Originele lijst van Oskar Schindler te koop op eBay

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Originele lijst van Oskar Schindler te koop op eBay

Bericht door platoz »

AMSTERDAM - Een van de originele lijsten van Oskar Schindler, de Sudeten-Duitse industrieel, dankzij wie meer dan 1000 joden werden gered van de gaskamers van de Nazi's, staat te koop op eBay. Het zou gaan om een van de zeven originele lijsten die vandaag de dag nog bestaan en deel uitmaken van de zogenaamde Schindler's list. De aanvangsprijs voor de lijst bij eBay bedraagt 3 miljoen dollar.

De lijst die nu te koop wordt aangeboden is in 2010 door een neef van Itzhak Stern, een vertrouweling van Oskar Schindler verkocht aan de huidige eigenaar. Hij wordt nu te koop aangeboden door de Californische verzamelaars Gary Zimet en Eric Gazin in opdracht van een anonieme verkopende partij. "We besloten het op eBay te zetten omdat die site door meer dan 100 miljoen mensen gebruikt wordt."

Twee van de andere lijsten zijn te vinden in het Israelische Holocaust Museum en in het Holocaust Museum in Washington. "Het is werkelijk heel bijzonder dat een document dat zo'n ongelooflijke impact heeft gehad voor het overleven van de verschrikkingen van de concentratiekampen voor velen te koop wordt aangeboden," zegt Gary Zimet in de New York Times.

Bron: Telegraaf.nl
Schindler's List op Ebay.JPG
Voor degenen die de link naar Ebay willen: KLIK HIER
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Originele lijst van Oskar Schindler te koop op eBay

Bericht door sobel »

Bijzondere manier om een dergelijk item te verkopen, je zou denken dat via een veilinghuis dit veel makkelijker voor een fiks bedrag onder de hamer zou gaan.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Originele lijst van Oskar Schindler te koop op eBay

Bericht door asjemenou »

sobel schreef:Bijzondere manier om een dergelijk item te verkopen, je zou denken dat via een veilinghuis dit veel makkelijker voor een fiks bedrag onder de hamer zou gaan.
Opmerkelijk. Zou de lijst ook voor zo'n bedrag worden verkocht als het verhaal van Schindler niet verfilmd was geweest?
platoz schreef:De lijst die nu te koop wordt aangeboden is in 2010 door een neef van Itzhak Stern, een vertrouweling van Oskar Schindler verkocht aan de huidige eigenaar. Hij wordt nu te koop aangeboden door de Californische verzamelaars Gary Zimet en Eric Gazin in opdracht van een anonieme verkopende partij. "We besloten het op eBay te zetten omdat die site door meer dan 100 miljoen mensen gebruikt wordt."r
Misschien ben ik wat achterdochtig maar een vergelijkbaar verhaal heb ik al eens meer gehoord; http://nl.wikipedia.org/wiki/Dagboek_van_Hitler .
Is de lijst al op originaliteit onderzocht?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Originele lijst van Oskar Schindler te koop op eBay

Bericht door sobel »

asjemenou schreef:
sobel schreef:Bijzondere manier om een dergelijk item te verkopen, je zou denken dat via een veilinghuis dit veel makkelijker voor een fiks bedrag onder de hamer zou gaan.
Opmerkelijk. Zou de lijst ook voor zo'n bedrag worden verkocht als het verhaal van Schindler niet verfilmd was geweest?

Nee, dat is iets wat met zekerheid vastgesteld kan worden, evenals dat 101st airborne division niet populairder zou zijn zonder Band of Brother.

Dat is nu eenmaal de realiteit
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Originele lijst van Oskar Schindler te koop op eBay

Bericht door yente »

Zeer interessante lijst, maar 3 miljoen euro waard? In mijn ogen niet. Die neef is van de ene dag op de andere miljonair geworden.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Originele lijst van Oskar Schindler te koop op eBay

Bericht door Iwan »

3 miljoen en een reisje naar Israël om m op te pikken en dan nog terug naar huis.. :frownno:
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Originele lijst van Oskar Schindler te koop op eBay

Bericht door zjopske »

yente schreef:Zeer interessante lijst, maar 3 miljoen euro waard? In mijn ogen niet. Die neef is van de ene dag op de andere miljonair geworden.
Deze lijst wisselde in 2010 van eigenaar voor 2,2 miljoen USD. (Bron: NOS)

Naar mijn idee nog steeds way over, maar goed, het is letterlijk wat de gek er voor geeft.
Al zou ik mijn geld ergens anders in investeren.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Originele lijst van Oskar Schindler te koop op eBay

Bericht door Joep »

sobel schreef:
asjemenou schreef:
sobel schreef:Bijzondere manier om een dergelijk item te verkopen, je zou denken dat via een veilinghuis dit veel makkelijker voor een fiks bedrag onder de hamer zou gaan.
Opmerkelijk. Zou de lijst ook voor zo'n bedrag worden verkocht als het verhaal van Schindler niet verfilmd was geweest?

Nee, dat is iets wat met zekerheid vastgesteld kan worden, evenals dat 101st airborne division niet populairder zou zijn zonder Band of Brother.

Dat is nu eenmaal de realiteit
Dat is wel waar, maar sobel ook al bestond BoB niet, de mensen die de Aiborne helemaal te gek vinden, vinden de 101st AB Div. dan waarschijnlijk nog steeds de populairste, aangezien je dan kon kiezen uit 82nd en 101st.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Originele lijst van Oskar Schindler te koop op eBay

Bericht door Iwan »

Joep en de rest van de Airborne divisies zijn deze dan voor "spek en bonen" opgericht?? Maar verklaar je nader waarom het 101st zonder BoB nog steeds de populairtse zou wezen.. Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar het 82nd uit om de doodeenvoudige reden dat ze bij mijn in de buurt zijn gesprongen en ik denk dat die keuze voor andere ook geldt (al spreek ik nu voor mijn beurt) dus kan je niet zonder meer stellen dat de een populairder geweest zou zijn zonder die extra promotie om on topic te blijven inderdaad zonder de bekendheid van deze film geloof ik niet dat men deze lijst voor zo`n astronomisch bedrag aan kan bieden..
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Originele lijst van Oskar Schindler te koop op eBay

Bericht door Joep »

Normandy, het zou kunnen dat het 101e populairder zou zijn, mijn voorkeur gaat overigens ook uit naar de 82nd.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: Originele lijst van Oskar Schindler te koop op eBay

Bericht door Uncle_Sam »

ongeloofelijk dat zoiets word aangeboden, ik had eigenlijk wel verwacht dat hij zou worden verkocht. er zijn genoeg miljoenairs in de wereld toch? ik zou hem wel kopen als ik het geld had, mensen zeggen altijd dit is een stukje geschiedenis en dan gaat het om een foto waar een miljoen van zijn maar dit is dan ook echt een stukje geschiedenis. echt heel gaaf om te hebben maar ik denk niet dat er een groot publiek is voor zo'n bedrag.
ik heb hem aan anderen laten zien en die konden ook niet geloven dat zoiets word aangeboden haha.
ik denk trouwens niet dat dit zo'n bedrag zou opleveren als het niet was verfilmd.
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Originele lijst van Oskar Schindler te koop op eBay

Bericht door platoz »

Uncle_Sam schreef:ongeloofelijk dat zoiets word aangeboden, ik had eigenlijk wel verwacht dat hij zou worden verkocht. er zijn genoeg miljoenairs in de wereld toch? ik zou hem wel kopen als ik het geld had, mensen zeggen altijd dit is een stukje geschiedenis en dan gaat het om een foto waar een miljoen van zijn maar dit is dan ook echt een stukje geschiedenis. echt heel gaaf om te hebben maar ik denk niet dat er een groot publiek is voor zo'n bedrag.
ik heb hem aan anderen laten zien en die konden ook niet geloven dat zoiets word aangeboden haha.
ik denk trouwens niet dat dit zo'n bedrag zou opleveren als het niet was verfilmd.
Pffffff..... ik had elke koper die dit bedrag gegeven zou hebben voor gek verklaard. In mijn beleving staan er gewoon 2 nullen te veel. Had ook niet verwacht dat het verkocht ging worden.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Originele lijst van Oskar Schindler te koop op eBay

Bericht door yente »

Uncle_Sam schreef:ongeloofelijk dat zoiets word aangeboden, ik had eigenlijk wel verwacht dat hij zou worden verkocht. er zijn genoeg miljoenairs in de wereld toch? ik zou hem wel kopen als ik het geld had, mensen zeggen altijd dit is een stukje geschiedenis en dan gaat het om een foto waar een miljoen van zijn maar dit is dan ook echt een stukje geschiedenis. echt heel gaaf om te hebben maar ik denk niet dat er een groot publiek is voor zo'n bedrag.
ik heb hem aan anderen laten zien en die konden ook niet geloven dat zoiets word aangeboden haha.
ik denk trouwens niet dat dit zo'n bedrag zou opleveren als het niet was verfilmd.
Persoonlijk, als ik het geld had, dan had ik het toch nooit gekocht. Mij doet het niet veel. Er mogen een aantal nullen weg uit dat bedrag. We moeten realistisch blijven, 3 miljoen voor een paar papiertjes. Als men het wou kopen voor de namen, dan neemt men gewoon printscreens.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: Originele lijst van Oskar Schindler te koop op eBay

Bericht door Uncle_Sam »

yente schreef:
Uncle_Sam schreef:ongeloofelijk dat zoiets word aangeboden, ik had eigenlijk wel verwacht dat hij zou worden verkocht. er zijn genoeg miljoenairs in de wereld toch? ik zou hem wel kopen als ik het geld had, mensen zeggen altijd dit is een stukje geschiedenis en dan gaat het om een foto waar een miljoen van zijn maar dit is dan ook echt een stukje geschiedenis. echt heel gaaf om te hebben maar ik denk niet dat er een groot publiek is voor zo'n bedrag.
ik heb hem aan anderen laten zien en die konden ook niet geloven dat zoiets word aangeboden haha.
ik denk trouwens niet dat dit zo'n bedrag zou opleveren als het niet was verfilmd.
Persoonlijk, als ik het geld had, dan had ik het toch nooit gekocht. Mij doet het niet veel. Er mogen een aantal nullen weg uit dat bedrag. We moeten realistisch blijven, 3 miljoen voor een paar papiertjes. Als men het wou kopen voor de namen, dan neemt men gewoon printscreens.
Mvg Yente
ene kant heb je wel gelijk, wie bepaald de waarde van zoiets nou? ik vind 3 miljoen ook eigenlijk te veel ik dacht zo rond de 100.000 dollar maar het is wel uniek zoiets.
dit is echt geschiedenis, en dat kost helaas heel veel, ik zou wel eens willen weten wat het zou opleveren als ze zeiden gewoon bieden
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Originele lijst van Oskar Schindler te koop op eBay

Bericht door D_Dutch »

BOSTON - Documenten van de beroemde Duitse industrieel Oskar Schindler zijn op een veiling in Amherst, in de Amerikaanse staat New Hampshire, van eigenaar verwisseld. Er werd in totaal 122.000 dollar (91.000 euro) voor de papieren betaald.

Schindler kreeg bekendheid vanwege zijn inspanningen om joden tijdens de Tweede Wereldoorlog van de Duitse concentratiekampen te redden en voor hem te laten werken in zijn fabriek. Een aantal lijsten met namen van deze werknemers werd later bekend als 'Schindler's list'. Onder die titel werd het verhaal in 1993 ook verfilmd door Steven Spielberg.

Een van de documenten was een door Schindler ondertekende brief van één pagina, die voor bijna 60.000 dollar door een anonieme bieder werd gekocht. Documenten met bouwplannen voor Schindler's nieuw te bouwen munitiefabriek in de Poolse stad Krakau gingen voor 63.000 dollar van de hand.
©De Telegraaf, 15 augustus 2013.

Niet de lijsten waar dit topic over gaat, maar wel over documenten met betrekking tot Schindler. :)
Plaats reactie