Zaken online aankopen dmv biedingen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Gebruikersavatar
capslocker
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 aug 2013, 18:09

Zaken online aankopen dmv biedingen

Bericht door capslocker »

Beste,

Graag had ik gehoopt hier wat info in te winnen over online aankopen dmv biedingen. Hebben mensen hiermee ervaring? Ik vraag dit omdat ik geregeld zulks zie voorbij komen:

http://egun.de/market/item.php?id=4505396

Hierbij vraag ik mij dus af hoe echt dat is? Kan je werkelijk afgaan op beoordelingen dat de verkoper heeft?
Altijd opzoek naar Nederlandstalige Signaal Magazines.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Zaken online aankopen dmv biedingen

Bericht door coco »

Alleen afgaan op je eigen kennis, elke euro die je uitgeeft zonder kennis is een risico! Ik ga er tenminste vanuit dat je alleen origineel WO2 materiaal wilt gaan verzamelen? Op sommige vlakken een lastig gebied, maar wel een prachtige hobby!
Mijn tips (en diezelfde ga je nog 10 keer horen):

1. Koop boeken, kost wat geld maar levert altijd op. (Let wel op Boeken zijn niet heilig!)
2. Ga naar beurzen, ga spullen voelen, echt spul, nep spul, na-oorlogs spul etc. Zorg ervoor dat je weet wat werd gebruikt tijdens 1933 en 1945 en wat voor materialen daarna.
3. Probeer in contact te komen met mede-verzamelaars, dat kan via fora maar ook via beurzen.
4. Als het kan je spullen na laten kijken op fora of door mede verzamelaars die je (persoonlijk) kent.
5. Probeer de Nederlandse WWM een klein beetje te leren kennen, zeker op eGun en beurzen in het buitenland (België, Duitsland) worden spullen aangeboden die volgens de Nederlandse wet niet legaal zijn. (Ook Duits onklaar in illegaal in België!)

Als je bovenstaande enigszins in acht genomen hebt, en je jezelf bereid voelt de 'boze buitenwereld' in te trekken.

6. Wat betreft bieden op eBay of eGun, hoogste bod is hoogste bod met andere woorden je bent verplicht het te kopen (er zijn wat uitzonderingen zie regels eBay en eGun), bovenop je bod komt vaak ook nog de verzendkosten, let daar goed op! Sommige verkopers vragen astronomische verzendkosten! Ook hierbij is vooraf informatie winnen dus handig.
7. Maak een paypall account aan, betaal. Je wel 4% meer maar bij ontevredenheid of het niet aankomen van spullen krijg je (bijna) altijd gewoon je geld terug (minus die 4% natuurlijk).

Veel plezier alvast!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
capslocker
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 aug 2013, 18:09

Re: Zaken online aankopen dmv biedingen

Bericht door capslocker »

Hartelijk bedankt voor de tips. Kennis is idd macht. Ik vind het eigenlijk best vervelend om af te gaan op foto's. Ik weet dat je bij biedingen soms echt wel goede zaken kan doen tegen over op de meeste beurzen. Ik.had graag wat ervaringen gehoord hierzo :-)
Altijd opzoek naar Nederlandstalige Signaal Magazines.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Zaken online aankopen dmv biedingen

Bericht door Erik »

capslocker schreef:Hartelijk bedankt voor de tips. Kennis is idd macht. Ik vind het eigenlijk best vervelend om af te gaan op foto's. Ik weet dat je bij biedingen soms echt wel goede zaken kan doen tegen over op de meeste beurzen. Ik.had graag wat ervaringen gehoord hierzo :-)
Mijn ervaringen bij beide site zijn afwisselend. Voor wat het algemene deel betreft sluit ik mij volledig aan bij de raadgevingen van coco.

eBay ken je. Meestal goede ervaringen met Duitsers maar er zitten ook stomme hufters tussen. Opgelet: een pakje uit Duitsland kost je snel 17 EU verzending! Reden dat veel verkopers ook niet graag naar het buitenland verkopen omdat ze weten dat ze klachten krijgen over de hoge verzendkosten. De advertentie is dan ook "gesperrt": "Kein Versand ins Ausland". Als je de verzendkosten accepteert door verkoper dat even te laten weten middels een mailtje is er vaak niets aan de hand en kun je gewoon bieden!

eGun is een wapensite. De beperkingen op wapenbezit zijn in Duitsland anders dan in NLD of BEL.
Wapens die EWM zijn, zijn verlofplichtig. Vaak vraagt verkoper je dan om een scan van je verlof. Heb je die eenmaal opgestuurd is er geen bezwaar en kun je meebieden. Zelfde geldt om het vragen om een "Altersnachweis": scan van je rijbewijs o.i.d.
Wapens invoeren vanuit Duitsland kun je het beste door je wapenhandel laten doen, je hebt er dan geen omkijken aan. Het loont de moeite: wapens zijn in Nederland schreeuwend duur (een paar honderd euro voor een dichtgelast wapen is doodnormaal, in de guldentijd nog geen 100 gld), in Duitsland zijn de prijzen nog redelijk normaal.
Kijk uit met nazi-spul. Het is tricky in Duitsland om dat spul te verhandelen; het zegt dus ook iets over de verhandelaar. Daarnaast is de reproductiewereld op nazi-spul ongeveer in Duitsland begonnen in de jaren zeventig en het is moeilijk te beoordelen van een fotootje. Door lossere contacten met het vml. Oostblok zijn de contacten in Duitsland ok inniger en komt er onwaarschijnlijk veel namaak het land binnen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie