Duitse helm. Origineel?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Duitse helm. Origineel?

Bericht door Veltro »

Sorry, ik heb er waarschijnlijk overheen gelezen, maar waar staat "Hier een artikel met een opnieuw genuanceerde conclusie die opnieuw pleit om zo min mogelijk tot actie over te gaan."

Groet,
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse helm. Origineel?

Bericht door Schwerpunkt »

Ik heb de indruk dat er enkelen met een zeer uitgesproken mening antwoorden maar eigenlijk geen Duitse helmen verzamelen wat spijtig is als zij door hun gebrek aan ervaring met de Duitse stahlhelm beginnende verzamelaars op een verkeerd spoor zetten , ik wil er geen wie heeft de grootste van maken maar ik ben in contact met vele Duitse helmen verzamelaars en ik heb er zelf ook een mooi aantal op mijn schap staan , ik heb geen idee hoeveel Duitse helmen ik al gezien heb sinds 1997 maar het zullen er allicht meer dan 500 zijn (in de hand) bij mezelf en bij andere verzamelaars en op beurzen.
Ik ken verzamelaars in België , Nederland en in de rest van de wereld. Géén enkele behandeld zijn binnenwerken.
En de meesten zullen ook geen helm aanschaffen waarvan het binnenwerk duidelijk behandeld is geweest tenzij de helm een zéér zeldzaam exemplaar is.

De helm in kwestie zou ik zo gekocht gehad hebben en dat leder zal nog langer bestaan dan ik.

Ondertussen zijn verzamelaars van over heel de wereld al meer dan 10 jaar in contact met elkaar dankzij het internet , als het binnenwerk van een Duitse helm een fundamenteel probleem zou vertonen wanneer het onbehandeld blijft dan zou dit een zeer hot topic zijn tussen verzamelaars.
Het feit dat er geen problemen genoteerd zijn al die jaren dat verzamelaars al online communiceren zegt volgens mij genoeg.

Een helm is nu puur een pronkstuk of hoe je het wil noemen , het is geen Jeep of tank of iets anders dat gerestaureerd moet worden, je moet er niet mee rondlopen , het enige wat je moet doen is er zorg voor dragen.

Nu voor alle duidelijkheid ik heb het over helmen zoals deze die de topic gestart heeft , ik heb het niet over grondvondsten.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Duitse helm. Origineel?

Bericht door Veltro »

@Schwerpunkt;

Mijn Italiaanse helmen zijn ook niet behandeld, maar daar gaat het niet om. Het gaat om de nuance in deze discussie en een eerder aangehaalde conclusie zegt het eigenlijk al allemaal (al wordt dit later in hetzelfde artikel weer ter discussie gesteld):

--maar per geval te bekijken wat het leer nodig had,rekening houdend met de chemische en fysieke staat ervan en het
toekomstige gebruik—

Jij maakt die nuance in je eigen reply ook, door je verzamelkring op te werpen als bestaande uit gerespecteerde stahlhelm verzamelaars en in je laatste regel grondvondsten uit te sluiten. De helm die de ene verzamelkring in handen krijgt is de andere niet. Een minte helm verdient een andere aanpak (niets aan doen tot….) dan een grondvondst, wil de helm de verzamelaar in kwestie overleven.

Mijn aangeschafte onderscheidingen zijn onaangeroerd. Krijg ik een bodemvondst of een exemplaar met zink pest in handen, dan behandel ik hem.

Groet,

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Duitse helm. Origineel?

Bericht door asjemenou »

ReDFoX schreef:Hallo iedereen.

Wat een reacties welke ik hier heb ontketent zo te zien. :)
Ik vind de reacties hier gegeven super interessant en heb er veel van kunnen leren. Alvast bedankt daarvoor.
Hier is het forum dan ook voor bedoelt. :wink:
ReDFoX schreef:Het spijtige nieuws is dat de helm aan mijn neus is voorbij gegaan.
Ik had het hoogste bod uitgebracht en de verkoper had me gezegd wanneer er een hoger bod op kwam mij dit te laten weten zodat ik de kans had een hoger bod te plaatsen.
Dit is dus niet gebeurd en hij heeft de helm verkocht achter mijn rug om.
Na de helm verkocht te hebben heeft hij het me laten weten waardoor ik geen kans meer had om hoger te bieden wat ik wel had gedaan.
Dit vind ik zeer spijtig aangezien ik beginnend verzamelaar ben en er toch wat voor over had om een mooie helm aan mijn collectie te kunnen toevoegen.
Tja niets aan te doen denk ik zo. Spijtig.

Ik dank allen die een reactie heeft gegeven, het is eigenlijk best een interessant topic geworden. Vooral voor mij als beginner en misschien nog anderen.

Vriendelijke groeten
Bart
Jammer voor je dat de helm aan je neus voorbij is gegaan. In je reactie lees ik dat je een beginnende verzamelaar bent. Als ervaren verzamelaar zou ik je dan ook willen zeggen, wen er maar vast aan dat het zo kan gaan. Het is mijzelf ook wel eens overkomen. Als je een mooi item op Internet ziet zoals de Duitse helm uit je openingsreactie, bedenk dan dat je zeker niet de enige bent die de advertentie leest en het item daadwerkelijk ook wil kopen.
Helaas vinden er veelvuldig "achterdeur verkopen" plaats. Er zijn verzamelaars genoeg die buiten de verkoopsite om via e-mails de verkoper persoonlijk benaderen en zo een bod uitbrengen buiten jouw medeweten om. Om dan nog maar te zwijgen van de speciale programmaatjes die men op de computer kan installeren om zodoende op het allerlaatste moment het winnende bod uit te brengen. Het is slikken en op zoek gaan naar een ander exemplaar.
Op militaria beurzen gebeurt het evengoed. Handelaren kijken voor openingstijd bij elkaar op de stand en kopen zodoende bij elkaar de mooiste items op. En zo vis jij als gepassioneerde verzamelaar achter het net.
coco schreef:Zowat alle boeiende discussie items zijn 5/6 pagina's discussie geworden over resauratie etc.
Veel leden vinden het een normale afloop van grote verzamelaars, maar ik vind het echt niet gek dat grote verzamelaars hier niet meer komen.

Ik vrees bijvoorbeeld ook dat Schwerpunkt (iemand met veel kennis over helmen) hier niet zo snel meer reageert vanwege deze discussies.
Een dikwijls geschreven opmerking. Ook ik spreek regelmatig "grote" verzamelaars en het frappante is dat ze de laatste reacties op dit forum toch allemaal hebben gelezen!!! Waarschijnlijk willen ze of kunnen ze niet (meer) reageren op een bepaalde reactie/onderwerp. Bang voor een tegenreactie of omdat ze gebanned zijn?! Niet zelden ontaarde een discussie van "groten" in een ferm taalgebruik. :(

Wat de staat van de Duitse helm uit de openingsreactie betreft, ik zou er zelf ook niets aan doen. Vaak is het beter om zo'n object ongemoeid te laten.
Dit soort objecten moet je dan ook zeker niet onnodig uit elkaar halen.
Helaas is leder een delicaat product. Ondanks dat het geprepareerd is, blijft het toch een natuurlijk organisme wat aan verrotting onderhevigd is. Daarom ontkom je er soms niet aan om bepaalde lederen objecten toch te moeten behandelen. Het is een persoonlijke afweging; laat je het object ongemoeid met het risico dat het verhard of vergaat of behandel je het? Zelf heb ik ook enkele keren voor deze keuze gestaan. Smeer er in zo'n geval niet zomaar iets op. Vraag advies aan mensen die verstand hebben van dit soort zaken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie