Nederlandse m16 helm?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Bunker Hill
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 aug 2013, 15:49

Nederlandse m16 helm?

Bericht door Bunker Hill »

Dag mensen, sinds kort heb ik deze helm in bezit maar kon hem zo een, twee, drie niet direct plaatsen. Nu denk ik zelf dat het een Nederlandse m16 helm is. Markeringen zijn te vinden in de helm schaal. Aan de ene kant een M waarschijnlijk de maat. Aan de andere kant een vm9 en dan 41. Ik heb het ding nog nooit eerder gezien dus misschien zit ik er grandioos naast. :oops: de foto's zijn niet denderend, waarvoor excuses.
Wanneer nodig kan ik nog betere foto's maken, alvast dank voor uw hulp en expertise!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse m16 helm?

Bericht door Erik »

Lijkt mij meer de Engelse helm die tot in de jaren veertig bij de Britse burgerbescherming in gebruik was (Zuckerman helmet) Binnenwerkje is wel naar Nederlands model, zij het in bruin leer. Ze zijn ook in Nederland in gebruik geweest bij de BB.
Meeste info staat wel op wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Zuckerman_helmet, dan is de ingeslagen M en 41 ook verklaard.

Een andere toepassing van de Zuckermanhelm was bij de M.E.: http://www.politiemuseum.nl/collectiede ... en&b=55338
Laatst gewijzigd door Erik op 01 aug 2013, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Bunker Hill
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 aug 2013, 15:49

Re: Nederlandse m16 helm?

Bericht door Bunker Hill »

Top man, dank! Daar was ik zelf never nooit niet opgekomen! Hier mag een slotje op!
Bunker Hill
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 aug 2013, 15:49

Re: Nederlandse m16 helm?

Bericht door Bunker Hill »

Dan zou deze misschien in Nederland doorgebruikt kunnen zijn? Ach wel grappig voor de collectie!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse m16 helm?

Bericht door Erik »

Bunker Hill schreef:Dan zou deze misschien in Nederland doorgebruikt kunnen zijn? Ach wel grappig voor de collectie!
Lees je even in en dat weet je het antwoord. Een geklonken Nederlands binnenwerk zou daar op kunnen wijzen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie