Is het repareren /restoreren/behouden/vernielen/oplichten?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Is het repareren /restoreren/behouden/vernielen/oplichten?

Bericht door Jim »

Een disscussie die geregeld zie op dit forum en nooit opgelost zal worden. En met de tijd zal de menig bijgedraaid worden want veel stukken gaan in loop der tijd verloren en zal men er anders tegenaan kijken.
Denk maar aan reenactment. In de beginjaren liep je geheel in orginele kledij van schoenen tot helm.
Vroeger een en al bewondering. Maar als je dat nu durft te zeggen (en doen) wordt je verbaal afgetuigd! Dus de tijd veranderd de mening hierover.

1)Een oude militaire voertuig uit de bossen getrokken. Geheel uitelkaar gehaald, gestript van de orginele (slechte) verf, bedrading vervangen opnieuw gespoten, slechte stukken kistdragen e.d. eraf vervangen door NOS (New Old stock = nieuwe ongebruikte orginele stukken) of door repro stukken.

Kentekens helaas niet meer te vinden of te weinig voor identificatie dus daar zelf maar iets opgezet.
Op internet gezet. En tijdens de gehele proces aangemoedigd door tig mensen die het prachtig vinden.
De schrootwaarde is nu ver-tig voudigd. Na een paar jaar verkoop ik het en krijg heel wat leuke centjes!

2)Een wo2 jas gevonden. Een paar ontbrekende knopen erop (een enkele beschadigde)vervangen, hand gewassen, Op bepaalde plaatsen te zien dat er emblemen op zaten en vergelijkbare (orginele)emblemen terug gezet. Geen idee of het wel net als de orginele waren.
Na een paar jaar ik gooi het in de verkoop. Adverteer het als orgineel wo2 jas met orginele wo2 emblemen.
Emblemen zitten er niet orgineel op hoor! Er zijn mensen die me uitmaken voor vernieler en oplichter!
Het jasje is niet meer in orginele staat! = ik heb het dus vernield. Ik heb niet verteld dat de knopen vervangen waren = oplichter. Met de emblemen sugereer ik dat het een jasje is van een betreffende onderdeel is maar dat is het helemaal niet. Ik heb geen hard bewijs daarvoor.

3)Ik heb een aantal zeldzame /dure plastic Britse emblemen. Ik weet hoe ik ze kan na-maken voor degenen die ook een dergelijk embleem wil hebben. Ik maak een hele partij plastic emblemen. De achterkant is niet identiek maar voor display zien er aan de voorkant perfect uit. Ik verkoop de emblemen voor 3 euro p/stuk worden (zijnde repro en bekend als repro) doorverkocht voor 10 euro. Prijs voor orgineel 80-120 euro.

Wat de koper er mee wil doen mag die zelf weten toch. Reenactment of display, presentje aan.....

3a)Repro fietsremmen in een groot aantal gemaakt voor militaire fietsen. De fiets is nu in waarde gestegen want je kan er mee remmen. (Een handeling aan de fiets toegevoegd) Voor de meeste is de waarde gestegen.
En als hij zegt dat hij nu helemaal weer in orginele staat is gebracht. Liegt hij dan?

Als ik een niet orginele knoop op een BD jasje vervang dan verniel ik het jasje. Maar er is wel een waarde aan toegevoegd (Hij kan nu fatsoenlijk dicht /op een pop.) Maar voor sommigen is het jasje niet meer in orginele staat. Toch?
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Is het repareren /restoreren/behouden/vernielen/oplichte

Bericht door Erik »

En wat is nu je vraag Jim?
Mijn mening ken je waarschijnlijk.
Zolang jij eerlijk bent over je verkoopwaar is er niets aan de hand. Als jij seriematig reproducties aanmaakt ten behoeve van wat dan ook en je verkoopt het als reproducties, ben je goed bezig. Jij bent niet verantwoordelijk voor wat een ander doet.

Bij een voertuig is het wat mij betreft duidelijk. Als het ding bijna letterlijk uit elkaar dondert en jij kan het op wat voor een manier dan ook zo restaureren dat-ie weer rijdt in een toestand zoals dat 70 jaar geleden ook was, heb jij goed werk verricht. De historische waarde van het voertuig is, ondanks dat alles nieuw of nos is, gestegen. Het voertuig representeert weer 'zichzelf' en heeft een enorme didactische waarde! Daarnaast is-ie compleet.

In feite geldt dat ook voor kleding waar knopen worden gewisseld en ontbrekende emblemen worden aangevuld. Zolang jij zeker weet dat het aangevulde een goede representant is voor wat verloren is gegaan wordt het jasje er meer door waard (en ik bedoel geen munten) Zolang jij eerlijk bent bij de verkoop over de echte samenstelling van het jasje is jou niets te verwijten.
Ik heb helmen (WO1) waarvan alleen de schaal origineel is. Doordat deze helmen gebruikt worden is de historisch-didactische waarde groot. Een verzamelaar trekt er zijn neus voor op omdat hij zijn eisen anders heeft liggen. Prima toch? Zolang mij maar niets verweten wordt; we lopen allebei een ander pad! Binnen de verzamelaarwereld is zo'n helm niets meer waard, binnen 'mijn' wereld wordt grif betaald voor een gebruiksgerede, in de gelijkende toestand van 1917 verkerende helm! Marktwaarde is dus relatief.

Vernielen is bewust kapotmaken zonder dat herstel mogelijk is.
Oplichten is liegen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Is het repareren /restoreren/behouden/vernielen/oplichte

Bericht door Veltro »

Belangrijk is ook hoe men “originele staat” definieert.
Is dit fabrieksstaat, conditie bij beëindiging gebruik, conditie bij aflopen bepaalde periode/oorlog, etc. etc.. Persoonlijk verzamel ik items uit de periode 1922 – 1943. Dit is een tijdsbestek van 21 jaar. Tussen 1943 en nu zit 70 jaar. Als mijn uitgangspunt zou zijn items terug te brengen in de originele staat bij het aflopen van de Fascistische periode, zou ik statistisch gezien veel schade aan mijn items moeten herstellen. Immers, de kans dat mijn items schade hebben opgelopen door vandalen in de 70 daar op volgende jaren is veel groter dan de periode ervoor.

Voor mij is eigenlijk er maar 1 regel; ik verzamel voor mij zelf (voor het plezier, interesse in, respect etc.) en voor niemand anders. Wat ik met (nu) mijn items doe is mijn keuze, wat anderen daar van vinden laat mij eerlijk gezegd geheel koud. Als ik mainstream zou zijn, zou ik überhaupt wel iets anders verzamelen dan wat ik nu doe..

99% van mijn items laat ik ongemoeid, omdat ik mijn items aanschaf in een staat waarbij enige
aanpassing aan de huidige staat niet nodig is. Ik ga voorzichtig en met respect om met de items. Bepaalde items, zoals lederwerk worden om de zoveel tijd gechecked en behandeld.

Nu heb ik ook een paar items (veelal gekregen), welke in zo’n staat verkeren dat ze onder handen genomen moeten worden. Mijn persoonlijke keus is dan om “all the way” te gaan.

Groet,

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Plaats reactie