onbekende helm en zeltbahn

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: onbekende helm en zeltbahn

Bericht door Joep »

yente schreef:
Joep schreef:
Normandy schreef:Ik ben helemaal geen Duits kenner maar het eerste waar ik aan denk als ik foto 2 zie lijkt het net een doorgeslepen/sneden helm (het bovenste van een stahlhelm) of kraam ik nu volkomen onzin uit..
Daar zou je nog wel is een punt kunnen hebben, ik zie namelijk geen aliminium rand aan de zijkant.
Echter zitten we dan nog wel met het hoogteverschil probleem aan de voorkant, die is namelijk gelijk aan de achterkant, terwijl de voorkant hoger hoort te zijn en de achterkant lager. Punt twee, ook dan geen ventilatie gaten.
Als het doorgesneden zou zijn dan zou er geen hoogteverschil zijn en dit is ook zo.
Maar of het een doorgesneden is, is al weerlegt door coco.
Ja, dat zeg ik ook, dat er geen hoogteverschil is met de voor- en achterkant, want die is namelijk gelijk.
Punt twee, wat ik al zei; Ventilatiegaten ontbreken.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: onbekende helm en zeltbahn

Bericht door Iwan »

Ik ga natuurlijk niet de kenner uithangen over helmen waarvan ik geen verstand heb maar dacht dit alleen te zien aan de vorm van de rand in de eerste 2 foto`s (rand is een beetje oneffen en grillig). @ Coco ik kan alleen op basis van de foto`s niet bepalen of de rand is omgeslagen dus ook vandaar mijn opmerking misschien de helm eens opmeten??
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: onbekende helm en zeltbahn

Bericht door coco »

Foto 3 duidelijk omgeslagen helmrand.

Ik zeg ook niet dat het DDR is, was gewoon een vraag.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: onbekende helm en zeltbahn

Bericht door kevin15 »

Bedankt voor de reacties.
Heeft iemand mischien een site waar ik info kan vinden over duitse helmen?
Gebruikersavatar
halftrack
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 mei 2013, 19:58

Re: onbekende helm en zeltbahn

Bericht door halftrack »

Ik kom even terug op mijn eerdere reactie.

Is dit niet mogelijk een engelse (leger) motorhelm? dat verklaart waarom er geen bevestegings gaten te zien zijn (aangezien je dat bij die motorhelmen ook niet ziet).
:mrgreen:
When it comes to the day of judgment
Who will carry the can
For this dreadful demonstration
Of man's inhumanity to man?

-Een onbekende Engelse WOI veteraan
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: onbekende helm en zeltbahn

Bericht door asjemenou »

halftrack schreef:Ik kom even terug op mijn eerdere reactie.

Is dit niet mogelijk een engelse (leger) motorhelm? dat verklaart waarom er geen bevestegings gaten te zien zijn (aangezien je dat bij die motorhelmen ook niet ziet).
:mrgreen:
Niet gek gedacht. Op het eerste gezicht dacht ik ook dat het een stalen schaal was van een Britse dispatch riders helmet. Als je de helm nader gaat bekijken dan zie je dat de stalen schaal van zo'n Britse dispatch riders helmet aan de bovenkant ronder van vorm is dan de stalen helm op de foto's uit de openingsreactie. Zie; http://www.antiqueswords.com/product-16 ... ad-image-0 .
Zo te zien is de helm een bodemvondst o.i.d. Is er iets meer bekend over de afkomst of vindplaats van de helm?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: onbekende helm en zeltbahn

Bericht door utmi »

Kevin, heb jij deze helm gekocht in Overloon laatst? Daar lag jij te koop (Santa Fe weekend) bij een Duitser, die inderdaad het verhaal halffabrikaat erbij verkocht...
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: onbekende helm en zeltbahn

Bericht door kevin15 »

utmi schreef:Kevin, heb jij deze helm gekocht in Overloon laatst? Daar lag jij te koop (Santa Fe weekend) bij een Duitser, die inderdaad het verhaal halffabrikaat erbij verkocht...
Nee ik heb hem daar niet gekocht, mogelijk wel diegene waarvan ik hem gekregen heb want hij is wel in overloon geweest laats.
Ik ben wel in overloon geweest maar heb de beurs niet bezocht.
asjemenou schreef:
halftrack schreef:Ik kom even terug op mijn eerdere reactie.


Niet gek gedacht. Op het eerste gezicht dacht ik ook dat het een stalen schaal was van een Britse dispatch riders helmet. Als je de helm nader gaat bekijken dan zie je dat de stalen schaal van zo'n Britse dispatch riders helmet aan de bovenkant ronder van vorm is dan de stalen helm op de foto's uit de openingsreactie. Zie; http://www.antiqueswords.com/product-16 ... ad-image-0 .
Zo te zien is de helm een bodemvondst o.i.d. Is er iets meer bekend over de afkomst of vindplaats van de helm?
Is voor mij is niks bekend over de helm.
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: onbekende helm en zeltbahn

Bericht door kevin15 »

utmi schreef:Kevin, heb jij deze helm gekocht in Overloon laatst? Daar lag jij te koop (Santa Fe weekend) bij een Duitser, die inderdaad het verhaal halffabrikaat erbij verkocht...
Ik heb even na gevraagd hoe hij eraan komt en hij komt inderdaad uit overloon.
Plaats reactie