duits gasmasker ?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
maximars
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2013, 08:36

duits gasmasker ?

Bericht door maximars »

Hallo allemaal,

Ik heb hier een gasmasker en kom er maar niet achter wat voor een dit moet zijn.
hij is anders dan alle gasmaskers die ik vind op internet.
deze heeft een soort luxe ( hout tint ) ring tussen het masker en filter en heeft ook dat gebogen gedeelte en niet tussen.
in de rand staat 42/2 en Draeger
wie weet hoe en wat.
Afbeelding

Uploaded with [url=http://imageshAfbeelding

Uploaded with ImageShack.usack.us]ImageShack.us[/url][/img]
maximars
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2013, 08:36

Re: duits gasmasker ?

Bericht door maximars »

Ook met het blik is iets anders ( alhoewel die gerust niet al 70 jaar bij elkaar horen )
hier zitten leren bandjes/riemen op i.p.v. canvas.
Aan de sluiting onder te zien lijken de banjes wel oud.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: duits gasmasker ?

Bericht door SOLDIER Wessel »

Is in ieder geval geen Duits gasmasker, de gasmaskerbus is goed, maar de riempjes heb ik nog nooit gezien.
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: duits gasmasker ?

Bericht door Erik »

Het betreft een civiel gasmasker, gemaakt omstreeks 1939, uit Estland. Typenaam mij niet bekend. De bus is niet correct voor dit gasmasker (de ribbels horen halverwege op te houden), net als de filterbus.
Mijn inschatting is dat de originele bus en filterbus zijn vervangen in de loop der tijd, misschien vanwege levensverlenging?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: duits gasmasker ?

Bericht door earlymb »

Draeger is dacht ik wel een Duitse fabrikant, maar die kan het in opdracht van Estland gemaakt hebben. Als het blik WO2 Duits is, is het gemerkt met fabrikant & jaar. De riempjes kunnen makkelijk na-oorlogs zijn.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: duits gasmasker ?

Bericht door Erik »

earlymb schreef:De riempjes kunnen makkelijk na-oorlogs zijn.
Ik vermoed van wel. Mijn informatie (met foto's) is gebaseerd op het eerste model, waar dan dus ook een andere (maar wel gelijkvormige) bus staat afgebeeld. Als een masker in 1939 is uitgegeven gaat het met gemak tot 1960 door voordat-ie aan z'n eind life of type (ELOT) zit.
Geldt ook voor de filterbus, zelfde verhaal als de filterbussen van de civiele Hembrugmaskers en later van het NLD mil gasmasker K en de C3 Renveld.
Misschien even de moeite waard om de bus te bezien op GER kenmerken?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: duits gasmasker ?

Bericht door Uncle Goose »

Heeft niets met Estland te maken. Wat we hier hebben is een Duits gasmasker van Dräger uit de GTG serie. Deze maskers zijn eind jaren 30 tot begin jaren 70 gemaakt voor de industriële markt. Het masker is natuurlijk een vroeg model van de GTG (zoals je al kunnen opmaken hebt uit de stempel) en dat kan je trouwens ook zien aan de bakelieten aansluiting voor de filter, later werd deze vervangen door een plastieken aansluiting. Om nog specifieker te zijn, dit is een GTG-RA (Rundgewinde & Ausatemventil) van de 2de serie (rubberen hoofdband ipv geveerde stoffen hoofdband). De bus kan gerust origineel bij het masker geleverd geweest zijn, dat gebeurde wel vaker bij dit soort gasmaskers en meestal hadden die zoals deze versie andere draagbanden dan die van het leger. De GTG serie omvat zo'n 10 tal varianten en er durft soms nog wel eens een onbekende variant opduiken.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: duits gasmasker ?

Bericht door Schijnwerper »

Uitstekend uitgelegd :) klopt als een .......bus!
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: duits gasmasker ?

Bericht door SOLDIER Wessel »

Oh.., weer wat geleerd!
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: duits gasmasker ?

Bericht door Erik »

Tot zover de betrouwbaarheid van internet. Inderdaad weer wat geleerd :(
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: duits gasmasker ?

Bericht door Uncle Goose »

Internet moet je inderdaad met voorzichtigheid benaderen, er worden soms dingen verteld die ronduit gelogen zijn. Waarschijnlijk vaak uit onwetendheid maar ook soms om het interessanter te doen lijken dan dat het eigenlijk is. Das zoals een beetje met de Belgische L-702 gasmaskers waarvan men al jaren beweert dat ze gemaakt zijn door Englebert (soms ook Engelbert geschreven) terwijl Englebert nooit L702's gemaakt heeft, het was SBA (Societé Belge de l'Azote) die ze maakte. Toch blijft deze misvatting hardnekkig de ronde doen.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: duits gasmasker ?

Bericht door Erik »

Uncle Goose schreef:Internet moet je inderdaad met voorzichtigheid benaderen, ...
Daar kom ik nu achter ja. Vervelend. Dit gasmasker werd besproken op een buitenlands forum en de spreker wist haarfijn te vertellen waarom dit een Estlands gasmasker was. Ik onthield het omdat ik het vreemd vond dat Estland voor de oorlog ook gasmaskers voerde. Vandaar dat ik in één keer opkeek toen dat zelfde gasmasker hier verscheen! Waarbij ik al wel opmerkte dat de bus en filterbus anders waren dan het exemplaar dat ik zag op dat buitenlands forum (verschillen waren echt te groot, zie mijn opmerkingen hierover)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: duits gasmasker ?

Bericht door Uncle Goose »

Tja, een mens is rap gefopt hé, zeker als het buiten je verzamelgebied ligt. Ikzelf ben al 20 jaar uitsluitend met gasmaskers bezig en ik heb al heel wat gezien en gehoord, van de wildste verhalen tot de grootste fantasie. Gisteren nog vroeg iemand mij een gasmasker te identificeren, volgens een bepaalde site was het een Italiaans gasmasker maar ik zag direct al aan de bouw en het feit dat het een 42mm filter gebruikte dat het al geen Italiaans masker kon zijn (Italianen gebruikte immers de 40mm filters, zoals de Duitsers), Mijn vermoedens lagen bij Pools of Roemeens. Na de stempels gezien te hebben bleek dat het een Roemeens gasmasker was, dus daar sta je dan hé, als goedgelovige. Zonder expertise is zelfs de wereld van gasmaskers een mijnenveld. Het probleem is dat velen wel al de standaard dingen zoals Duitse GM30's en 38's kennen en de Amerikaanse en Britse dingen maar vanaf als ze wat meer obscure dingen tegenkomen slaan ze er maar naar. Deels jammer, deels ook goed voor mij want vaak kan ik heel zeldzame stukken kopen voor een appel en een ei.

Maar langs de andere kant heeft iedereen hier wel één of andere expertise en dat is onze macht, we kunnen dat gebruiken om er zeker van te zijn dat we het juiste kopen en geen fake of stukken met praatjes eraan. We zitten allemaal op forums zoals deze om dingen bij te leren en om vragen te stellen. Toen ik begon met verzamelen waren er nog geen forums zoals deze en was je als verzamelaar wel sneller verbrand aan bepaalde stukken.

Trouwens, Estland heeft wel degelijk gasmaskers gehad voor WO2, maar tot nu toe heb ik nog maar 1 model ervan gezien en het lijkt eerder op de Tsjechische gasmaskers van die tijd dan op de Duitse. Overigens, Duitse firma's zoals Dräger en Auer exporteerden wel gasmaskers maar deze werden nooit als Dräger of Auer gemarkeerd, deze firma's exporteerden bijvoorbeeld gasmaskers naar Spanje onder de namen Dagsa en Degea, nooit onder hun eigen originele benamingen. Je kan er dus zeker van zijn dat als een gasmasker gemarkeerd is met Dräger of Auer dat het hier gaat om een puur Duits gasmasker.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Plaats reactie