Slowchat topic - deel 22

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Erik »

Uit Engeland (niet via een rommelmarkt dus) van de week binnengekregen een instructieboekje uit de serie "Small Arms Training" en wel nr. 12 "Bayonet" uit 1942. Ik vind het de vier GBP waard.

Al langere tijd verzamel ik authentieke voorschriften. Niet alles natuurlijk, het moet gerelateerd zijn aan het Wapen der Infanterie of anders, als het dan toch een uitzondering betreft, van nut zijn binnen de infanteriegroep. Op die manier kocht ik van Sunshine (MP) een paar weken geleden het VS over de hospitaalsoldaat.

Het gaat te ver om alle VSn te noemen. Voor wat betreft Nederlands jaren '30 heb k de meeste op infanteriegebied toch wel, tenminste, beneden bataljonsniveau.
Daarnaast heb ik een aantal Engels WO2, allen op 'squad'niveau, zowel exercitie als gevechtsoptreden. Een deel van de VSn is speciaal voor de Home Guards ontworpen.
Ook voor Duits WO1 westfront heb ik een aantal VSn binnen, voornamelijk op het gebied van gevechtsoptreden (groeps- en pelotonsniveau), exercitie t/m regimentsniveau en de jaargangen van "der Gute Kamerad", meesten geschreven voor het koninkrijk Württemberg (wat overeenkomt met mijn uitbeelding als soldaat van RIR119) De "Gute Kamerad" is de voorloper van de latere "Reibert".
Nederlands na-oorlogs tenslotte voornamelijk uit de late jaren veertig en vijftig. Van de tijd erna betreft het voornamelijk voorschriften van op dat moment nieuw binnengekomen materieel (bijv. pantservoertuig YPR765, het geweer FAL, gasmaskers etc)

Ik heb eigenlijk al jaren geen VSn meer gezien op rommelmarkten.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Ik ook niet eerlijk gezegd, ik heb één keertje een handboek voor den soldaat uit 1945 gevonden.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Millcoll »

Mooie aanwinsten Joep en Erik.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Erik »

mathiasaerts schreef:Mooie aanwinsten Joep en Erik.
Dank je! Met name met de Pamphlet nr. 12 Bayonet ben ik in mijn nopjes. Ik wil nu eigenlijk het hele serietje hebben. Ook omdat ik in de living history me ondermeer voorbereid op de rol van corporal QI (Qualified Instructor), dan kun je geen onzin verkondigen!

(En dat doe ik toch wel van tijd tot tijd, als je er maar wat ernstig bij kijkt. Geloven ze je meteen! :lol: )
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door yente »

Toffe banner ;)
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Haha, inderdaad een leuke banner!
Helemaal leuk voor de belgen hier :mrgreen:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

mathiasaerts schreef:Mooie aanwinsten Joep en Erik.
Ook bedankt.

@Erik; Je zou eens naar boekenmarkten moeten gaan, daar heb je grote kans om VSn te vinden.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Millcoll »

yente schreef:Toffe banner ;)
Inderdaad, een pluspuntje voor het beheer. :)
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Vandaag weer naar een rommelmarktje geweest (kofferbaksale).
Was een hele kleine met hooguit 15 kraampjes, maar toch nog wat gevonden!
Heb wel heftig moeten onderhandelen :lol:

Heb de complete trilogie van de eerste uitgave van Ciske de Rat gevonden (uit 1941, 1943 en 1946).
Die boeken waren 2 euro per stuk, maar van het derde deel was niet bekend uit welk jaar die kwam.
Ik wilde dus ook geen risisco lopen en had gezegd; 'Voor 4 euro neem ik ze alle 3'. Dan heb ik in princiepe het derde deel gratis.
Ik later dus opzoeken uit welk jaar die was en het verhaal is geschreven in '45, maar pas uitgekomen in '46, omdat het gaat over Ciske als soldaat in de Grebbelinie, en je snapt al dat, dat gecensureerd werd in die tijd.

Ook nog een groot boek uit 1939 van Dierenleven Artis, waar alles over dieren in te vinden is, het is een soort plakboek geweest en staan allemaal plaatjes in, leuke item!
Vroeg de beste man 5 euro voor, ik zeg; 'Nee, dat vind ik te duur'. Zegt de man; 'Hoeveel heb je d'r dan voor over?'. Ik vertel hem; 'Ik had eerder drie euro in me gedachte'.
Zegt de man vervolgens; 'Geef er dan op z'n minst 4 voor'. Waarop ik weer antwoord; 'Verschil delen? 3,50 ?'. En toen hadden we een deal :lol:
Hij deed hem met moeite weg en zei dat'ie 't een rotgeintje vond :lol:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Millcoll »

Mooie aanwinsten Joep.
Ik heb er vandaag ook eentje gedaan, met mooie aanwinsten.
Een grote kader met een Belgische infanterie soldaat waarschijnlijk 10de linieregiment te paard voor 5 euro.
Dan 15 boekjes van 'Stemmen uit Duitschland' dit was een propaganda boekje uitgegeven in Vlaanderen. 4 zijn er helaas in miserable staat ook 5 euro voor de stapel.
Dan 3 portretfoto's postkaartformaat van Belgische soldaten interbellum. Eentje is beschreven 1936 Kamp van Beverloo. 2,98 voor de 3.
Toen we tegen het einde van de markt kwamen stond er een man met enkele medailles uit WOI.
Een oorlogskruis met bronzen palm, 2 oorlogsherinneringsmedailles waarvan eentje met een kroon welke staat voor vrijwilliger, 2 overwinningsmedailles, en nog een medaille door de gemeente Evere uitgegeven ter herinnering van Wo1.
Hij vroeg 5 euro het stuk en we hebben ze allemaal meegenomen voor 25.
Dus weer een leuke rommelmarkt gehad vandaag. :)
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Zeker mathias, jij hebt echt super aanwinsten!
Da's altijd zo leuk met rommelmarkten, je krijgt zo'n kick als je iets vind! 8)
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Millcoll »

Dank je en Inderdaad, maar helaas wordt het steeds moeilijker nog iets te vinden.
Ik ben nu een weekje weg naar Deutschland ik ben benieuwt wat de rommelmarkten daar te bieden hebben :)
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Mr Mojo Risin »

Mijn complimenten aan Proos voor het toepasselijke forumlogo vandaag. :wink:
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door coco »

Inderdaad een toffe banner.

Oorlogsvondsten forum is ook op sterven na dood vrees ik na hun huidige beleid.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Comrade »

mathiaseart, veel plezier, daar ligt waarschijnlijk veel meer als ik in Nederland. Ik ben deze vakantie een keer naar een rommelmarkt(10 kramen) in Duitsland geweest, meteen een arbeidsbuch en een verrekijker voor 15,- bij elkaar. Ik wil terug :cry: !!!

Hier in Nederland weer naar een rommelmarkt met 150 kramen geweest.
Alleen een vrouw met een gehavende bayonet; een van de houten gripplaatjes lag er half was, het mes was geslepen (en hoe), het drukknopje was vastgeroest en de schede was een bodemvondst die met blauwe glitterverf was ''opgeknapt'', voor 40,- mocht ik hem meenemen...... :/
''Drann, drauf, drüber!''
Gesloten