Ingebroken bij verzamelaar!

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Ingebroken bij verzamelaar!

Bericht door Erik »

Hoewel dit onderwerp misschien wat minder met WO-II van doen heeft, is het wel degelijk actueel!

Een van de groepen van de Vereniging Historische Militaria, namelijk de groep Nederland Neutraal (Nederlands leger 1900-1918) heeft haar onderkomen op fort bij Edam. De voorman van deze groep, Frits Duinkerke, verzamelt al 45 jaar en heeft grote delen van zijn collectie ten toon staan in dit fort.
Leest en huivert wat op facebook staat:
Facebook schreef:In het Fort bij Edam is in de tijd van 1 tot 5 juni ingebroken in het fort. Daar had ik en tentoonstelling over de Eerste Wereldoorlog. Er zijn verschillende dingen ontvreemd.
Zoals: Compleet Duits uniform, bestaande uit: Jas, broek, laarzen,koppel met patroontassen, een pickelhaube, geweer Mauser 88 met bajonet. Een Duitse helm model 1916, 2 Nederlandse helmen model 1916, 2 Franse jasjes 1914.
Er was een pop geheel Duits aangekleed en die was compleet uitgekleed.
Waarschijnlijk heeft de dader (s) zich laten insluiten.
Als er onder de verzamelaars op dit forum mensen zijn die inene zien dat er meerdere artikelen als bovenstaande in 1 koop worden aangeboden is oplettendheid geboden!
De inbreker(s) heeft ook voor dit soort zaken. Alle spullen die Frits tentoonstelt zijn authentiek. Ik hoef geen van jullie te vertellen wat de financiele waarde is van het ontvreemde goed. Daarnaast is het spul zeldzaam.

Frits heeft aangegeven de gehele tentoonstelling WO1 af te breken. Dat heeft de inbreker dan maar weer bereikt! Weer een mooi stukje militaire historie, wat openbaar was gesteld voor het publiek (en er zijn niet veel verzamelaars die dat doen), verdwijnt voor jaren in een prive-collectie op zolder.

Fijn! :mad:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
ike75
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 20 mei 2012, 23:13

Re: Ingebroken bij verzamelaar!

Bericht door ike75 »

Wat een nukubu. Dat soort mensen moet je hard aanpakken.
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Ingebroken bij verzamelaar!

Bericht door zjopske »

Zijn er foto`s van de stukken? Dat is makkelijker om te identificeren.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Ingebroken bij verzamelaar!

Bericht door Jan Klaassen »

Heb de heer Duinkerke een aantal keren mogen spreken - zeer aardige man die dit zeker niet verdient gezien zijn inzet om de WOI-geschiedenis toegankelijk te maken. Ik schaar me bij zjopske; als er foto's zouden zijn zal ik mijn ogen goed openhouden!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Ingebroken bij verzamelaar!

Bericht door hajos »

"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Ingebroken bij verzamelaar!

Bericht door Joep »

Kennen die dieven dan ook geen greintje respect ?!
Een deel van die man zijn 'levenswerk' waar hij veel tijd en geld insteekt te ruïneren. :frownno:
'T is maar wat je zegt, niet elke verzamelaar neemt de tijd en moeite om zijn verzameling voor het publiek te uiten.

Dan zijn er mensen die dat er graag voor over hebben en dan richten die onbeschofte honden dit aan.
Geen woorden voor....
Dat bewijst dan maar weer dat oplettendheid geboden is, zelfs in de verzamelaarswereld :| :|
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
_Arthur

Re: Ingebroken bij verzamelaar!

Bericht door _Arthur »

Joep schreef:Kennen die dieven dan ook geen greintje respect ?!
Een dief heeft geen respect. Als ie dat wel had, was het geen dief.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Ingebroken bij verzamelaar!

Bericht door Joep »

_Arthur schreef:
Joep schreef:Kennen die dieven dan ook geen greintje respect ?!
Een dief heeft geen respect. Als ie dat wel had, was het geen dief.
Sarcastisch bedoeld.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Ingebroken bij verzamelaar!

Bericht door rajbrns »

Verschrikkelijk!
Ik houd mijn ogen open, maar ik betwijfel of deze spullen nog ergens zullen opduiken. :(
Hopelijk zijn de dieven dom genoeg om deze spullen online te verkopen of aan te bieden bij een bevriende verzamelaar, maar ik verwacht dat deze spullen zullen verdwijnen in de collectie van een "verzamelaar" die niet de moeite en het geld er voor overhad om deze spullen op eerlijke wijze te verkrijgen.
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Ingebroken bij verzamelaar!

Bericht door Joep »

rajbrns schreef:Verschrikkelijk!
Ik houd mijn ogen open, maar ik betwijfel of deze spullen nog ergens zullen opduiken. :(
Hopelijk zijn de dieven dom genoeg om deze spullen online te verkopen of aan te bieden bij een bevriende verzamelaar, maar ik verwacht dat deze spullen zullen verdwijnen in de collectie van een "verzamelaar" die niet de moeite en het geld er voor overhad om deze spullen op eerlijke wijze te verkrijgen.
Ik begrijp niet dat er überhaupt mensen zijn die op zo'n manier willen verzamelen.
Je moet dan toch heel de tijd met een last op je schouders rondlopen lijkt me.
Althans ik zou dan niet trots zijn op mijn collectie :|
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Ingebroken bij verzamelaar!

Bericht door CollectorWo2 »

Zij hebben geen geweten..
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Ingebroken bij verzamelaar!

Bericht door Erik »

Al met al is het erg sneu.
Frits verzamelt om de mensen te kunnen laten zien wat er in het militaire leven van pakweg honderd jaar geleden allemaal te zien was. Zijn verzameling kent geen weerga. Hoe idioot je het kunt bedenken, zeer waarschijnlijk heeft hij er een exemplaar van. Met veel zorg, tijd (!) en moeite richt hij tentoonstellingen in, sommige van semi-permanente aard, de meeste van tijdelijke aard. De living historygroepen die 'zijn' tijd uitbeelden kunnen altijd rekenen op inzet van zijn verzamelstukken om zo een nog beter en completer beeld te kunnen neerzetten. Mensen die wel eens op LH-evenementen komen, kennen zijn bivaks van het Nederlandse leger uit hetzij 1914-1918 danwel de mobilisatie van '39, compleet met originele veldkeuken, wapenherstelwerkplaats etc. Een reizend museum met de LH-mensen erom heen die erover kunnen vertellen. Kom daar maar eens om als verzamelaar, er zijn er niet veel die dit doen!

Reken er maar op dat deze stukken niet direct worden aangeboden. De franse jasjes zijn goud waard in Frankrijk, het Duitse spul blijft in Nederland denk ik (Duitsland heeft zelf veel van dit spul) en zullen in het herdenkingsjaar, wanneer de verzamelgekte op 'z'n hoogtepunt komt v.w.b. 1914-1918 wel voor veel geld worden aangeboden.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Ingebroken bij verzamelaar!

Bericht door asjemenou »

Ongeacht het verzamelgebied, is dit de nachtmerrie van elke verzamelaar. Het is triest om te zeggen maar dergelijke kostbare (particuliere) verzamelingen kun je vandaag de dag bijna niet meer op deze manier tentoonstellen. Je wordt zodoende eigenlijk "gedwongen" om je uitgeleende of tentoon gestelde verzameling achter glas/beveiligd en verzekerd te hebben. Niet dat een verzekering de pijn van een diefstal wegneemt maar het is in ieder geval iets.
Hopelijk heeft de gedupeerde verzamelaar foto's van de gestolen objecten. Wellicht helpt het wanneer deze op het Internet geplaatst worden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Ingebroken bij verzamelaar!

Bericht door coco »

Klote dit zeg!!!

Ik zelf exposeer ook in een Fort en weet hoeveel tijd en moeite (nog niet over geld gesproken) er is gaat zitten, zwaar zwaar zwaar klote dit nieuws dus!!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Ingebroken bij verzamelaar!

Bericht door Auke »

Het is natuurlijk heel vervelend dat een deel van zijn verzameling is gestolen, maar als je waardevol materiaal tentoonstelt op een dergelijke locatie, waar mensen met betrekkelijk gemak iets kunnen ontvreemden, is diefstal eenvoudigweg een reëel risico. Het is wel erg naïef als je een dergelijke tentoonstelling niet laat verzekeren. Als je zekerheid wilt (althans, iets wat in de buurt komt van zekerheid) moet je je verzameling letterlijk achter slot en grendel bewaren en niet voor het publiek tentoonstellen. In dat laatste geval is diefstal of schade een risico van het vak.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Plaats reactie