Diefstal museum Rotterdam

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Diefstal museum Rotterdam

Bericht door Jasper J »

Woedend is hij nog steeds, directeur Johan van der Hoeven van het Rotterdamse OorlogsVerzetsMuseum. Op 10 maart werden op klaarlichte dag vitrines opengebroken en spullen geroofd. 'Het is crisis, maar dat je dan zelfs kampgeld steelt, is onbegrijpelijk.'

Nog dagelijks speurt hij op Marktplaats en eBay, op zoeknaar de waardevolle spullen die op de bewuste zondag zijn geroofd. Een stormdolk, mouwbanden van de luchtbescherming en - heel bijzonder - kampgeld uit het concentratiekamp Buchenwald. Binnen een paar tellen waren de vitrines opengewrikt en sloeg de dief zijn slag.

Van der Hoeven: 'Ik ben nog steeds in alle staten. Dit is de nachtmerrie voor elke museumdirecteur. We hebben sinds we hier zitten 70.000 mensen over de vloer gehad, en dan heb je er ééntje tussen die zich zo misdraagt.'

Gefilmd
Omdat het museum aan de Coolhaven over een professioneel camerasysteem beschikt, is de dader uitgebreid gefilmd. 'Die beelden zijn veel scherper dan wat je doorgaans ziet bij programma's als Opsporing Verzocht. Zijn eigen moeder zou hem met haar ogen dicht herkennen.'

Ofschoon de gestolen spullen vooral emotionele waarde hebben, kunnen ze bij verkoop nog een aardig bedrag opbrengen. Van der Hoeven zag dat voor kampgeld 100 euro per briefje werd gevraagd, een stormdolk voor enkele honderden euro's van de hand ging en de mouwbanden voor 100 euro.

'Toch denk ik dat de dader de spullen niet zal aanbieden, maar zelf houdt, thuis in een vitrine. Het doet me denken aan een conservator in een museum in Engeland, die Egyptische beeldjes had gestolen uit een ander museum. En die ijskoud in de eigen collectie had gezet. Verzamelaars zijn soms rare mensen.'

Een geluk bij een ongeluk is dat een vriend van het museum, eigenaar Winters van militaria-winkel De Donderbus, onmiddellijk kampgeld en armbanden cadeau deed, toen hij hoorde van de diefstal. 'Zo hebben we weer twee briefjes.'

Anoniem
De vitrines zijn nu extra beveiligd, en de hoop is dat de dief tot inkeer komt. 'Ik zou hem adviseren de spullen te retourneren. Dat kan hij anoniem doen, door ze in de brievenbus van het museum te gooien.'

De directeur heeft aangifte gedaan bij de politie. Die heeft de zaak nog in onderzoek, zegt een woordvoerder.

Bron AD.NL

Link http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/a ... olen.dhtml

Het gaat gewoon maar door Militaria staat tegenwoordig gelijk aan goud.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Diefstal museum Rotterdam

Bericht door Joep »

Smerige streek, van die dief.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
opheusden1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 aug 2011, 15:11
Locatie: Opheusden
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 1 keer
Contacteer:

Re: Diefstal museum Rotterdam

Bericht door opheusden1944 »

Wel een klote streek jah!
Maar LBD armbanden voor 100 euro????? :shocked:
Kijk ook eens op: http://www.opheusden1944.nl
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Diefstal museum Rotterdam

Bericht door CollectorWo2 »

Lijkt wel in trek dit....
Wat een klotestreek..
Hopelijk komt het spoedig weer terecht..
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Diefstal museum Rotterdam

Bericht door zjopske »

Ik zou wel durven zeggen dat deze gelinkt is aan de diefstal op het fort gezien de brutale wijze waarop het gebeurd is, maar goed ik ben geen rechercheur.

Ook hier zou het helpen als we op zijn minst de serienummers van de biljetten en de dolk hebben.

Ik meen dat we hier op het forum een gestolen voorwerpen topic hebben, misschien dat we daar weer wat leven in moeten blazen.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Diefstal museum Rotterdam

Bericht door coco »

@opheusden, het is de media die doen graag een beetje overdrijven!

@zjopske, niet te snel conclusies trekken, maar de mogelijkheid is reeël.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Diefstal museum Rotterdam

Bericht door asjemenou »

Wederom een triest voorval. En waar doet deze (kruimel)dief het eigenlijk voor?! Het enige wat hij heeft bereikt is dat ie duidelijk is vastgelegd op een beveiligingscamera. Ik zou zeggen, zet de filmopname van de dief maar op het Internet.
Zoals de museumdirecteur zelf al verteld, zal de dief de spullen waarschijnlijk niet op het Internet te koop aanbieden. Je moet als dief zijnde wel heel stom zijn om zodoende te proberen je "koopwaar" aan de man te brengen. Mogelijk is het ook dat de dief de gestolen objecten vernietigd als ze onverkoopbaar blijken te zijn. Als dit tenminste het doel van de diefstal is geweest. Het is dan immers het vernietigen van bewijsmateriaal. Dit gebeurd vaak.
zjopske schreef:Ik meen dat we hier op het forum een gestolen voorwerpen topic hebben, misschien dat we daar weer wat leven in moeten blazen.
Gelukkig is dit topic tot nu toe nog leeg gebleven dus nieuw leven inblazen hoeft gelukkig niet.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Diefstal museum Rotterdam

Bericht door sobel »

coco schreef:@opheusden, het is de media die doen graag een beetje overdrijven!

@zjopske, niet te snel conclusies trekken, maar de mogelijkheid is reeël.

Het is toch echt een citaat van de beste man zelf.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Diefstal museum Rotterdam

Bericht door Jasper J »

coco schreef:@opheusden, het is de media die doen graag een beetje overdrijven!

@zjopske, niet te snel conclusies trekken, maar de mogelijkheid is reeël.
Het maakt niet uit wat de spullen kosten al was de waarde 10 euro je blijft er gewoon vanaf.
Feit is dat het steeds gevaarlijker word wo2 militaria te bezitten cq tentoon te stellen.

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: Diefstal museum Rotterdam

Bericht door stekker »

Kom maar op met dat filmmateriaal van de dader(s)!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Diefstal museum Rotterdam

Bericht door coco »

Sobel, ik weet dat het een citaat is, maar je weet dat het incorrect is.

En inderdaad al was de waarde 0 je moet er gewoon vanaf blijven!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie