Afkomst van bajonet gezocht

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arcss
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2013, 11:30
Locatie: Lichtervelde

Afkomst van bajonet gezocht

Bericht door Arcss »

Ik ben nieuw op dit forum, ik ben geen actieve verzamelaar maar de wereldoorlogen hebben mij altijd al geboeid.

Door een sterfgeval is er een bajonet bij mij terechtgekomen, spijtig genoeg heeft er iemand een "platte schroevendraaier" van gemaakt :s
Ik heb er totaal geen idee van uit welk jaar deze zou kunnen afstammen alsook de afkomst, hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Afkomst van bajonet gezocht

Bericht door Erik »

Het betreft een zg. 'Notbajonett', Duits, WO1, met zaagsnede.
Daar de nieuwe uniformering (en een deel van de bewapening) in het Duitse leger net een paar jaar in gang was gezet, was er niet voldoende om iedereen te bewapenen met de gangbare wapens. Dit gold met name voor bajonetten.
De 'staande' regimenten werden cfm. voorschrift gerust, de Reserve echter (de direct-mobilisabelen) moest zijn voorraden aanvullen met 'Ersatz' materiaal; plaatsvervangers dus. De later opgeroepen Landwehr was helemaal het bokje; daar waren soms zelfs geen feldgraue uniformen voor!

De noodbajonet heeft eigenlijk een verkeerde naam. Het is een volledige bajonet die gewoon in het bewapeningspakket zat. Eigenlijk is de uitdrukking "bezuinigingsbajonet" beyter op z'n plaats. Behalve dat-ie goedkoper was in produktie was-ie ook sneller aan te maken!

Dit exemplaar zit er erg slecht uit. Ik zou in dit geval niet gaan voor de conservatie maar opknappen! Met een dremeltje en een stalen en later koperen borsteltje alle roest verwijderen. Vervolgens met een polijstpasta de hele kleine oneffenheden verwijderen, vervolgens het wapen goed in het vet of de (wapen)olie. Drukknop gangbaar maken met wat naaimachineolie of WD40. Breakfree is ook een probaat middel in deze!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Arcss
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2013, 11:30
Locatie: Lichtervelde

Re: Afkomst van bajonet gezocht

Bericht door Arcss »

Bedankt voor uw snel (en gedetailleerd) antwoord.
Ik heb op google gezocht naar afbeeldingen van Notbajonett, maar bitter weinig dezelfde gevonden.
Nochtans is dit niet echt een uniek stuk veronderstel ik aangezien dit hoogstwaarschijnlijk "massaproductie" was?
Ik ging het zowiezo niet wegdoen, het blijft toch een stukje geschiedenis :)

Het opknappen is een projectje voor als ik wat meer tijd heb, is elektrolyse een betere manier om het roest te verwijderen?
Ik heb reeds al een stukje "geborsteld" met een staalborstel op een boormachine, maar echt beter wordt het niet.
De bajonet is spijtig genoeg onteerd door er de punt van af te slijpen tot platte schroevendraaier, zou ik er best een nieuwe aanslijpen?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Afkomst van bajonet gezocht

Bericht door Erik »

Arcss schreef:Ik heb op google gezocht naar afbeeldingen van Notbajonett, maar bitter weinig dezelfde gevonden.
Ik heb ook even gegoogled maar zie er zat van dit type bijstaan. Het is dan ook een vrij algemeen wapen.
Arcss schreef:Nochtans is dit niet echt een uniek stuk veronderstel ik aangezien dit hoogstwaarschijnlijk "massaproductie" was?
correct.
Arcss schreef:Het opknappen is een projectje voor als ik wat meer tijd heb, is elektrolyse een betere manier om het roest te verwijderen?
Ik zou je het niet durven zeggen, ik ken de methode en z'n werking niet echt.
Niet bijslijpen, dan haal je het 'verband' eruit. Laat zoals het is, het is een deel van zijn geschiedenis.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Arcss
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2013, 11:30
Locatie: Lichtervelde

Re: Afkomst van bajonet gezocht

Bericht door Arcss »

Erik schreef: Ik zou je het niet durven zeggen, ik ken de methode en z'n werking niet echt.
Ikzelf eigenlijk ook niet, ik wil er waarschijnlijk te makkelijk vanaf zijn :)
Is het normaal dat er nergens een kenteken opstaat?

anyway, eenmaal opgeknapt zal ik het resultaat tonen.
Plaats reactie