jonas' collectie

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
opheusden1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 aug 2011, 15:11
Locatie: Opheusden
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 1 keer
Contacteer:

Re: jonas' collectie

Bericht door opheusden1944 »

Netjes die Brit
Kijk ook eens op: http://www.opheusden1944.nl
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

bedankt :)
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Comrade, hier zijn wat foto's van pagina 17. Ik ben nog een leek op het vlak van Soldbuchjes dus alle info is welkom. Dus bedankt voor hetgeen je me wist te vertellen, want dat wist ik nog niet. _/-\o_
Als er nog bepaalde pagina's zijn die belangrijke info bevatten vraag je ze maar.

hier is een foto van pagina 17
IMG_5378.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Opnieuw een kleine update van wan nieuwe aanwinsten.
dit keer een mooie p40 battle dress van 1944. Deze heb ik in Normandië gekocht, meer bepaald in Arromanches-les-Bains. In dit dorpje zijn nog steeds de resten van een kunstmatige haven te bewonderen. De bd heb ik gekocht op een rommelmarkt bij twee broers. Deze broers bleken Vlamingen te zijn, na een kort gesprek bleken deze heren een privemuseum te bezitten in Arromanches-les-Bains. Het is een aanrader voor iedereen die ooit nog eens in die buurt op vakantie gaat. Als je de kans krijgt moet je zeker aan de vader des huizes wat meer uitleg vragen over sommige items. De meeste voorwerpen zijn gekregen van veteranen, waardoor elk voorwerp een eigen verhaal heeft en net die verhalen kan hij je allemaal vertellen. voor meer foto's kijk je best eens op hun facebook pagina: https://www.facebook.com/liberatorsmuseum. Daar heb ik dus deze mooie bd gekocht.

Het tweede item dat ik me heb aangeschaft, is het draagstel van Duitse brancard. ik vond het iets speciaals en wilde het gewoon hebben :P ik ga het misschien gebruiken als begin van een restauratieproject.
hier zijn wat foto's van de bd en van de brancard, betere foto's van de brancard volgen nog.
Bijlagen
links op de foto zie je de dubbelgeklapte brancard.
links op de foto zie je de dubbelgeklapte brancard.
de bd, met op de achtergrond een Britse en een Canadese greatcoat.
de bd, met op de achtergrond een Britse en een Canadese greatcoat.
IMG_7252.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

hier zijn nog wat foto's van de brancard.
Dit is de brancard dichtgeklapt:
IMG_7253.jpg
hier is hij opengeklapt:
IMG_7254.jpg
en zo heeft hij er uitgezien:
brancards collectie 008.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: jonas' collectie

Bericht door CollectorWo2 »

Leuke aanwinsten :)
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Na lange afwezigheid terug een update van de collectie. :)

Voor mijn Duitse uitrusting is er een Duitse schop bijgekomen met draagstel, het draagstel is 1943 gedateerd. Het vreemde is dat het schopje jarenlang fout in het draagstel heeft gezeten. Normaal moest hij er omgekeerd inzitten, op deze manier wijst de steel van de schop weg van het been van de soldaat (wat zeer onhandig is om te lopen). Voor de rest zijn de schop en draagstel in gedragen maar goede staat. Ik heb al geprobeerd om het schopje er op de correcte manier in te steken, maar het draagstel heeft na zoveel jaar helemaal de vorm van de schop overgenomen waardoor hij er bijna niet ingaan op de goede manier. Ik wil het ook niet forceren dus laat ik hem maar zo steken.

Er is ook nog een franse krant bijgekomen. "Le soir Illustré" van 19 maart 1938, op de voorpagina is een foto te zien van Hitlers intrede in Oostenrijk. Mee op de foto (op de foto die ik gemaakt heb :lol: ) staat de Belgische bajonet van 1882. Maar ook nog iets anders wat ik nog niet met jullie gedeeld heb, iets heel leuks en apart. Een getypte tekst van het "horst wessel" lied. Deze tekst zat opgevouwen in een van mijn arbeidersboekjes. voor de mensen die het "Horst wessel" lied niet kennen: https://www.youtube.com/watch?v=BeaZDqycn3s

Wat ik ook vergeten was om met jullie te delen waren een aantal speciale documenten. De eerste zat/zit vanachter in het Luftwaffe soldbuch, het is de ontslachsbrief van de luftwaffe soldaat. Er zit ook nog een ander document bij maar dat ben ik nog aan het ontcijferen wat het juist is.
Dan is er ook nog de brief van de brusselse burgemeester die tijdens de tweede wereldoorlog aan de macht was, Joseph Van de Meulebroeck. Het is een brief die hij naar veel burgers gestuurd heeft om duidelijk te maken dat hij zijn post niet verlaten heeft, maar dat hij weg moet. Ook staat de volgende zin in de brief en die vind ik persoonlijk wel sterk: JE SUIS, JE RESTE ET JE RESTERAI le seul bourgmestre de Bruxelles. voor de mensen wiens frans niet zo optimaal is :D IK BEN, IK BLIJF EN IK ZAL ALTIJD de enige burgemeester van Brussel zijn. Dat vind ik persoonlijk toch mooie woorden.
Dan is er ook nog een mooi document van januari 1940 uit een franse krant, waarin de krant het verloop van de oorlog voor de komende maanden voorspelt. Het is wel eens interessant om te lezen wat ze allemaal voorspelden met de kennis van hoe het werkelijk gebeurd is.
Van het laatste document zal ok binnenkort foto's plaatsen, dat document is een lijst van mensen die jongeren naar Duitsland hebben gestuurd hoewel ze hen belooft hadden hen naar Groot Brittannië te sturen. Dat is ook geen alledaags document...

Dan is er ook nog een Brits gasmasker aangekomen.Hij verkeert niet echt in super staat, maar het is goed genoeg voor een mooie display.

Ik heb ook een nieuw kastje aangeschaft waar ik mijn bodemvondsten van de Ardenne in heb kunnen uitstallen. Het gaat hier om een lepel, een deel van een pikhouweel, en een aantal granaatscherven.
Daaronder heb ik mijn aller eerste medaille uitgestald, het gaat om een kvk 2de klasse, dat is de medaille die de soldaat uit mijn luftwaffe soldbuch heeft gekregen. Daarnaast hangen een aantal badges, van verschillende verenigingen. Zoals onderandere van "Reichsnährstand" die was verantwoordelijk voor de productie, distributie en verdeling van het voedsel binnen het derde Rijk, Treue um treue 1935 Saar. Badge om de loyaliteit van de regio Saar te gedenken,... deze heb ik te danken aan Kimji :)
Ook heb ik van hem drie mooie lositan containers gekocht alledrie vroegoorlogs.

Ik heb me vandaag ook bezig gehouden met het maken van staandertjes om mijn munten mooi te displayen. daarvan is de laatste foto het resultaat.
laat maar weten wat jullie er van vinden :)
groet
Jonas

Hier een foto van de schop en draagstel
IMG_7802.jpg
...aan de pop
IMG_7806.jpg
Hier is duidelijk te zien dat de steel naar buiten wijst.
IMG_7810.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Hier op de foto is de franse krant te zien, en links onder de tekst van het "Horst wessel" lied
IMG_7793.jpg
Hier het eerste document, de brief uit het Luftwaffe soldbuch.
IMG_7604.jpg
Hier dan de brief van de Brusselse Burgemeester.
IMG_7794.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Hier het document uit de Franse krant met de oorlogsvoorspelling van 1940.
IMG_7795.jpg
Een foto van het Britse gasmasker.
IMG_7799.jpg
Mijn zelf-gevonden bodemvondsten uit de Ardennen.
IMG_7792.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

dit is het kastje met mijn eerste medaille en de badges.
IMG_7934.jpg
en tot slot een foto van mijn zelfgemaakte muntstaandertjes :)
IMG_7926.jpg
Als er iemand graag detailfoto's van iets zou wensen moet je het maar vragen.
groet
Jonas
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: jonas' collectie

Bericht door Joep »

Wauw, wauw, wauw! Erg mooie collectie, die bustes zijn echt prachtig!
Ik zelf wil denk ik ook zoiets doen met m'n Engelse soldaat, of een pop, maar waarschijnlijk buste.
Ook die Duitse overjas is erg mooi!

Die muntenstandaardjes zijn erg leuk geïmproviseerd en effectief. :)
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

bedankt voor de complimenten :)
Ik ben ook zeer blij met het resultaat van de muntenstandaartjes. :)
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
Haubtspinner
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 sep 2013, 22:18
Locatie: Limburgia ( NL )

Re: jonas' collectie

Bericht door Haubtspinner »

Top verzameling !! :)

Volgens mij ben ik zo'n beetje de enigste wat nog niks in huis heeft wat van stof gemaakt is...... :roll:
Wordt wel tijd, wordt een beetje jaloers van jullie verzamelingen :P
Voorheen bekend als einer-spinnt-immer op dit forum.
matthijsdedie
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 mar 2013, 18:18

Re: jonas' collectie

Bericht door matthijsdedie »

In een woord: prachtig!!!
Altijd op zoek naar duits!
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Bedankt allebei :)
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Plaats reactie