collectie rumariho

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: collectie rumariho

Bericht door Joep »

Dan is 't volledig legaal :mrgreen:
Kijk, op je 18e kan je een verlof of vergunning aanvragen (ik geloof op je 18e), maar daar zijn bepaalde eisen aan verstelt. Je moet dan ook lid zijn van een Nederlandse verzamelaarsbond ofzo, ik weet het niet precies of een wapen en munitie vereniging. Ook moet je erkend lid van een schietclub zijn voor een aantal jaar, voordat ze je ontheffingen gaan verlenen.
Je hebt trouwens een mooie verzameling man!
Die pop ziet er goed uit, wel jammer dat je geen magazijn meer hebt voor de Stg. 44.
Ga zo door met verzamelen zou ik zeggen! :)
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
rumariho
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 jun 2010, 16:42
Locatie: noord-brabant

Re: collectie rumariho

Bericht door rumariho »

@joep. dankjewel. de lader koop ik nog wel een keer. dat komt wel goed. weet er 4 te koop staan, maar ik denk dat ontheffingen gelden voor wapens die nog kunnen schieten (geloof ik) ,wapens die volgens de wet onklaar zijn gemaakt hebben geen vergunning nodig. die zijn vrij te bezitten dacht ik.
laat je niet zeggen wat wel of niet kan, doe je ding, je leeft tenslotte maar 1 keer
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: collectie rumariho

Bericht door sobel »

Dat is niet helemaal waar, dit geld wel voor grendelgeweren maar zeker niet voor automaten of semi automaten! Daar moet je een verlof voor hebben, of in de lengte doormidden gezaagd op een plaat gelast :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
rumariho
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 jun 2010, 16:42
Locatie: noord-brabant

Re: collectie rumariho

Bericht door rumariho »

:!:
Laatst gewijzigd door rumariho op 17 jul 2013, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
laat je niet zeggen wat wel of niet kan, doe je ding, je leeft tenslotte maar 1 keer
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: collectie rumariho

Bericht door sobel »

helaas niet, ik ben geen expert maar volgens mij blijft het dan nog illegaal. Certificaat van onklaarheid maakt geen onderscheid in de regel, regel blijft dat hij in de volledige lengte moet zijn doorgezaagd en op een metalen bord worden gelast. anders een verlof van een schietvereniging of een vergunning.

Maar zoals gezegd, ik ben geen expert.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: collectie rumariho

Bericht door Jasper J »

sobel schreef:helaas niet, ik ben geen expert maar volgens mij blijft het dan nog illegaal. Certificaat van onklaarheid maakt geen onderscheid in de regel, regel blijft dat hij in de volledige lengte moet zijn doorgezaagd en op een metalen bord worden gelast. anders een verlof van een schietvereniging of een vergunning.

Maar zoals gezegd, ik ben geen expert.
Sobel is een automatisch wapen zo en zo niet verboden om te bezitten ongeacht onklaar of niet?
Aude Audenda
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: collectie rumariho

Bericht door sobel »

Dacht dat daar wel verloven voor bestaan, zonder verlof enkel doorgezaagd.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: collectie rumariho

Bericht door Erik »

Nederlandse situatie (even zonder de f**ing details):

Het verlof geldt voor categorie III:
- kogelgeweren (enkelschots grendelgeweren) en pistolen.
Een ontheffing geldt voor categorie II:
- automatische wapens.

Wapens van de categorie III mogen onklaar worden gemaakt indien ze volledig zijn ge-immobiliseerd en de loop opgevuld met een (min.) 30 mm passende stalen pen. Geldt niet voor pistolen.
Wapens uit de categorie II (inclusief vuistvuurwapens) worden onklaargemaakt door ze in de lengterichting doormidden te slijpen. Dit geldt voor alle wapens die in beginsel zijn gemaakt als cat. II wapen. Dus ook voor je FAL die eerst (bijvoorbeeld voor de schietsport) is omgebouwd naar enkelschots grendelgeweer!

Het certificaat van "definitief voor gebruik ongeschikt gemaakt" wordt opgemaakt door de wapenhersteller. De belangrijkste handeling die hij hierin pleegt is het wapen af te melden in de landelijke database voor vuurwapens: VERONA. Het wapen is daarna vrijgesteld.

Wapens die op verlof of op ontheffing staan mogen niet op de pop of boven de schoorsteenmantel maar moeten in de kluis.

Joep: in Nederland zijn magazijnen verboden (tenzij je het wapen op verlof/ontheffing heb waar die magazijnen voor bedoeld zijn)
Rumahiro: geen goed plan dit wapen zo op display te zetten en vervolgens op internet. Aan de andere kant: als er een certificaat voor "definitief voor gebruik ongeschikt volgens RWM art. 18 bijlage II" voor is, is er niets aan de hand. Of beter gezegd: bij problemen kun je dan naar de certificaatverstrekker wijzen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
rumariho
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 jun 2010, 16:42
Locatie: noord-brabant

Re: collectie rumariho

Bericht door rumariho »

@erik. de k98 die bij de pop staat voldoet aan alle eisen. hiervoor heb ik een certificaat van onklaarheid.
laat je niet zeggen wat wel of niet kan, doe je ding, je leeft tenslotte maar 1 keer
Plaats reactie