NSDAP bord

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Rien67
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 mei 2011, 15:05

NSDAP bord

Bericht door Rien67 »

Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik kan een emaile bord kopen met daarop een adelaar met daaronder NSDAP. Hij is gegarandeerd echt. Ik kan er zelfs achter komen waar hij gehangen heeft. Het bord meet ong. 50 x 50 cm. Ong. 1/3 van de onderkant is verroest geweest en is wit geverfd.
Kunnen jullie mij zeggen wat zo'n bord ong. waard is?

Het gaat om dit soortgelijk bord.
NSDAP
NSDAP
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: NSDAP bord

Bericht door Naamloos »

Rien67 schreef:Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik kan een emaile bord kopen met daarop een adelaar met daaronder NSDAP. Hij is gegarandeerd echt. Ik kan er zelfs achter komen waar hij gehangen heeft.
Kan je ons dit ook uitleggen? :)
Rien67
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 mei 2011, 15:05

Re: NSDAP bord

Bericht door Rien67 »

De huidige eigenaar heeft het van zijn vader gekregen. Die heeft het van een vriend gekregen. Die was vroeger eigenaar van het pand waarop het gehangen heeft. Hij heeft hem toen bewaard in zijn kelder. Echter met de watersnoodramp heeft die kelder gedeeltelijk onder water gestaan waardoor het bord beschadigd is. Op de plek waar het bord gehangen heeft zouden de schroefgaten nog in de muur zitten. Die ga ik binnenkort eens opzoeken.
De huidige eigenaar heeft vroeger een grote collectie gehad maar die helaas bijna helemaal verkocht. Enige jaren geleden had hij ook nog een Duits uniformjasje en wilde die toen niet verkopen. Inmiddels is deze verkocht aan het oorlogs en verzetsmuseum in Rotterdam.
Hij vertelde ook nog dat hij vroeger een ss helm had en dat hij toen de letters ss maar geverfd had omdat dat zo beladen was.
Gebruikersavatar
zwiktuut
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 25 okt 2011, 19:17

Re: NSDAP bord

Bericht door zwiktuut »

Ik weet niet wat de betrouwbaarheid is van de site waar je het plaatje vandaan hebt. Als dat goed is en het is identiek aan die van jou dan denk ik dat hij wel origineel is.

Als ik dan het verhaal weer lees waar het vandaan zou komen word ik echter weer wat voorzichtiger.

Een regel die ik te weinig heb nageleefd; Don't buy the story buy the item. Als niemand hier een duidelijk antwoord op je vraag kan geven zou ik het op WAF proberen.
Wars are always fought for old men by young boys
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: NSDAP bord

Bericht door Kugelblitz »

Zonder foto's van het eigenlijke bord valt er niets zinnigs over te zeggen.
Reproducties zitten hem in de details, niet in een adelaar met 3 vleugels ipv 2.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Rien67
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 mei 2011, 15:05

Re: NSDAP bord

Bericht door Rien67 »

Ik ga het weekend een foto van het bord maken. Ik zal het dan plaatsen en eveneens op WAF.
Rien67
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 mei 2011, 15:05

Re: NSDAP bord

Bericht door Rien67 »

Het was helaas niet mogelijk om een foto te maken. Het bord is hetzelfde als de foto en origineel. Resten van de stempel met daarop RZM zijn nog leesbaar. Het gedeelte met de letters NSDA is verroest geweest en is gerestaureerd. Kleurverschil is duidelijk te zien.
Ik heb nergens op internet een vergelijkbaar bord gezien wat te koop is. Iemand enig idee wat het waard is?
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: NSDAP bord

Bericht door coco »

Zonder foto's een prijs schatten is als schieten met je ogen dicht.....da gaat gewoon niet, of het gaat mis.
Iedereen die je hier een waarde vertelt verzint hoogstwaarschijnlijk maar iets want het is echt niet mogelijk.
Daarnaast zeggen roest en stempels niks, nog beter waarom staat er een RZM stempel op een aanhang bord?

Waarde? Geef ervoor wat je wilt, maak foto's en trek dan je conclusie, ik zou mijn hand er niet voor in het vuur steken.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Rien67
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 mei 2011, 15:05

Re: NSDAP bord

Bericht door Rien67 »

Ik begrijp dat het moeilijk is om er een waarde aan te geven. Daarvoor zie je ze denk ik te weinig. Dat er een stempel op stat vind ik niet zo vreemd. De RZM is door de NSDAP opgericht als standaard voor militaire produkten. Het RZM logo staat ook op medailles door de NSDAP uitgegeven dus dat het ook op een NSDAP bord staat vind ik niet vreemd.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: NSDAP bord

Bericht door coco »

Rzm op medailles?
RZM zat op dolken, para-militaire uitrusting etc maar op medailles of dit soort borden? Mij zegt het persoonlijk niets.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: NSDAP bord

Bericht door Erik »

coco schreef:Rzm op medailles?
Het verbaasde mij ook een beetje, maar de medailles kwamen wel degelijk uit de ateliers die opgenomen waren in de RZM. Of het bekende RZM-logootje ergens in de medaille terug te vinden moet zijn durf ik niet te zeggen.
De M11 en M12 toewijzingen waren voor medaille-producenten.
Dit haalde ik van http://www.2de-wereldoorlog.nl/pages/rzm.htm

M1 - insignes
M2 - sub-bouwers
M3 - symbolen of emblemen
M4 - koppelriemen
M5 - uniform accessoires
M6 - aluminium producten
M7 - dolken
M8 - metalen accessoires
M9 - ontmoetingsbadges
M10 - muziek instrumenten
M11 - NSDAP lange dienst medailles
M12 - NSDAP miniatuur lange dienst medailles

Mogelijk zou zo'n bord dan uit de M8 toewijzing moeten komen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: NSDAP bord

Bericht door coco »

Het bekende RZM logo werd niet gebruikt op medailles, M nummers wel maar dat is niet wat de TS bedoeld.

Bij M8 moet je zover ik weet denken aan de hangers voor dolken (die je aan de schede doet om ze aan je uniform te kunnen dragen) en bijvoorbeeld draaghaken voor trommels.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie