Toon je Setjes/Display

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Toon je Setjes/Display

Bericht door Erik »

D_Dutch schreef:
Erik schreef:De set is naoorlogs opgemaakt.
Is dat niet in vrijwel alle gevallen zo? Is ook niet anders te verwachten daar de War Medal 1939-1945 pas in augustus 1945 werd ingesteld.
Ik heb mij onvolledig uitgedrukt. Natuurlijk is een set na-oorlogs opgemaakt om de voor de hand liggende reden. De wijze van opmaken ken ik alleen van kort-naoorlogs, later is dat allemaal wat netter gegaan. Kan betekenen dat deze majoor kort na de oorlog de dienst heeft verlaten.
D_Dutch schreef:
Erik schreef:Heb je de nummers op de meailles kunnen achterhalen?
Volgens mij werden de campaign medals uit de Tweede Wereldoorlog niet vaak gegraveerd, ik ben het zelf in ieder geval pas een enkele keer tegen gekomen.
Is het niet zo dat het army service number op de zijkant van de medaille staat ingeslagen? Naar mijn weten worden medailles in Engeland op de persoon uitgereikt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nederland (waar je een blanco exemplaar verleend krijgt)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Toon je Setjes/Display

Bericht door D_Dutch »

Erik schreef:Ik heb mij onvolledig uitgedrukt. Natuurlijk is een set na-oorlogs opgemaakt om de voor de hand liggende reden. De wijze van opmaken ken ik alleen van kort-naoorlogs, later is dat allemaal wat netter gegaan. Kan betekenen dat deze majoor kort na de oorlog de dienst heeft verlaten.
Dat hoeft volgens mij niet echt iets te betekenen. Ik heb een opgemaakte set van acht onderscheidingen van een Petty Officer, diende ver na de Eerste en Tweede Wereldoorlog maar had zijn onderscheidingen net zo "slordig" opgemaakt. Het heeft denk ik meer te maken met persoonlijke voorkeur van de veteraan zelf. Als hij in dienst bleef maar geen verdere onderscheidingen uitgereikt kreeg vond hij het misschien onnodig ze opnieuw op te laten maken.
Erik schreef:Is het niet zo dat het army service number op de zijkant van de medaille staat ingeslagen? Naar mijn weten worden medailles in Engeland op de persoon uitgereikt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nederland (waar je een blanco exemplaar verleend krijgt)
Bij campaign medals is dit vaak niet het geval. Bij de overige onderscheidingen zoals de Territorial Efficiency Medal, Long Service and Good Conduct Medal, General Service Medal enz. enz. was dit wel zo, net zoals bij de onderscheidingen uit de Eerste Wereldoorlog. Rang, naam, ASN en eenheid/Corps werden op de onderscheiding gegraveerd.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Toon je Setjes/Display

Bericht door Haplo »

Erik schreef:
D_Dutch schreef:
Volgens mij werden de campaign medals uit de Tweede Wereldoorlog niet vaak gegraveerd, ik ben het zelf in ieder geval pas een enkele keer tegen gekomen.
Is het niet zo dat het army service number op de zijkant van de medaille staat ingeslagen? Naar mijn weten worden medailles in Engeland op de persoon uitgereikt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nederland (waar je een blanco exemplaar verleend krijgt)
Over het algemeen genomen werden alle medailles op naam uitgereikt.
Zo ook de campain medals.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Toon je Setjes/Display

Bericht door D_Dutch »

Haplo schreef:
Over het algemeen genomen werden alle medailles op naam uitgereikt.
Zo ook de campain medals.
Als je het over gegraveerd hebt dan is dat niet zo. Kijk eens op verschillende dealerwebsites en dan zie je dat vrijwel 99% van de campaign medals niet gegraveerd is.
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Toon je Setjes/Display

Bericht door Millcoll »

Hallo, sorry voor het late antwoord, ik had de berichten niet gelezen omdat ik op vakantie was.
Ik weet niet van wie de battle dress was. En waarschijnlijk is dit ook niet te achterhalen. :(
Over de cap badge; Ik heb de Bronzen officieren versie die hier getoond wordt.
http://www.northeastmedals.co.uk/britis ... fantry.htm

De war medal, defence medal, de 1939-1945 star etc. werden enkel genaamd als ze aan Australische, Nieuw-Zeelandse, Zuid Afrikaanse of Brits-Indische militairen werden uitgereikt.
De Britse en Canadese werden nooit genaamd en deze kan je dan ook enkel identificeren als er papieren of documenten bijzetten. (of je weet van wie ze komen)
De Canadese War en Defence medal kan je herkennen omdat ze van zilver zijn en niet zoals de andere van Cupronnikkel.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Toon je Setjes/Display

Bericht door Erik »

D_Dutch schreef:
Haplo schreef:
Over het algemeen genomen werden alle medailles op naam uitgereikt.
Zo ook de campain medals.
Als je het over gegraveerd hebt dan is dat niet zo. Kijk eens op verschillende dealerwebsites en dan zie je dat vrijwel 99% van de campaign medals niet gegraveerd is.
Ik denk dat er een spraakverwarring is ontstaan.
Ergens is het woordje "gegraveerd" ingeslopen, waar ik gesproken heb over "ingeslagen". Aan de zijkant van GBR medailles staat, voor zover ik weet, het ASN ingeslagen van de militair. Dit omdat Engeland haar medailles op de persoon uitreikt en niet 'los' zoals bijv. in Nederland. De praktijk van ASN inslaan op de zijkant is mij met zekerheid bekend van WO1 en van hedendaagse campagnes vanaf (in ieder geval) 1982 (Falklands)
Dat een medaille daarna nog eens gegraveerd wordt is fijn maar niet zo van belang.
Klopt mijn informatie of moet ik deze bijstellen?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Toon je Setjes/Display

Bericht door D_Dutch »

Erik schreef:
D_Dutch schreef:
Haplo schreef:
Over het algemeen genomen werden alle medailles op naam uitgereikt.
Zo ook de campain medals.
Als je het over gegraveerd hebt dan is dat niet zo. Kijk eens op verschillende dealerwebsites en dan zie je dat vrijwel 99% van de campaign medals niet gegraveerd is.
Ik denk dat er een spraakverwarring is ontstaan.
Ergens is het woordje "gegraveerd" ingeslopen, waar ik gesproken heb over "ingeslagen". Aan de zijkant van GBR medailles staat, voor zover ik weet, het ASN ingeslagen van de militair. Dit omdat Engeland haar medailles op de persoon uitreikt en niet 'los' zoals bijv. in Nederland. De praktijk van ASN inslaan op de zijkant is mij met zekerheid bekend van WO1 en van hedendaagse campagnes vanaf (in ieder geval) 1982 (Falklands)
Dat een medaille daarna nog eens gegraveerd wordt is fijn maar niet zo van belang.
Klopt mijn informatie of moet ik deze bijstellen?
De campaign medals/stars uit de Tweede Wereldoorlog werden niet gegraveerd/ingeslagen, ook niet het ASN. Mathiasaerts heeft verder volkomen gelijk. De campaign medals/stars werden naar de persoon opgestuurd in een klein doosje zonder dat deze gegraveerd/ingeslagen waren. Verder werden bepaalde medailles ook tussen de wereldoorlogen in en ook erna gegraveerd/ingeslagen, bijvoorbeeld Long Service Medals en General Service Medals.
Erik schreef:is fijn maar niet zo van belang.
Maar daar vroeg je toch zelf naar? Graveren of inslaan komt in principe op hetzelfde neer; de naam enz. van een militair op de onderscheiding.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Toon je Setjes/Display

Bericht door Erik »

D_Dutch schreef:
Ik schreef:is fijn maar niet zo van belang.
Maar daar vroeg je toch zelf naar? Graveren of inslaan komt in principe op hetzelfde neer; de naam enz. van een militair op de onderscheiding.
Nee, ik vroeg daar niet om, ik constateerde het. Je haalt alleen het laatste deel van de zin aan.
Ik schreef:Dat een medaille daarna nog eens gegraveerd wordt is fijn maar niet zo van belang.
Het gaat hier dus over een gravering achteraf, wat ik dan (tweede deel van de zin) minder belangrijk vind omdat een gravering achteraf niet duidt op een reguliere verstrekking.

Maar goed! WO2 medailles Brits zijn dus in de regel niet gemerkt. Apart. Ik weet van Britse collegea dat hun medailles (Iraq, etc.) allemaal op de zijkant zijn voorzien van ASN, naam, onderdeel. Heb ik ook meerdere malen gezien (want je gaat er op letten!)

Is er een reden van bekend?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Toon je Setjes/Display

Bericht door Millcoll »

Als er werd ingeslagen was het meestal zijn ASN, zijn rang, naam, en eenheid.
Voorbeelden van voor de Eerste Wereldoorlog zijn er genoeg, zoals bv. de,Waterloo medaille. Van de Eerste Wereldoorlog heb je er ook genoeg, zoals de BWM (British war medal) en de victory medal, de 1914 star etc.
Zij werden ook altijd genaamd, maar het kan zijn dat je er ook originele exemplaren vind die erased zijn. Dat wil zeggen de naam etc. die er voordien opstond verwijderd om de medaille te kunnen gebruiken als bv. vervanging van een medaille die je kwijt bent.
Van de Tweede Wereldoorlog zijn de medailles van Groot-Brittanie zelden genaamd. De war medal,defence medal en de stars (bijna) nooit genaamd terug vinden.
Zoals al gezegd, je moet het doosje waarin ze werden uitgereikt of het documentje erbij hebben om met 100% zekerheid te kunnen zeggen van wie ze waren.
Medailles van Canada, juist hetzelfde maar daar verschild wel in dat de medailles van Canada van zilver zijn. Ik dacht ook dat hun stars iets boller stonden dan de Britse al durf ik dat niet met zekerheid zeggen.
De Zuid Afrikaanse, Brits Indische, Australische, Nieuw Zeelandse medailles werden (bijna) altijd genaamd.
Na WOII werden de Britse medailles dan wel weer genaamd. Zoals bv. de General Service Medal.
(Al ben ik daar minder mee bezig)
Verder heeft D Dutch volkomen gelijk.
@Erik; Zou dat geen traditie of zoiets zijn?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Toon je Setjes/Display

Bericht door Erik »

mathiasaerts schreef: @Erik; Zou dat geen traditie of zoiets zijn?
Ik heb geen idee!
Het op de persoon uitreiken (zo dat de medaille kenbaar is) is eigenlijk het meest logisch. Per slot van rekening is de medaille een persoonlijke waardering. Dit in tegenstelling tot Nederland, waar de medaille in eerste instantie een geldelijke waardering was (je kon 'm dus verkopen in tijd van financiele tegenslag), je naam was (en is) wel genoteerd en in je persoonlijke bescheiden is ook opgenomen dat je de medaille hebt gekregen.
De reden dat dat niet in WO2 gebeurde weet ik dus niet. Een teveel aan in te slaan medailles kan het niet zijn. De British War Medal van 14-18 (de Squeak) is 6,5 miljoen keer uitgereikt, naast de twee andere gebruikelijke medailles (de 1914 [1914-15] star en de Victory medal) die ook miljoenen keren zijn uitgereikt. Van deze medailles weet ik dat ze allen op ASN en naam zijn uitgereikt.
Misschien dat de economische en maatschappelijke wanorde van direct na de oorlog meer aandacht vroegen. Misschien ook omdat een groot deel van het leger direct naar andere brandhaarden of kwetsbare gebieden dirigeerde (India, Palestina, bezettingsmacht Duitsland) zodat de distributie niet geheel duidelijk was? Ik denk dat ik eens een GBR site opzoek om daar deze vraag te deponeren, lijkt me interessant!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
veritable
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 22 jul 2013, 14:27
Locatie: Drenthe

Re: Toon je Setjes/Display

Bericht door veritable »

Afbeelding
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Toon je Setjes/Display

Bericht door D_Dutch »

Erik schreef: Nee, ik vroeg daar niet om, ik constateerde het. Je haalt alleen het laatste deel van de zin aan.
Omdat het mij om dat laatste deel ging en je vroeg wel degelijk naar nummering op de medailles. Een gravering achteraf kan nog wel "van belang" zijn. Af en toe kom je nog onderscheidingen tegen van veteranen die hun campaign medals/stars uit de Tweede Wereldoorlog particulier op naam hebben laten zetten.
Erik schreef: Maar goed! WO2 medailles Brits zijn dus in de regel niet gemerkt. Apart. Ik weet van Britse collegea dat hun medailles (Iraq, etc.) allemaal op de zijkant zijn voorzien van ASN, naam, onderdeel. Heb ik ook meerdere malen gezien (want je gaat er op letten!)
We spreken hier over de campaign stars/medals uit de Tweede Wereldoorlog, er is tot nu toe niets gezegd over latere onderscheidingen uit onder meer de oorlog in Irak. De onderscheidingen m.b.t. "moderne" oorlogen zijn wel genaamd.
Erik schreef: De reden dat dat niet in WO2 gebeurde weet ik dus niet. Een teveel aan in te slaan medailles kan het niet zijn.
Het was te duur.

Om weer terug on-topic te gaan, mooie foto Veritable!
Laatst gewijzigd door D_Dutch op 31 jul 2013, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Toon je Setjes/Display

Bericht door Millcoll »

@Erik; Het lijkt me zeker interessant het eens te vragen waarschijnlijk zal British medal Forum wel kunnen helpen.
@Veritable; Schoon setje!
Gebruikersavatar
veritable
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 22 jul 2013, 14:27
Locatie: Drenthe

Re: Toon je Setjes/Display

Bericht door veritable »

Thanks! :mrgreen:
Gebruikersavatar
veritable
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 22 jul 2013, 14:27
Locatie: Drenthe

Re: Toon je Setjes/Display

Bericht door veritable »

Brits vroeg setje,
Afbeelding
Plaats reactie