Limburgse Jagers 3-II-37 R.I. Maaslinie 10 mei 1940

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Pris
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2013, 15:15

Limburgse Jagers 3-II-37 R.I. Maaslinie 10 mei 1940

Bericht door Pris »

Beste Lezers,

Ik ben op zoek naar afbeeldingen/foto's van het grensbataljon 3-II-37e Regiment Infanterie v.d. Limburgse Jagers, welke op 10 mei 1940 In Sittard bij kazemat 37 S gelegerd waren. Met name foto's van soldaat Maarten de Klerk, mijn grootvader, zijn van harte welkom.

Ik hoop op zinvolle reacties?
Pris
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Limburgse Jagers 3-II-37 R.I. Maaslinie 10 mei 1940

Bericht door Erik »

Al wezen kijken in het museum (Regimentsverzameling) Limburgse Jagers op de van Hornekazerne te Weert?
Regiment al aangeschreven (http://www.limburgsejagers.nl)?
NIMH al aangeschreven (http://www.defensie.nl/nimh)?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Limburgse Jagers 3-II-37 R.I. Maaslinie 10 mei 1940

Bericht door hajos »

Hete het toen niet gewoon het 37ste regiment Infanterie onstaan uit het 2de 11de 13de en 22ste regiment Infanterie?
Limburgse Jagers is volgens mij pas een naam die in 1947 werd gegeven.
welke trouwens allen de tradities van het 2de regiment Infanterie (dus ook het daar uit onstaane 11de regiment infanterie) overgenomen heeft.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Limburgse Jagers 3-II-37 R.I. Maaslinie 10 mei 1940

Bericht door Erik »

hajos schreef:Hete het toen niet gewoon het 37ste regiment Infanterie onstaan uit het 2de 11de 13de en 22ste regiment Infanterie?
Limburgse Jagers is volgens mij pas een naam die in 1947 werd gegeven.
welke trouwens allen de tradities van het 2de regiment Infanterie (dus ook het daar uit onstaane 11de regiment infanterie) overgenomen heeft.
Ja, gedeeltelijk juist!
37RI is het oorlogsregiment van 13RI (heeft ook geen vaandel want wordt geacht de reserve van 13RI te zijn)
11RI is in de reorganisatie 1905 voortgekomen uit 2RI
13RI is in 1913 voortgekomen uit 2RI
22RI is in 1913 voortgekomen uit 13RI

In 1950 (of het jaar daarvoor) zijn alle midden- en hoge nummers (dus de legeruitbreidingen van 1905, 1913 en 1939) teruggebracht naar wat men noemt de stam: de 8 nummerregimenten van voor 1903. Zij worden gezien als afgeleiden van de stam.
Dus!
2RI krijgt terug: 11RI, 13RI en 22RI en haar hoge nummers: 26RI, 35RI, 37RI en 46RI. Worden dus allen geacht te zijn: 2RI
In 1977 wordt aan het regiment vastgebreid: 6RI ('Het Roemruchte Zesde') uit Breda.

We kennen binnen de krijgsmacht het bewaren en het voortzetten van tradities. Bewaren is makkelijk: hup in een doosje en we zien wel wanneer de tent opnieuw wordt opgericht, kunnen ze hun meuk ophalen en zijn we d'r af. Klari onkel Arie en moet er iemand nog een borrel.
Het voortzetten is het actief invulling geven aan de gewoontes en de geschiedenis van het regiment. RLJ doet dat voor haar Regiment: 2RI. Tradities van 6RI worden bewaard; de vaandelopschriften van 6RI staan ook niet op het vaandel van 2RI maar hangen er als cravate aan.
(En maaint joe: onderofficieren van 6RI zijn degenen die de (latere Nijmeegse) vierdaagse hebben uitgevonden als wandelevenement voor burgers! 6RI is ook de enige die zich vanuit de geschiedenis 'Jagers' mogen noemen omdat een van haar stamregimenten de 'Zuid-Nederlandse Jagers' is! De mannen van 6RI hebben de pantsertrein bij Mill bevochten! We zijn als RLJ trots dat we van de buren (Brabanders) dit regiment mogen bewaren!)

Het was even slikken trouwens in 1950; er waren serieuze plannen om het regiment te benoemen als "Limburgse Schutters" en Frans Smits sr. had er ook een heel ander baretembleem bij bedacht! De naam is het niet geworden (ook toen bestond het liedje "daar komen de schutters" en de benaming schutters had een amateuristisch luchtje) en ook de eerste Regimentscommandant, kol. Anthoni, had een ander baretembleem in gedachten: de huidige!

En zo kwam alles weer goed!
Da was't voor vandaag mannen, bajonet afslaan, krib opschudden en keteltjes halen voor de nachtknaag!
:lol:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Limburgse Jagers 3-II-37 R.I. Maaslinie 10 mei 1940

Bericht door Erik »

Oh ja, de conclusie!
- Ja, er waren Limburgse Jagers in 1940. De mannen van de Bijzondere Vrijwillige Landstorm in Limburg noemden zich "Limburgse Jagers";
- Nee, in het reguliere leger van 1940 waren geen Limburgse Jagers. Pas na 1950 zijn de regimenten zijnde of voortkomende uit het 2e Regt. Inf. als Limburgse Jagers betiteld. Inclusief het na-oorlogse 14RI om reden, mij niet bekend.
- Inderdaad, Hajo heeft gelijk.

De eerste Limburgse Jagers liepen in dit tenue:

Afbeelding
(Kleding is authentiek maar in deze samenstelling niet origineel. Jas en broek 1953, anklets 1944 maar wel hetzelfde model als in '53, baret midden jaren zestig maar uit de zelfde productielijn, embleem 2e helft jaren '50, stropdas jaren veertig, ammoboots Engels i.p.v. Nederlands, koppel tweede helft jaren vijftig. Overigens is deze combi niet onwaarschijnlijk maar niet zoals bedoeld, niet origineel dus)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Limburgse Jagers 3-II-37 R.I. Maaslinie 10 mei 1940

Bericht door Joep »

Ik zag toevallig, een keer op een rommelmarkt, zo'n compleet uniform van de Limburgse Jagers.
Ik dacht nog even dat ik een Britse P40 o.i.d. te pakken had.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Limburgse Jagers 3-II-37 R.I. Maaslinie 10 mei 1940

Bericht door Erik »

Joep schreef:Ik dacht nog even dat ik een Britse P40 o.i.d. te pakken had.
Even doorstuderen nog of anders ter plekke even de ingenaaide fabrikagelabels bekijken! :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie