Munitie identificatie topic

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Gesloten
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door racefiets »

Er zit een brandstichtend middel in en bezit is zonder verlof verboden. Hij zal in ieder geval niet uit zichzelf ontbranden.
willietaria
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 20 jun 2012, 16:44

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door willietaria »

racefiets schreef:Brandstichtend zelfs....

M.b.t. de 9mm patronen hierboven. De eerste 9mm patronen hadden allemaal een zogenaamde kegelstumpf projectiel. Ontwikkeld voor de eerste P08 pistolen. Later is hier een afgeronde kogel voor in de plek gekomen. Deze kegelstumpf is trouwens in de VS gemaakt.


Beste,

De kogel met afgeplatte kop is gevonden in Slovenië...
Wat doet een Amerikaanse kogel daar?

Willem
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door racefiets »

Geen idee wat er de afgelopen 90 jaar daar afgespeeld heeft. Feit is wel dat hij echt in de VS gemaakt is. Vergis je niet dat er een aantal handelaren in de VS zitten en zaten die containers vol met wapens en munitie de wereld over verscheept hebben. Nieuwe aanmaak maar ook oude voorraden. Amerika was zowieso geen gebruiker van 9mm munitie, de kans is groot dat de munitie voor export is aangemaakt.
willietaria
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 20 jun 2012, 16:44

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door willietaria »

Gebruikten de Italianen 9mm munitie?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door racefiets »

Yep, een eigen uitvoering. De 9mm Glisenti. Denk niet dat de VS aan de tegenstanders munitie heeft geleverd....
willietaria
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 20 jun 2012, 16:44

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door willietaria »

Italië was tegenstander van Duitsland, Oostenrijk-Hongarije, ... in WO1
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door racefiets »

Goed punt, was ik even vergeten. Wil je zeker weten of ze geleverd hebben dan zou je je vraag eens op het IAA forum moeten vragen.
willietaria
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 20 jun 2012, 16:44

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door willietaria »

Okido! Bedankt!

Willem
marck
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jul 2013, 09:17

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door marck »

bij bodemwerkzaamheden in huis vond ik deze patroon, kan iemand me zeggen wat voor een munitie het is? Afmeting ca 2,5 x 8 cm
Bijlagen
SAM_2598.JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door Erik »

- granaatje uit een boordkanon
- aansteker in de vorm van een granaat (heb er twee, puntje is dan wel wat spitser) Overigens erg onwaarschijnlijk.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door Mallory »

Ik ben van de details. Het object lijkt ooit in papier gewikkeld te zijn geweest. Een krant misschien, en dan wel een Franse. Zie rechts op de foto het stukje met tekst waaronder de letter ê (met dakje).

Waarom ik dit noem? Het kan helpen bij de determinatie.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door racefiets »

Het doet me denken aan aan kartets projectiel. Een messing mantel welke volledig gevuld is met loden ballen. Bij het schot wordt de messing mantel open gescheurd door de trekken en velden in de loop en komen de loden ballen vrij. In feite een linke hagelpatroon voor korte afstand.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Het doet me denken aan aan kartets projectiel. Een messing mantel welke volledig gevuld is met loden ballen. Bij het schot wordt de messing mantel open gescheurd door de trekken en velden in de loop en komen de loden ballen vrij. In feite een linke hagelpatroon voor korte afstand.
Kartets in deze afmetingen? Acht hele centimeters lang en een doorsnee van een inch?
Daarnaast is dit granaatje al afgeschoten; de trekken staan in de geleideband. Hij is niet gescheurd door het schot. Ik heb daar ook nog nooit van gehoord.
Hagel wordt verschoten door een wapen zonder trekken en velden. Dat kan ook niet anders; het hagel (lood) zet zich vast in de trekken en velden tijdens het schot.

Het projectieltje lijkt het meest op een 25mM brisantgranaat. In Nederland al heel lang geleden vervangen door de APDS-patroon. Het ontwerp is al echter heel oud.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door racefiets »

De afmetingen had ik even gemist... Met 25mm diameter wordt het inderdaad wat onwaarschijnlijk.
De drijfband is in diameter wel erg veel groter dan de diameter van het lichaam. Dat samen met de groene oxidatiekleur deed me aan een kartets denken. Het model waarbij het gehele lichaam gemaakt is uit een dun messing omhulsel gevuld met loden ballen.
Er lijken inderdaad iets van trekken in de drijfband te zitten. Ze zijn daarom wel erg smal en nagenoeg recht. Eigenlijk niet echt logisch voor een loop met groot kaliber.

http://iaaforum.org/forum3/viewtopic.php?f=8&t=12572 Het projectiel in de link is een 61mm Nordenfelt enkel bestaan ze ook voor bijvoorbeeld de 37mm Pompom. Zoals je op het plaatje ziet zit er geen springstof in het projectiel en dient deze pen te scheuren door de trekken en velden in de loop. Ze zijn ook nog gebruikt in WO2 trouwens. De Amerikaanse 37mm bestaat ook met een cilindrisch projectiel gevuld met loden ballen. Deze projectielen zijn ook als bodemvondst gevonden in Europa.

Even ervan uit gaande dat het projectiel uit 1 van de oorlogen komt dan ken ik eigenlijk alleen de 25mm Hotchkiss. Daarvan ken ik eigenlijk geen kartets projectielen of projectielen met een zo afgeronde neus. (ook niet in 30mm eigenlijk)
Darkman
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 15 dec 2009, 00:34

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door Darkman »

Wie kan me iets meer zeggen over deze huls.
Alvast bedankt voor de hulp.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gesloten