Kan iemand mij zeggen wat voor een helm dit is.

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Kan iemand mij zeggen wat voor een helm dit is.

Bericht door Bas ww2 »

Ik heb het volkomen met Coco eens.(Als iemand op zoek is naar Nederlandse na-oorlogse helmen dan graag een pb heb er genoeg liggen)
En wat ik zeg is maar een voorstel, het hoeft niet maar aangezien er meer dan voldoende te verkrijgen zijn heb je er denk ik meer aan als dat je hem met heel veel moeite probeert te verkopen voor 5 euro.
Ik sta vrij vaak met dienstspullen op rommelmarkten om zó te sparen voor dingen en geloof mij een lege buitenhelm verkopen is niet makkelijk.
altijd opzoek naar FLAK items
Canteenidontknow
Lid
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jul 2013, 20:53

Re: Kan iemand mij zeggen wat voor een helm dit is.

Bericht door Canteenidontknow »

Het kinbandje is zo te vergelijken en de binnenhelm
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kan iemand mij zeggen wat voor een helm dit is.

Bericht door Erik »

Joep schreef:Erik, je hebt gelijk, maar je bedoeld hier niet en ik vermoed ook van niet, dat je hiermee bedoeld dat je beter een U.S. M1. kunt gaan molesteren dan een na-oorlogse ?
Nee! Alsjeblieft niet zeg! Helemaal geen militair-historische zaken vernachelen! De productie van beide helmen is afgelopen; er komen geen nieuwe exemplaren meer bij, er gaan er allemaal maar nog af.
coco schreef:Daarnaast snap ik niet helemaal waarom iedereen in een krimp schiet over een na-oorlogs Nederlandse helm maar oke.
Coco, dit gaat allang niet meer over deze helm. Dit gaat veel dieper. Het gaat om instelling, om mentaliteit. Verzamel ik omdat ik een interesse heb in militaire historie en zijn artikelen of verzamel ik uit geldbelang. Iemand met een gemeende interesse in militaire historie zal over deze helm zeggen: "Leuk item, ik kan het niet gebruiken maar wel leuk. Nominale waarde onbekend, verzamelwaarde ook omdat het mijn gebied niet betreft.".
Dus niet iets als "Waarde is nihil. 5,- als je geluk hebt. Of 15 dus, als je heel veel geluk hebt op een rommelmarkt." Er wordt hier alleen over de nominale waarde gesproken.
De historische waarde van deze helm is meer, vraag maar aan de verzamelaar van NLD 1950-1960 (hoewel er daar niet zoveel van zijn)

Ook ik kom vaak op rommelmarkten. Ik zie wel stalen troepenhelmen liggen uit de periode na 1960. Niet zo raar natuurlijk, elke militair kreeg zijn helm mee naar huis om tot z'n 35e te bewaren. Met zo ongeveer 100.000 dienstplichtigen per jaar die gemiddeld 15 jaar moeten bewaren heb je het dus over zo'n anderhalf miljoen helmen minimaal! En dan nog heb je het over een militair-historisch item, na 1993 zijn deze helmen niet meer geproduceerd, er gaat alleen nog af, er komt niets meer bij.
Zo ook bij deze stalen troepenhelm! Uit een korte periode (5 jaar productie) en daarna vanwege mankementen uit de roulatie genomen (zie ook "helmenaffaire", google maar eens!)
Dus mijn aanbod blijft: als jij een nette en complete, M.v.O. gestempelde troepenhelm aantreft voor vijf euro, denk aan mij en koop 'm! Verzendkosten voor mij.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Kan iemand mij zeggen wat voor een helm dit is.

Bericht door Jasper J »

Erik schreef:
Joep schreef:Erik, je hebt gelijk, maar je bedoeld hier niet en ik vermoed ook van niet, dat je hiermee bedoeld dat je beter een U.S. M1. kunt gaan molesteren dan een na-oorlogse ?
Nee! Alsjeblieft niet zeg! Helemaal geen militair-historische zaken vernachelen! De productie van beide helmen is afgelopen; er komen geen nieuwe exemplaren meer bij, er gaan er allemaal maar nog af.
coco schreef:Daarnaast snap ik niet helemaal waarom iedereen in een krimp schiet over een na-oorlogs Nederlandse helm maar oke.
Coco, dit gaat allang niet meer over deze helm. Dit gaat veel dieper. Het gaat om instelling, om mentaliteit. Verzamel ik omdat ik een interesse heb in militaire historie en zijn artikelen of verzamel ik uit geldbelang. Iemand met een gemeende interesse in militaire historie zal over deze helm zeggen: "Leuk item, ik kan het niet gebruiken maar wel leuk. Nominale waarde onbekend, verzamelwaarde ook omdat het mijn gebied niet betreft.".
Dus niet iets als "Waarde is nihil. 5,- als je geluk hebt. Of 15 dus, als je heel veel geluk hebt op een rommelmarkt." Er wordt hier alleen over de nominale waarde gesproken.
De historische waarde van deze helm is meer, vraag maar aan de verzamelaar van NLD 1950-1960 (hoewel er daar niet zoveel van zijn)

Ook ik kom vaak op rommelmarkten. Ik zie wel stalen troepenhelmen liggen uit de periode na 1960. Niet zo raar natuurlijk, elke militair kreeg zijn helm mee naar huis om tot z'n 35e te bewaren. Met zo ongeveer 100.000 dienstplichtigen per jaar die gemiddeld 15 jaar moeten bewaren heb je het dus over zo'n anderhalf miljoen helmen minimaal! En dan nog heb je het over een militair-historisch item, na 1993 zijn deze helmen niet meer geproduceerd, er gaat alleen nog af, er komt niets meer bij.
Zo ook bij deze stalen troepenhelm! Uit een korte periode (5 jaar productie) en daarna vanwege mankementen uit de roulatie genomen (zie ook "helmenaffaire", google maar eens!)
Dus mijn aanbod blijft: als jij een nette en complete, M.v.O. gestempelde troepenhelm aantreft voor vijf euro, denk aan mij en koop 'm! Verzendkosten voor mij.
Mooi stuk Erik ben het er 100% mee eens . _/-\o_
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Kan iemand mij zeggen wat voor een helm dit is.

Bericht door Bas ww2 »

Ik zal eens goed rondkijken want Mvo is zeldzaam meestal kom je de KL 1980 tegen.
verder is het inderdaad een mooi stuk.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Verblifa M53 helm

Bericht door asjemenou »

Erik schreef:
Joep schreef:Erik, je hebt gelijk, maar je bedoeld hier niet en ik vermoed ook van niet, dat je hiermee bedoeld dat je beter een U.S. M1. kunt gaan molesteren dan een na-oorlogse ?
Nee! Alsjeblieft niet zeg! Helemaal geen militair-historische zaken vernachelen! De productie van beide helmen is afgelopen; er komen geen nieuwe exemplaren meer bij, er gaan er allemaal maar nog af.
coco schreef:Daarnaast snap ik niet helemaal waarom iedereen in een krimp schiet over een na-oorlogs Nederlandse helm maar oke.
Coco, dit gaat allang niet meer over deze helm. Dit gaat veel dieper. Het gaat om instelling, om mentaliteit. Verzamel ik omdat ik een interesse heb in militaire historie en zijn artikelen of verzamel ik uit geldbelang. Iemand met een gemeende interesse in militaire historie zal over deze helm zeggen: "Leuk item, ik kan het niet gebruiken maar wel leuk. Nominale waarde onbekend, verzamelwaarde ook omdat het mijn gebied niet betreft.".
Dus niet iets als "Waarde is nihil. 5,- als je geluk hebt. Of 15 dus, als je heel veel geluk hebt op een rommelmarkt." Er wordt hier alleen over de nominale waarde gesproken.
De historische waarde van deze helm is meer, vraag maar aan de verzamelaar van NLD 1950-1960 (hoewel er daar niet zoveel van zijn)

Ook ik kom vaak op rommelmarkten. Ik zie wel stalen troepenhelmen liggen uit de periode na 1960. Niet zo raar natuurlijk, elke militair kreeg zijn helm mee naar huis om tot z'n 35e te bewaren. Met zo ongeveer 100.000 dienstplichtigen per jaar die gemiddeld 15 jaar moeten bewaren heb je het dus over zo'n anderhalf miljoen helmen minimaal! En dan nog heb je het over een militair-historisch item, na 1993 zijn deze helmen niet meer geproduceerd, er gaat alleen nog af, er komt niets meer bij.
Zo ook bij deze stalen troepenhelm! Uit een korte periode (5 jaar productie) en daarna vanwege mankementen uit de roulatie genomen (zie ook "helmenaffaire", google maar eens!)
Dus mijn aanbod blijft: als jij een nette en complete, M.v.O. gestempelde troepenhelm aantreft voor vijf euro, denk aan mij en koop 'm! Verzendkosten voor mij.
asjemenou schreef:
Deaddecal schreef:helaas zit de binnenhelm er niet bij. maar het lamp idee is een leuk ideetje :).
Voordat je de helm (zinloos) onherstelbaar gaat vernielen, kan je ons eerst eens vertellen wat voor een letters/cijfers er in de velsrand voorin de helm staan ingeslagen? :?
Hoewel ik nog steeds geen antwoord op mijn eerder gestelde vraag heb gekregen, denk ik dat het nu wel duidelijk is waarom ik deze vraag heb gesteld.
Ik sluit mij helemaal aan bij wat Erik hier schrijft over de Nederlandse M53 helm van voor 1960. Zie ook; http://www.boekje-pienter.nl/html/canon ... non-helmen .

Tot 2002 was het 637 ICW gevestigd in Woerden. Het was op deze Intendance Centrale Werkplaats waar ten tijde van de dienstplicht alle retour gekomen plunjezakken van dienstplichtigen werden gecontroleerd. Uitrustingstukken die kapot of versleten waren werden zodoende uitgesorteerd en vernietigd. Van oud (burger) personeel wat daar destijds werkte weet ik dat men een bepaalde serie door Verblifa vervaardigde M53 helmen uit roulatie moest nemen. Het ging daarbij voornamelijk om M53 helmen van voor 1960. Dit had dus met de mogelijke haarscheurtjes in de helmen te maken (zie weblink).
Met een pikhouweel werd er een gat in de afgekeurde Verblifa helmen geslagen. Vervolgens werden deze ongeschikt gemaakte helmen bij het oud ijzer gegooid om zodoende richting Hoogovens (tegenwoordig Tatasteel) te verdwijnen. Ik kan mij als tiener zijnde de grote stapels afgekeurde helmen nog herinneren. Deze stapels helmen waren vanaf de openbare weg makkelijk te zien. Er zullen genoeg Verblifa M53 stalen buitenhelmen aan de vernietiging zijn ontkomen maar het overgrote deel is naar mijn idee toch wel afgevoerd richting IJmuiden.
Momenteel ben ik bezig met het samenstellen van het (veld) uniform zoals mijn vader dat droeg tijdens zijn dienstperiode. Mijn vader behoorde tot één van de eerste lichtingen die het toen nieuwe M58 velduniform kregen uitgereikt. Daartoe behoorde dus ook een M53 Verblifa helm. Zo'n Verblifa M53 helm heb ik dus al maar ik kan je vertellen dat sommige jaren 50 uitrustingsstukken vandaag de dag al aardig moeilijk te vinden zijn.
Militaire uitrustingsstukken moet je laten zoals ze zijn. Ook naoorlogse. Zo behouden ze hun historische waarde. Ik gruwel van de gedachte dat een Nederlandse M53 helm zodoende word ongebouwd tot een zg. US WOII M1 helm. Zo'n helm is dan onherstelbaar vernield. Hopelijk kijk je nu anders tegen je M53 helm aan!
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Deaddecal
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 mar 2013, 01:22
Locatie: In het prachtige Twente

Re: Kan iemand mij zeggen wat voor een helm dit is.

Bericht door Deaddecal »

Sorry voor de late reactie. Het serienummer(althans dat neem ik aan) is LS58-3114. Gezien de informatie over deze helm die is verstrekt zie ik toch af van het idee om er een lamp van te maken. Ik dank een ieder die nuttige informatie over deze helm heeft verstrekt.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kan iemand mij zeggen wat voor een helm dit is.

Bericht door Erik »

De LS-aanmaak is Duits. (Metall- und Blechwarenfabrik Linnemann/Schnetzer)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Kan iemand mij zeggen wat voor een helm dit is.

Bericht door coco »

Ik snap nog steeds niet helemaal waarom mensen na-oorlogse Kl helmen onder historisch besef etc. zien vallen maar oke.

Je doet nu net alsof ik verzamel vanuit geld oogpunt ipv uit historisch oogpunt beetje raar om te zeggen terwijl je me niet kent, als ik zou verzamelen voor de waarde zou ik niet iets gaan verzamelen wat zoveel gefaked word dat het gewoon niet leuk meer is en waar je eerst genoeg moet investeren om maar iets te weten voordat je wat aan kan kopen.

