Hulp bij Jerrycan

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Darkman
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 15 dec 2009, 00:34

Hulp bij Jerrycan

Bericht door Darkman »

Graag jullie hulp.
Is dit een orginele Jerrycan die in deze kleuren geverfd is gebruikt in WO2?
Zo ja, welke soort brandstof (?) werd in deze Jerrycan gedaan?

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Alvast bedankt!
kimji
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:08

Re: Hulp bij Jerrycan

Bericht door kimji »

Hoi,
de jerrycan is wel origineel WO2, gezien de datering, maar geen duits. De swastikas zijn er later op geschilderd door een fantast (staat ook verkeerd om gedraaid) De duitse cans hebben ook aan de zijkant bovenaan in relief (net als het jaartal) teksten als "Kraftstoff 20 l" en "Feuergefahrlich", daar waren de duitsers vrij precies in.
Bij mijn weten hadden de amerikaanse cans een ander "verstevigingsrelief" aan de zijkant, ik gok op een britse can.
Wat heeft er in gezeten? Zonder labels is dat moeilijk te zeggen, kan allerlei brandstof geweest zijn voor voer-, vlieg- of vaartuigen.
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Hulp bij Jerrycan

Bericht door Jasper J »

Ik heb ook ooit eens zo'n can gehad en deze lijkt er erg op mijne was Engels deze zo te zien ook.


mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Hulp bij Jerrycan

Bericht door Jim »

Britse jerrycan van BMB = Birmingham Motor Bodies

Tijdens wo2 werden ze ook geheel in andere kleuren zoals, zandgeel, blauw, rood, wit
en ook met allerlei teksten.
Probleem is dat ze ook doorgebruikt zijn door andere legers, boeren, burgers en buitenlui.
En vele hebben er ook hun eigen zaken opgeschilderde en overschilderd.
De hakenkruizen lijken mij op iemands hobby en niet iets wat militair orgineel erop hoort te zitten.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Hulp bij Jerrycan

Bericht door Jasper J »

Ik zie ook BMB op de can staan dat is de maker British Motor Bodies als ik het goed heb dus 100% brits.

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Hulp bij Jerrycan

Bericht door Jasper J »

Jim schreef:Britse jerrycan van BMB = Birmingham Motor Bodies

Tijdens wo2 werden ze ook geheel in andere kleuren zoals, zandgeel, blauw, rood, wit
en ook met allerlei teksten.
Probleem is dat ze ook doorgebruikt zijn door andere legers, boeren, burgers en buitenlui.
En vele hebben er ook hun eigen zaken opgeschilderde en overschilderd.
De hakenkruizen lijken mij op iemands hobby en niet iets wat militair orgineel erop hoort te zitten.
Sorry tegelijk gepost jim :bonk:
Aude Audenda
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Hulp bij Jerrycan

Bericht door ammo »

BMB = Brigss Motor Bodies
Nemo Me Impune Lacessit
kimji
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:08

Re: Hulp bij Jerrycan

Bericht door kimji »

BMB staat inderdaad voor Briggs Motor Bodies ltd - onder andere gevestigd in Dagenham, Southampton en Doncaster. Ze maakten carrosserieën voor oa hele mooie engelse Fords, en gedurende WO2 zoals de meeste fabrieken gingen ze over op oorlogsproductie. en maakten in 1944 deze jerrycan die zijn weg naar jou gevonden heeft :-)
Ze maakten trouwens ook hele mooie engelse (para)helmen in WO2, google maar eens!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Hulp bij Jerrycan

Bericht door Jim »

Jim schreef:Britse jerrycan van BMB = Birmingham Motor Bodies
Oeps! Behoord inderdaad Briggs Motor Bodies Ltd te zijn.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Hulp bij Jerrycan

Bericht door earlymb »

Welke hakenkruizen? Of bedoelen jullie de in het metaal gestanste verstevigingsribben? :lol:

Inderdaad een Britse can gemaakt door Briggs motor bodies, zoals de meeste. Ze zijn nog steeds in enorme hoeveelheden te vinden. Ik heb geen idee wat de geschilderde markeringen betekenen, die kunnen tussen 1944 en vorige maand zijn aangebracht. :wink:

Amerikaanse can hebben een geheel andere vulopening; qua model zijn de Britse en Duitse cans wel vrijwel gelijk.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Hulp bij Jerrycan

Bericht door Joep »

earlymb schreef:Welke hakenkruizen? Of bedoelen jullie de in het metaal gestanste verstevigingsribben? :lol:

Inderdaad een Britse can gemaakt door Briggs motor bodies, zoals de meeste. Ze zijn nog steeds in enorme hoeveelheden te vinden. Ik heb geen idee wat de geschilderde markeringen betekenen, die kunnen tussen 1944 en vorige maand zijn aangebracht. :wink:

Amerikaanse can hebben een geheel andere vulopening; qua model zijn de Britse en Duitse cans wel vrijwel gelijk.
Er staan aan de rechterkant van de jerrycan 2 met de hand geschilderde witte hakenkruizen.
Hij bedoeld waarschijnlijk niet de verstevigingsribben, ik heb zelf namelijk een Engelse jerrycan uit '45 en daar staan die ribben ook op.
Die stonden volgens mij op elke jerrycan, maar goed het lijkt me sterk dat de geallieerden hakenkruizen daarop zette, hij bedoelde hoogst-
waarschijnlijk beslist niet! de verstevigingsribben, doesn't make sense to me :|

Persoonlijk vind ik dit echt een lelijke jerrycan, ik weet niet of dat origineel WO2 geverfd is, maar lijkt me sterk, ik ga daar niet over.
Een jerrycan moet een jerrycan zijn en geen tekening. Ik heb tevens wel ooit een Duitse versie gezien waar 'Wagen 9' op geschilderd stond,
die zijn ook een stuk zeldzamer, dat vind ik persoonlijk dan weer wel mooi, op zo'n jerrycan.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Hulp bij Jerrycan

Bericht door earlymb »

Ik zie nu dat er inderdaad een soort hakenkruizen op geschilderd staan. Waarschijnlijk gemaakt door kinderen. De rode onderkant lijkt mij menie tegen het roesten. Als de can zelf nog in goede staat is, is er geen reden om hem niet gewoon te gebruiken.
Plaats reactie