's
Laatst gewijzigd door utmi op 13 jun 2013, 23:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Their name liveth for evermore
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Duitse Rode Kruis scheepje

Bericht door rajbrns »

utmi schreef:Nogmaals schuitje is goed, ik heb er zelf ook een, vrijwel identiek. Ook DRK 1940 gestempeld, (licht) grijze binnenkant, zelfde model.
Begrijp me niet verkeerd, ik twijfel niet aan jouw mening, maar vind het altijd fijn om er beeldmateriaal te hebben. :)
Zodat ik zelf kan kijken en vergelijken, mocht ik ooit overwegen om er zelf een te kopen.
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse Rode Kruis scheepje

Bericht door Schwerpunkt »

Erik schreef:Even voor mijn beeldvorming:
In de jaren dertig-veertig was de regelgeving op het voeren van het rode kruis als emblema van de gelijknamige organisatie nogal aan stricte voorwaarden verbonden. Zo moest (en volgens mij nog steeds 'moet') het rode kruis geplaatst zijn op een wit veld. Niet tussen de pootjes en vleugels van een niet ter zake doende heraldische figuur zoals een adelaartje.

Is iemand bekend met hoeverre dit geaccepteerd werd als "rode kruis personeel"? En daarmee rechthebbend zijnde als "rodekruis-medewerker" zoals vastgelegd in de conventies?
Kwamen variaties op het rode kruis emblema ook voor bij andere landen voor zover jullie weten?
Eric toch best even informeren voor je zo een incorrecte post plaatst.
De adelaar met swastika en het rode kruis is gewoon te vinden op alle DRK spullen , caps , medailles , helmen.

Wat het schuitje betreft , zou zeker verder informeren.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Duitse Rode Kruis scheepje

Bericht door hajos »

Schwerpunkt schreef:
Erik schreef:Even voor mijn beeldvorming:
In de jaren dertig-veertig was de regelgeving op het voeren van het rode kruis als emblema van de gelijknamige organisatie nogal aan stricte voorwaarden verbonden. Zo moest (en volgens mij nog steeds 'moet') het rode kruis geplaatst zijn op een wit veld. Niet tussen de pootjes en vleugels van een niet ter zake doende heraldische figuur zoals een adelaartje.

Is iemand bekend met hoeverre dit geaccepteerd werd als "rode kruis personeel"? En daarmee rechthebbend zijnde als "rodekruis-medewerker" zoals vastgelegd in de conventies?
Kwamen variaties op het rode kruis emblema ook voor bij andere landen voor zover jullie weten?
Eric toch best even informeren voor je zo een incorrecte post plaatst.
De adelaar met swastika en het rode kruis is gewoon te vinden op alle DRK spullen , caps , medailles , helmen.

Wat het schuitje betreft , zou zeker verder informeren.
Volgens mij is de vraag van Erik niet goed gelezen: "Is iemand bekend met hoeverre dit geaccepteerd werd als "rode kruis personeel"? En daarmee rechthebbend zijnde als "rodekruis-medewerker" zoals vastgelegd in de conventies?"
Kwamen variaties op het rode kruis emblema ook voor bij andere landen voor zover jullie weten?

Niet dat het normaal was in Dld, dat weten we. De vraag was waren ze officieel Rodekruis medewerkers.
Of moeten we de DRK zien als politieke organisatie welke toevallig rodekruis taken deed.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse Rode Kruis scheepje

Bericht door Erik »

hajos schreef:Volgens mij is de vraag van Erik niet goed gelezen: "Is iemand bekend met hoeverre dit geaccepteerd werd als "rode kruis personeel"? En daarmee rechthebbend zijnde als "rodekruis-medewerker" zoals vastgelegd in de conventies?"
Kwamen variaties op het rode kruis emblema ook voor bij andere landen voor zover jullie weten?

Niet dat het normaal was in Dld, dat weten we. De vraag was waren ze officieel Rodekruis medewerkers.
Of moeten we de DRK zien als politieke organisatie welke toevallig rodekruis taken deed.
Hajos heeft mijn vraag beter begrepen. Dat het bestond zal wel, twijfel ik niet aan. Ik heb het over acceptatie, werd de drager (indien zonder armband getooid) ook als "Sani" gezien door de andere partijen? In hoeverre waren de dragers van dit mutsje daadwerkelijk "Sani" en daarmee non-combattant in de zin van de conventies?
Omdat, nogmaals, mij lijkt dat dit niet de uitvoering is van het emblema vh rode kruis zoals bedacht in de conventies.
Schwerpunkt schreef:Eric toch best even informeren voor je zo een incorrecte post plaatst.
Ik denk niet dat er incorrecte posts bestaan.
Wellicht dat je te snel gelezen hebt. Dan had je ook gezien dat mijn naam met een 'k' is! :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: Duitse Rode Kruis scheepje

Bericht door SOLDIER Wessel »

Bij Wehrmacht awards staat nu een te koop.
http://wehrmacht-awards.com/forums/show ... p?t=670580
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Duitse Rode Kruis scheepje

Bericht door CollectorWo2 »

Ik vond het al vreemd dat de stiksels te zien zijn van de rode kruis embleem of het is nader hand geplaatst maar ik d8 dat je geen stiksels hoort te zien aan de binnenkant?
Plaats reactie