Pedofilie en bestraffing

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Een ziekte is een lichamelijk misfunctioneren dat je overkomt en dat hopenlijk genezen of beperkt kan worden.
Daar ben ik het heel erg mee oneens. Van mij mag je aannemen dat geestelijke ziekten wél bestaan. Het is het geestelijk misfunctioneren.
Ikzelf heb er geen last van, maar ik heb er wel ervaring mee.

Je kon het natuurlijk niet weten, maar je hebt mij lichtelijk op de teentjes getrapt.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Dodo schreef:Daar ben ik het heel erg mee oneens. Van mij mag je aannemen dat geestelijke ziekten wél bestaan. Het is het geestelijk misfunctioneren.
Ikzelf heb er geen last van, maar ik heb er wel ervaring mee.

Je kon het natuurlijk niet weten, maar je hebt mij lichtelijk op de teentjes getrapt.
Het is niet mijn bedoeling je op de tenen te trappen en ik denk dat er sprake is van een miscommunicatie; ik wilde zeker niet beweren dat geestelijk misfunctioneren niet bestaat. Denk aan een psychose, een burn-out of een depressie.
Dit zijn kwalen die je kunnen overkomen en waar je hopenlijk weer van genezen kan worden.

Homoseksualiteit is niet een geestelijke kwaal die je overkomt. Evenmin is pedofilie een ziekte.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

okke schreef:
Dodo schreef:Daar ben ik het heel erg mee oneens. Van mij mag je aannemen dat geestelijke ziekten wél bestaan. Het is het geestelijk misfunctioneren.
Ikzelf heb er geen last van, maar ik heb er wel ervaring mee.

Je kon het natuurlijk niet weten, maar je hebt mij lichtelijk op de teentjes getrapt.
Het is niet mijn bedoeling je op de tenen te trappen en ik denk dat er sprake is van een miscommunicatie; ik wilde zeker niet beweren dat geestelijk misfunctioneren niet bestaat. Denk aan een psychose, een burn-out of een depressie.
Dit zijn kwalen die je kunnen overkomen en waar je hopenlijk weer van genezen kan worden.

Homoseksualiteit is niet een geestelijke kwaal die je overkomt. Evenmin is pedofilie een ziekte.
Wist ik wel, is ook geen probleem hoor.

Maar maak je zelf niet de voorkeuren? In de puberteit gaan sommigen twijfelen of ze nu homosexueel zijn, of heterosexueel. Kan hetzelfde niet ontstaan als je pedofiel bent/wordt?

Of staat dit al vast in de genen? Volgens mij is dit niet 'aangeboren' hoor.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

monmax schreef:Hoe kun je het normaal noemen dat je lustgevoelens heb voor een niet geslachtsrijp medemens, biologisch gezien heeft dit namelijk geen enkele zin.
...is dat het criterium? Dan komen we via jouw opvattingen ook vrij snel bij homosexualiteit als geestelijke afwijking. Heeft biologisch gezien ook geen zin. Hoe zit het dan met verliefd blijven op je partner, als voortplanten het enige doel is?
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Dodo schreef:Maar maak je zelf niet de voorkeuren? In de puberteit gaan sommigen twijfelen of ze nu homosexueel zijn, of heterosexueel. Kan hetzelfde niet ontstaan als je pedofiel bent/wordt?

Of staat dit al vast in de genen? Volgens mij is dit niet 'aangeboren' hoor.
Dan kies je er dus bewust voor om pedofiel te zijn? Dat lijkt mij niet, als pedofiel word je niet geaccepteerd in de samenleving en je leven is veel gemakkelijker als je niet pedofiel bent. Geen keuze die iemand snel zal maken.

Als pedofiel word je dus denk ik geboren, al zal de omgeving wel van invloed zijn hierop. Je leest best vaak over mensen die als kind misbruikt zijn die op latere leeftijd zelf een kind misbruiken.

Kindermisbruik in welke vorm dan ook moet hard en streng bestraft worden. Pedofielen niet, er moet voor hun wel goede hulp beschikbaar zijn die hen kan helpen op een 'gezonde' manier om te gaan met hun gevoelens.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

KevinP schreef:
Dodo schreef:Maar maak je zelf niet de voorkeuren? In de puberteit gaan sommigen twijfelen of ze nu homosexueel zijn, of heterosexueel. Kan hetzelfde niet ontstaan als je pedofiel bent/wordt?

Of staat dit al vast in de genen? Volgens mij is dit niet 'aangeboren' hoor.
Dan kies je er dus bewust voor om pedofiel te zijn? Dat lijkt mij niet, als pedofiel word je niet geaccepteerd in de samenleving en je leven is veel gemakkelijker als je niet pedofiel bent. Geen keuze die iemand snel zal maken.
Hoeft niet. Omgevingsfactoren in de jeugd kunnen sterk bepalend zijn voor een voorkeur.
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Die andere Timo schreef:
monmax schreef:Hoe kun je het normaal noemen dat je lustgevoelens hebt voor een niet geslachtsrijp medemens, biologisch gezien heeft dit namelijk geen enkele zin.
...is dat het criterium? Dan komen we via jouw opvattingen ook vrij snel bij homosexualiteit als geestelijke afwijking. Heeft biologisch gezien ook geen zin. Hoe zit het dan met verliefd blijven op je partner, als voortplanten het enige doel is?
Op het moment dat ik de laatste zin geschreven had wist ik dat er een reactie zou komen, ik had hem alleen eerder verwacht :) .

Ik ga er van uit, (niet onberedeneerd), dat de natuur logisch z'n werk doet. De logica is voortbestaan van de soort als hoofddoel. Kort door de bocht kun je dit als 'de normaal' beschouwen. Alles wat hier van afwijkt is dus in mijn ogen niet normaal. Elk van deze ‘normaal’ afwijkend gedrag dat niet verklaard kan worden d.m.v. ‘aanpassing’ aan veranderende omgevingsfactoren (evolutie) met als doel de soort in stand te houden is niet normaal.

Binnen elke diersoort (waaronder wij mensen) is een bepaalde bandbreedte aanwezig waarbinnen van ‘de normaal’ afwijkend gedrag getolereerd wordt. M.i. afhankelijk van hoeveel moeite een soort moet doen om in stand te blijven. Binnen de menselijke soort is er een behoorlijke bandbreedte aanwezig, want wij accepteren van deze ‘normaal’ afwijkend gedrag als bijv. homosexualiteit. Andere sexuele uitingsvormen als pedofilie, necrofilie, bestialisme etc. worden minder of niet geaccepteerd omdat hier iets anders om de hoek komt kijken, nl. een machtsfactor. Het object van de begeerte kan zich namenlijk niet verweren. Het object is wettelijk gezien, voor zover het mensen betreft, ontoerekeningsvatbaar. Niet voor niets heeft de wetgever in de meeste landen een ondergrens gesteld voor wat betreft het mogen hebben van sexueel verkeer. En of hierbij sprake is van daadwerkelijk geslachtelijk verkeer of dat het blijft bij strelen of wat dan ook is niet interessant. Een kind van 10-11 jaar of helaas nog jonger is geestelijk niet in staat zich te verweren of te weten wat er gebeurt.

Ten aanzien van jouw laatste opmerking ‘verliefd blijven op je partner na de voortplanting’ het volgende. Ik weet niet of je hier precies verliefd zijn bedoeld of liefde (wezenlijk verschillend) maar afgezien daarvan. Om in dezelfde trant van logica verder te gaan, om de menselijke soort in stand te houden is het bij de menselijke soort noodzakelijk dat beide partners deelnemen in het grootbrengen van de nakomelingen. Waarbij het de natuur goed uitkomt dat de partners elkaar na zoveel jaar nog steeds lief vinden want zo wordt ervoor gezorgd dat de nakomelingen in een zowel geestelijk als lichamelijk stabiele omgeving opgroeien en min of meer voldoen aan ‘de normaal’.

Wat meer on-topic. Ik ben sinds 14 jaar bij mijn partner en heb 2 kinderen. Ik accepteer homosexualiteit (
dat was toch de impliciete vraag?), maar bepaalde uitingsvormen ervan absoluut niet (dit is meer cultureel dan biologisch bepaald). Ik accepteer het bestaan van het hebben van pedofiele gevoelens (hoe abnormaal, zie boven, dan ook). Maar op het moment dat een pedofiel zijn driften niet meer onder controle heeft en zich op wat voor manier dan ook opdringt aan een van mijn kinderen wacht ik niet op een gerechtelijke tussenkomst.

Typ en grammaticafouten aangepast
Laatst gewijzigd door monmax op 24 jul 2004, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Okay, dan zijn we het eens.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

@andere Timo

Dat was snel :)
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Im zat al in de aanslag :)
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

KevinP schreef:
Dodo schreef:Maar maak je zelf niet de voorkeuren? In de puberteit gaan sommigen twijfelen of ze nu homosexueel zijn, of heterosexueel. Kan hetzelfde niet ontstaan als je pedofiel bent/wordt?

Of staat dit al vast in de genen? Volgens mij is dit niet 'aangeboren' hoor.
Dan kies je er dus bewust voor om pedofiel te zijn? Dat lijkt mij niet, als pedofiel word je niet geaccepteerd in de samenleving en je leven is veel gemakkelijker als je niet pedofiel bent. Geen keuze die iemand snel zal maken.

Als pedofiel word je dus denk ik geboren, al zal de omgeving wel van invloed zijn hierop. Je leest best vaak over mensen die als kind misbruikt zijn die op latere leeftijd zelf een kind misbruiken.

Kindermisbruik in welke vorm dan ook moet hard en streng bestraft worden. Pedofielen niet, er moet voor hun wel goede hulp beschikbaar zijn die hen kan helpen op een 'gezonde' manier om te gaan met hun gevoelens.
ik ben van mening dat het bepaalde factoren zijn die ervoor zorgen dat je pedofiel word.

Bijv. als je veel kleine kinderen in je omgeving hebt.
of je komt met de verkeerde mensen in contact.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Ik ben het met Dodo eens. Pedofilie zit niet in je genen. Je wordt niet geboren als pedofiel. Ik denk dat je pedofiel kan worden door twee dingen:

1. mislukte opvoeding, verkeerde normen & waarden (jaja, daar zijn ze weer), verkeerde omgeving

2. in je puberteit (en daarna) ontwikkel je bepaalde seksuele voorkeuren waarvan jij opgewonden raakt (bijv. SM, seks met oudere vrouwen en ook pedofilie) - de meeste van deze seksuele fantasien zijn niet gevaarlijk en ook niet illegaal en kan je rustig in de praktijk brengen - voor een pedofiel ligt dat anders... dat ligt wat moeilijker - en ik denk dat de ene pedofiel het sterker onder controle heeft dan de ander. maar bedenk wel dat hoe langer je het gevoel (de pedofilie) probeert te onderdrukken hoe moeilijker het wordt.... (ik spreek by the way niet uit eigen ervaring :P) en bij sommigen komt het toch tot uiting en worden gesnapt. Maar ik denk niet dat het goed is om zulk soort mensen in de gevangenis te smijten - TBS is een veel betere oplossing
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

ik sluit mij hier bij aan.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik weet niet of iemand geboren wordt met pedofiele seksuele voorkeuren. Ik ben het met Thomhasj eens dat pedofiele seksuele voorkeuren gestimuleerd of ontwikkeld kunnen worden door opvoeding en omgeving. Normen en waarden zijn een onderdeel van opvoeding en omgeving en zie ik niet als losstaande stimulans.

Het tweede punt dat Thomhasj aanhaalt lijkt in eerste instantie een goed punt, maar hoe langer ik er naar kijk hoe meer ik me er aan stoor.

Ik ben het er mee eens dat vanaf de puberteit bepaalde seksuele voorkeuren ontdekt worden en afgekeurd worden, zoals SM, masturbatie, pedofilie, en dergelijke. De meeste seksuele gevoelens kunnen zonder al te veel problemen verkend en mee geexperimenteerd worden, andere gevoelens moeten gevoelens of fantasiën blijven. Het idee van wilde seks in een achtbaan van een pretpark kan een opwindende fantasie zijn, maar het zou bij een fantasie moeten blijven (en zolang het bij een fantasie blijft is er - volgens mij - niets mis mee).
Hetzelfde geldt voor fantasiën die voor de een aantrekkelijk en voor de ander juist weerzinwekkend kunnen zijn; bijvoorbeeld SM, attributen, vreemde locaties, met anderen dan de eigen partner.

Thomhasj schrijft dat hoe langer (pedofiele) gevoelens onderdrukt worden, hoe moeilijker het wordt. Ik ben het niet eens dat dit de regel is. Ik denk dat voor sommige mensen het niet in praktijk brengen van fantasiën moelijkheden oplevert, maar normaal gesproken zijn mensen heel goed hun fantasiën zonder probleem te onderdrukken.

Treinen vol seksueel actieve vrouwen en seksueel actieve mannen pendelen dagelijks tussen woonplek en werkplek en er wordt opvallend weinig besprongen, terwijl de fantasiën - neem ik aan - wel meereizen...
Genoeg volwassenen negeren vluchtige gevoelens van opwinding die op dat moment niet passen bij waar zij op dat moment mee bezig zijn.

En alleen verknipte zielen zullen hun bezigheden zo aanpassen dat hun pedofiele gevoelens wel overeenkomen met waar zij op dat moment mee bezig willen zijn.

Op dàt moment heeft iemand hulp nodig. Door levenslange opsluiting of behandeling, (chemische) castratie, een waarschuwing, of iets dergelijks.
Thomhasj schreef:Maar ik denk niet dat het goed is om zulk soort mensen in de gevangenis te smijten - TBS is een veel betere oplossing
Wat maakt TBS voor mensen met pedofiele gevoelens die ontucht gepleegd hebben een betere oplossing dan gevangenisstraffen?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Bij TBS wordt men geleerd dat pedofilie fout is (als de persoon dat niet direct door heeft). Bovendien is het doeltreffender dan iemand in de cel smijten, zonder een uitgebreid proces van herstel - waarin het uiteindelijke doel is om de persoon weer in de samenleving te plaatsen.

Ik ben het gedeeltelijk met okke eens dat om een pedofiel te worden, er inderdaad 'iets' mis is met je, geestelijk. Een soort van natuurlijke barrière ontbreekt, diezelfde barrière die andere mensen ervan weerhoudt om elkaar te 'bespringen.'
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Plaats reactie