Dit forum is de laatste tijd alleen maar een discussie plek geworden voor nutteloze discussies ipv dat het gaat waarover het moet gaan op een TWEEDE WERELD OORLOG forum?
Vinden jullie het gek dat grote verzamelaars hier reeds zijn vertrokken en waarom grote verzamelaars DIE er nog zijn niets plaatsen van hun collectie en/of kennis.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Kan iemand mij zeggen wat voor een helm dit is.

Bericht door sobel »

Ben het niet helemaal met je eens coco, ondanks dat ik weinig historische waarde zie in KL helmen is het absoluut de discussie waard. Ik vind uit de argumenten van Erik en Asjemenou niet blijken dat jij het voor het geld zou doen..
Dat jij het een nutteloze discussie vind wil natuurlijk niet zeggen dat het een nutteloze discussie is, en het verhaal over grote verzamelaars die zijn vertrokken is ook wat overdreven, die afloop is echt niet groter dan normaal.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Kan iemand mij zeggen wat voor een helm dit is.

Bericht door Jasper J »

coco schreef:Ik snap nog steeds niet helemaal waarom mensen na-oorlogse Kl helmen onder historisch besef etc. zien vallen maar oke.

Je doet nu net alsof ik verzamel vanuit geld oogpunt ipv uit historisch oogpunt beetje raar om te zeggen terwijl je me niet kent, als ik zou verzamelen voor de waarde zou ik niet iets gaan verzamelen wat zoveel gefaked word dat het gewoon niet leuk meer is en waar je eerst genoeg moet investeren om maar iets te weten voordat je wat aan kan kopen.

Dit forum is de laatste tijd alleen maar een discussie plek geworden voor nutteloze discussies ipv dat het gaat waarover het moet gaan op een TWEEDE WERELD OORLOG forum?
Vinden jullie het gek dat grote verzamelaars hier reeds zijn vertrokken en waarom grote verzamelaars DIE er nog zijn niets plaatsen van hun collectie en/of kennis.
Ik snap wat je bedoelt maar toch ook weer niet, ik vind zo en zo niet dat je moet kijken naar grote verzamelaar of kleine verzamelaar iemand met 5 items kan eventueel de zelfde of misschien wel meer kennis hebben.Ik kan me wel vinden in je opmerking dat er te veel discussie gevoerd worden , ik vind weer niet dat dit een nutteloze discussie is.Iemand die iets post en niet weet wat voor helm dit precies is kun je gewoon alle informatie geven over de helm ,de insteek is wo2 maar niet iedereen weet of een item uit wo2 komt en post het dus hier daar vloeit dus info uit die soms niets te maken heeft met wo2.
Aude Audenda
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Kan iemand mij zeggen wat voor een helm dit is.

Bericht door coco »

@Sobel ik doelde niet alleen op deze discussie maar het valt me op dat dezelfde personen steeds in een zelfde soort discussie terecht komen. Ik vind het prima maar het wijkt zo af van het doel mijns inziens.

@JasperJ, de kans dat je met enkele items meer kennis hebt dan iemand met veel items is aanwezig maar ik ben toch echt van mening dat je tegenwoordig aardig wat items moet hebben gezien, gevoelt etc. voordat je echt iets kan zeggen over items.

Ik hoef geen discussie te openen hierover trouwens hoor, mensen moeten zelf weten wat ze met militaria doen of het nu pre-, post-, of ww2 items zijn.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Kan iemand mij zeggen wat voor een helm dit is.

Bericht door Jasper J »

@ COCO
Coco het voelen keuren enz van items hoeft je geen verzamelaar te maken, ik ken mensen die een kleine kwaliteits collectie hebben maar ook vreselijk veel kennis hebben over Duitse militaria omdat men veel leest andere verzamelaars beurzen enz bezoekt.
Maar dit is totaal offtopic en dus het laatste wat ik er over post in dit topic.

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Kan iemand mij zeggen wat voor een helm dit is.

Bericht door sobel »

Dan lijkt mij het hoog tijd dit topic te sluiten, informatie lijkt me voldoende voor de topicstarter en eventuele discussies mogen altijd via PB of indien relevant in een nieuw topic :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gesloten