Duitse kepie origineel?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
willietaria
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 20 jun 2012, 16:44

Duitse kepie origineel?

Bericht door willietaria »

Hallo iedereen!

Ik vroeg me af of deze kepie origineel is...
Wie heeft een idee?

Alvast bedankt
Willem


(Betere foto's heb ik niet)
Bijlagen
158773704_4-kepie-heinrich-balke-bremen.jpg
158773704_5-kepie-heinrich-balke-bremen.jpg
158773704_3-kepie-heinrich-balke-bremen.jpg
158773704_2-kepie-heinrich-balke-bremen.jpg
158773704-kepie-heinrich-balke-bremen.jpg
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Duitse kepie origineel?

Bericht door Jasper J »

Sorry maar hier kan je weinig mee de helft van de pet zie ik niet op de foto's als je deze pet wilt kopen betere foto's en hier even plaatsen zo valt er weinig van te zeggen weigert de eventuele verkoper meer foto's lekker laten liggen. :)
Aude Audenda
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Duitse kepie origineel?

Bericht door CollectorWo2 »

De klep glanst wel lekker :roll:
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Duitse kepie origineel?

Bericht door Jasper J »

thunderbird schreef:De klep glanst wel lekker :roll:
Droog :P hahaha.
Maar inderdaad dat kan al iets zeggen iets te nieuw maar er zijn absoluut betere foto's nodig kan je hem kopen of heb je hem al gekocht?
Aude Audenda
willietaria
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 20 jun 2012, 16:44

Re: Duitse kepie origineel?

Bericht door willietaria »

Beste(n),

Neen, nog niet gekocht.
Ik vraag betere foto's!

Willem
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: Duitse kepie origineel?

Bericht door stekker »

Ik zou er vanaf zien, voor de geboden 51 euro en geen vaste vraagprijs kun je ook geen origineel verwachten.
Ook vanaf de foto's heb ik er geen goed gevoel bij.
willietaria
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 20 jun 2012, 16:44

Re: Duitse kepie origineel?

Bericht door willietaria »

Volledig gelijk!

Bedankt!

Willem
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Duitse kepie origineel?

Bericht door Jasper J »

Ongelooflijk dat mensen toch steeds weer proberen je om de tuin te leiden marktplaats staat er oa vol mee vage foto's en verzonnen verhaaltjes.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Duitse kepie origineel?

Bericht door Joep »

thunderbird schreef:De klep glanst wel lekker :roll:
Een poetsbeurt met de juiste middeltjes doet wonderen 8)
Je zou ook niet meer verwachten dat een 25 pr huls na 70 jaar nog mooi zou glimmen, nou met een beetje koperpoets dus mooi wel!
Lijkt net goud :P
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Duitse kepie origineel?

Bericht door sobel »

En daar word de waarde niet hoger van
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Duitse kepie origineel?

Bericht door Joep »

En ook niet lager.

Edit; De financiële waarde zal niet sijgen, ook niet dalen, de historische waarde daarentegen stijgt.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Duitse kepie origineel?

Bericht door sobel »

De financiële waarde daalt wel degelijk. Een huls die is opgepoetst als een spiegel is minder in trek (omdat de historische waarde zakt) dus kan je er minder voor vragen.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Duitse kepie origineel?

Bericht door Joep »

sobel schreef:De financiële waarde daalt wel degelijk. Een huls die is opgepoetst als een spiegel is minder in trek (omdat de historische waarde zakt) dus kan je er minder voor vragen.
Financiële waarde zal gelijk blijven, aangezien het voorwerp nog steeds authentiek is en niet meer of minder dan een huls.
De stof en vettigheid die in de 70 jaar op de huls zijn gekomen zijn niet oorlogs of authentiek. De gebruikssporen zitten er namelijk nog gewoon op.
Dan praat ik over de afgevingen, vlekken of krassen. Verder restaureer, of conserveer ik niks, alhoewel ik deels conserveer, ik verwijder namelijk de stof en vettigheid waar zuren in zitten. Dusja, je verklaart nu wel dat een opgepoetste huls minder in trek is, wat overigens onzin is en dat de historische waarde daalt, maar leg is uit ?
Zodra die opgepoetst is ziet die er weer, zonder dat ik de huls authentiek verander, weer oorlogs (authentiek uit), wat de huls aantrekkelijker maakt en dus even goed, maar sneller zal verkopen als een vieze huls.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse kepie origineel?

Bericht door Erik »

De pet is erg mooi en nagenoeg (geheel) ongedragen. Volgens mij is dat een signaal... De binnenbekleding heeft vochtweerplekken (...)
De fabriek bestaat nog steeds trouwens.
Uit buitenlandse fora begrijp ik dat Heinrich Balke ook na de oorlog nog "souvenir-Mütze" heeft gemaakt, één geval betrof een exemplaar, ogenschijnlijk uit de oorlog, met een stickertje "made in W.-Germany" erin.

Overigens worden op internationale veilingen petten van deze maker ter veiling aangeboden voor prijzen van 100-150 USD.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse kepie origineel?

Bericht door Erik »

sobel schreef:De financiële waarde daalt wel degelijk. Een huls die is opgepoetst als een spiegel is minder in trek (omdat de historische waarde zakt) dus kan je er minder voor vragen.
Wat wordt er aan vernietigd dat de historische waarde daalt?
De historische waarde van zomaar een oorlogshuls (...) is m.i. het feit dat het een huls betreft die geproduceerd is in een jaar dat gelijkloopt met een oorlogsjaar. Zolang er verder van de huls niets bekend is is de historische waarde laag. Die stijgt zodra de herkomst en gebruik van de huls bekend is (plaats/tijd afvuren, eenheid e.d.)
Poetsen doet daar niets aan af.

De vondst van Engelse 9mm patroonhulzen in het bos langs de Edesche weg hebben een hoge historische waarde; ze zijn zeer waarschijnlijk gebruikt bij de mislukte escape Pegasus II.
De Lee Enfieldhuls die naast een Duitse soldaat is aangetroffen in een veldgraf idem dito (ik ken dit geval van een voorlichting bij de restanten van die soldaat in 1995 bij de gravendienst) Dat is de huls waarmee de (gewonde) soldaat van nabij is doodgeschoten. De beschadigde huls vertelt ook iets over de toestand van het wapen.
Wat weet je van de oorlogsgeschiedenis van een huls op de rommelmarkt?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie