Oorlogsjaren

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Oorlogsjaren

Bericht door Erik »

Joep schreef:Erik, ik bedoel dat het onderdeel ' Foto's' onder constructie is.
Ik bewerk dus dat onderdeel van mijn website, niet de foto's zelf.
Ooooohh! :lol:

:wink:

Kijk je even naar deze zin, die loopt niet helemaal:
Op de bovenstaande foto ziet u een diorama van Nederlandse soldaten die voor een bunker staan, dit is hetzelfde bunker als waar de soldaat met de Lewis M.20 mitrailleur stond (de Lewis mitrailleuse (In het Engels werdt dit Lewisgunner genoemd)).

misschien beter:
Op de bovenstaande foto ziet u een diorama van Nederlandse soldaten die voor een kazemat staan, dit is hetzelfde kazemat als waar de soldaat met de Lewis M.20 mitrailleur stond (de schutter lichte mitrailleur (In het Engels werd dit Lewisgunner genoemd)).
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Oorlogsjaren

Bericht door Joep »

Dat staat inderdaad beter en ik pas het nu aan!
Bedankt! :mrgreen:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Oorlogsjaren

Bericht door Joep »

Zo, tadaa het is aangepast :)
Ik ga nu eerst is effe een frisse duik in 't zwembad nemen, vanavond zal ik nog uitgebreid aan de website gaan werken.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Oorlogsjaren

Bericht door coco »

Ik zou van 'hetzelfde' 'dezelfde' maken.

Dus dezelfde kazemat ipv hetzelfde kazemat.

Hetzelfde kan wel maar is beter bij een verklein woord, bijvoorbeeld dezelfde bunker, hetzelfde bunkertje.

Dezelfde kazemat als....of hetzelfde kazematje als....

Verklein woord kazemat is haast niet toepasbaar dus lees technisch is dezelfde prettiger IMO.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Oorlogsjaren

Bericht door Erik »

coco schreef:Ik zou van 'hetzelfde' 'dezelfde' maken.
Correct, even kritisch door de tekst gaan.
"Kazematje" kom je eigenlijk niet tegen, af en toe duikt de term op om de gevoelsmatige kleinheid van dit type gevechtsopstelling aan te duiden ("Langs het Defensiekanaal stonden talloze kazematjes, de zg. stekelvarkens")

In de militaire geschiedschrijving wordt het woord "bunker" alleen gebruikt voor niet-Nederlandse versterkingen. Het woord "kazemat" duidt alle Nederlandsgebouwde versterkte gevechtsopstellingen aan vóór 1940. Voor objecten na de oorlog is deze aanduiding komen vervallen. De betonnen gevechtsopstellingen dus die je langs de voormalige luchtmachtbases ziet staan zijn bunkers, hoewel Nederlandsgebouwd, maar na 1940. De onderaardse middeleeuwse gevechtsopstellingen in Elburg daarentegen zijn "kazematten", want vér vooroorlogs! Ook de versterkingen van Nederlandse makelij aan weerszijden van de Afsluitdijk zijn kazematten.

In krijgshistorische kringen kom je vrij amateuristisch over als je het hebt over de vooroorlogse Nederlandse bunkers. Dus als je dat eenvoudig kunt voorkomen doe je dat! Noem de dingen bij naam! :)

(Geldt voor heel veel dingen trouwens. Laatst nog gelezen "een Duitse NCO zoals een Feldwebel" of zoiets. Het Duitse leger kende geen Non Commissioned Officers, dat is voorbehouden aan het Engelse leger.)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Oorlogsjaren

Bericht door coco »

Bij ons in de regio staan alleen personen schuilplaatsen, verkeerd benaamd inderdaad bunkers.

Toch blijft de tekst incorrect bij het gebruik van 'hetzelfde' ipv 'dezelfde de overige benamingen voor bunkers en kazematten dienden hier enkel als voorbeeld.

Ps: Erik mooie schermafbeelding/avatar!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Oorlogsjaren

Bericht door Erik »

coco schreef:Ps: Erik mooie schermafbeelding/avatar!
Dank je! Hij komt van een serie die door een professionele fotograaf is genomen tijdens filmopnames. Er zitten hele woeste foto's bij, door de korreligheid zijn ze wat 'primitiever'!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Oorlogsjaren

Bericht door Joep »

@Coco, ik heb het aangepast, bedankt voor de tip.

@Sobel, de menubalk is ook ingekort, de categorie; 'Foto's' is nu ook wat uitgebreider gehanteerd.

@Erik, je hebt inderdaad een leuke avatar!

De foto's zijn bijna allemaal gemaakt en geupload op m'n computer, ik zal proberen vanavond en anders dit weekend alles erop te zetten!
Ik hoop dat er tot zover wat verbetering inzit en tips zijn uiteraard, altijd meer dan welkom!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Plaats reactie