Duitse WO1 frog

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Duitse WO1 frog

Bericht door Aart »

Ik kan een Duitse bajo kopen met een wo1 frog erbij. Ik vind hem wel erg strak voor een exemplaar van bijna 100 jaar oud.

Worden deze dingen ook nagemaakt en wat denken jullie er van ?

vast bedankt,

Aart
Bijlagen
Duitse WO1 frog
Duitse WO1 frog
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse WO1 frog

Bericht door Erik »

Ja, die worden nagemaakt en de kans dat je een authentieke vindt is kleiner dan dat je een replica vindt. Het afgebeelde exemplaar is zeer waarschijnlijk replica hoewel het niet eenvoudig is daar een sluitend antwoord op te geven. Het stiksel lijkt goed; vaak zijn de replica's in nylon gestikt en dat lijkt (...) bij deze niet het geval. Gebruikerssporen daarentegen zijn er nauwelijks; je zou kijkend tegen de lichaamszijde enige sporen van gebruik moeten zien.
Ik zou 'm niet gebruiken voor uitbeelding; hij is wel erg gaaf en lijkt niet al te lang aan het front gediend te hebben (maar ja, dat hebben Erich Remarque en J. Tolkien ook niet en dat heeft hen ook niet gestopt!), iets wat voor de uitbeelding wel erg fijn is en veel gevraagd bovendien.
Welk wapen hangt erin, heb je daar een fotootje van? Met name van het lemmet en de rug van het lemmet waarop de opdrachtgever en het jaartal staat. Op de zijkant van het ricasso staat vaak (maar lang niet altijd!) het regiment ingeslagen dat 't wapen heeft afgenomen.

Oh ja, ook de bajonetten en Nahkampfmesser worden naar hartelust opnieuw gemaakt of gerepliceerd! DEMAG maakt opnieuw de Nahkampfmesser, ook de Gottlieb Hammersfahr zie je vaker nieuw gemaakt dan origineel.
De M1871 wordt gerepliceerd, met en zonder Saegeruecke. Mooie reproductie, vooral voor ceremonieel optreden! Zelfde geldt voor de 98 Federbajonet, met en zonder S., inclusief schedes (die authentiek te broos zijn om het veld in te nemen)
Met name in de Angelsaksische landen wordt de 98/05 opnieuw gemaakt, een rommelig product.
Ook de 84/98 I n.A. heb ik al gezien, weet echter niet uit welke contreien die stamt. Ook dit product rammelt (letterlijk) Handgrepen blijkt dan toch te moeilijk. Geldt niet voor de M.71 en de 98 die gewoon goed zijn!

De beste reproducties Koppelschuhe zijn de handgemaakte zonder stempel, ruwe leerzijde buitenkant en met spektouw genaaid. Als die een tijdje zijn gebruikt zoals ze gebruikt moeten worden (inclusief het onderhoud) wordt het erg moeilijk ze van authentiek te onderscheiden. Niet onmogelijk trouwens.
Bedenk dat sommige replica's al tientallen jaren oud zijn!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Duitse WO1 frog

Bericht door Aart »

Hier is-ie, Erik.

Deze is wel goed, lijkt me. Is uit 1915.

Wat zou een mooie prijs zijn als ik de frog op 0 euro zet ?

bvd,

Aart
Bijlagen
zr 002.jpg
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse WO1 frog

Bericht door Erik »

Ik ben niet sterk in prijzen en al helemaal niet van de 98/05 S n.A. maar ik moet wel zeggen dat én bajonet én schede er geweldig uitzien! Is de schede nog in z'n authentieke lak of is-ie overgelakt (wellicht heel moeilijk te zien)
Als iemand mij deze set zou aanbieden en ik mocht naar mijn geweten een eerlijke prijs mogen bieden, dan zou ik zeggen (zonder de stempeling op de rug te zien) rond de 120 EU.
Laat me raden: staat er "1920" op de zijkant van het ricasso?

Over de Koppelschuh ben ik nog steeds niet zeker. Als-ie origineel is kan-ie van de jaren '20 zijn (Reichswehr), vandaar ook mijn vraag naar "1920" op het ricasso. Als dat zo is heb je een Reichswehrbajonet, doorgebruikt vanuit de arsenalen van WK1. En Reichswehr is gewild; je zou er in Duitsland veel mensen blij mee maken!

De zwarte lak is iets van de eerste oorlogsjaren, evenals de zaagrug. Ze werden wel doorgebruikt maar eind 1915 kwamen recruten en aanvullingen steeds vaker met feldgraue schedes. De schede heeft de jaren goed doorstaan, dat kleine deukje onderin daargelaten.

Graag hoor ik andere meningen!

Inschatten is moeilijk zonder het stuk in handen te hebben, met name leer.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Duitse WO1 frog

Bericht door Schijnwerper »

Zo te zien is deze schede inderdaad opnieuw zwart gemaakt, kijk maar eens goed roest schade corrosie waar het metaal weggevreten is zit er nog onder de laagje zwart :)
Was eigenlijk ook te mooi om waar te zijn.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse WO1 frog

Bericht door Erik »

Erik schreef:Over de Koppelschuh ben ik nog steeds niet zeker. Als-ie origineel is kan-ie van de jaren '20 zijn (Reichswehr), ...
Stom van mij, er staat natuurlijk "1916" in, in een wel heel mooie stempel ( :roll: ). De Firma J. Schwarz & co in Berlin ken ik alleen van pistoolholsters maar dat zegt niets natuurlijk. De binnenzijde van de Koppelschuh is nog steeds verruwd bruin leer, dat zou wat gladder en donkerder moeten zijn bij een leren uitrustingstuk dat onderhouden is geweest.
Heb je een foto van de zijkant?

Om een idee te krijgen wat er allemaal aan bajonetten e.d. gerepro'd wordt:
http://www.ww2gear.com/c-1459-wwi-wwii- ... apons.aspx
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Duitse WO1 frog

Bericht door Aart »

Op de zijkant staat 1915 (zie foto)
Bijlagen
zijkant lemmet.jpg
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse WO1 frog

Bericht door Erik »

Mooi gestempeld! Ik bedoelde eigenlijk de Seitengewehrtasche van de zijkant!

Ik ben nogal in de war van dat ding! De klinknageltjes zijn keurig en gelijk de nageltjes uit die tijd (slechte replica's gebruiken wel graag holnieten. Slecht!) Het stiksel is goed, steeklengte komt overeen met de originelen (replica's hebben vaak een langere steek), het stiksel lijkt van gepekt koord zoals het hoort (in tegenstelling tot replica's: slechte hebben nylon, goede hebben gepekt koord maar dan is er geen slijtage en is het koord spierwit) Dus dat lijkt allemaal te kloppen.
De firma J. Schwarz & Co heeft inderdaad in 1916 in Berlijn geproduceerd: mij zijn alleen pistoolholsters bekend maar waarom geen Seitengewehrtaschen? Ook een leerproduct.
De kleur klopt met de voorschriften. Vanaf ongeveer oktober 1915 moest alle Duitse leren uitrusting gezwart zijn (wat overigens lang niet altijd gebeurde; er is ook nog na die tijd bruine uitrusting geproduceerd) Tegen de gewoonte in heeft deze drager de gladde zijde van het leer buiten, maar ook dat hoeft niets te zeggen.
Wel vind ik het opmerkelijk dat de tas totaal geen dragerssporen heeft of tenminste, zeer weinig. En de stempel is wel heel erg mooi, zo ken ik ze niet. Indien origineel: tas voor de Friedenstragt? In ieder geval geen velddienst!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Duitse WO1 frog

Bericht door Aart »

Heren,

Ik ben intussen overboden en laat het erbij.

Er zijn teveel vraagtekens en ook de bijgewerkte schede, staat me niet aan. Ik heb geen haast dus zoek nog even verder.


Bedankt voor jullie hulp.

Groeten,

Aart
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse WO1 frog

Bericht door Erik »

Aart schreef:Er zijn teveel vraagtekens en ook de bijgewerkte schede, staat me niet aan. Ik heb geen haast dus zoek nog even verder.
Misschien wel verstandig.
Mocht je een 98/05 aantreffen tot 1914, houdt er dan rekening mee dat je de lederen schede erbij moet hebben, niet de metalen! Die kan dan wel authentiek zijn maar niet origineel bij de bajonet tot 1914 tenzij je een niet-bevestigde uitzondering wilt laten zien.
Gebruikte Seitengewehrtasschen glimmen nooit echt van zichzelf. Het leer is aan de kanten (waar het gesneden is) in vrijwel alle gevallen afgekant (wat ronder geworden) door leervet en ouderdom (krimp) Stempels zijn zelden goed leesbaar omdat gedurig onderhoud aan leer de diepte van een stempel wat doet verminderen (en het beurteling aan het front natworden en drogen van het leer vinden stempels ook vaak niet fijn)
Laat je niet bedonderen door een Arsenalfrissche bajonet, houdt er rekening mee dat de laatste versies van replica's verdomd goed zijn voor een bajonet die net uit de fabriek komt! Houdt in je achterhoofd dat replica's al jaren worden gebruikt en in de jaren tachtig beter waren dan nu, met name leerwerk. Reenactment bestond niet in de grootte zoals het nu bestaat en replica's zijn dan vaak zorgvuldig gemaakte Einzelstuecke. Ik denk dat de getoonde Seitengewehrtasche ook zoiets zou kunnen zijn.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie