nieuwe hobby op marktplaats?

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: nieuwe hobby op marktplaats?

Bericht door Uncle_Sam »

Erik schreef:
coco schreef:Lovely discussion,
Maar waarom appels met peren vergelijken? Het is alle twee fruit maar toch totaal anders.
Helemaal eens.
En zolang we met meningen komen die we vervolgens ook kunnen beargumenteren is er ook van "veranderen van de goede sfeer" geen sprake. :)
ik probeer je niet aan te vallen hoor :P ik zeg gewoon hoe ik erover denk en jij ook, geen problemen toch. als dit aanvallen is moeten de minister etc. met lugers opzak naar het werk:P haha.
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: nieuwe hobby op marktplaats?

Bericht door Joep »

Ik zal je eens uitleggen, Erik, waarom ik PayPal niet fijn vind.
Ten eerste, word je zo'n beetje gedwongen PayPal te gebruiken, terwijl ik het liever bij iDeal houd.
Je moet ook nog je bankgegevens koppelen aan PayPal, wat in een paar stappen gedaan is (op dat gebied, dus gebruiksvriendelijk, dus ik snap dat veel mensen het fijn vinden ermee te werken), maar je hoeft nergens transactiecodes in te vullen, helemaal niks!

PayPal kan dus in theorie je hele bankrekening leeghalen. Daarna duurt het nog heel lang voordat je geld op je PayPal staat, terwijl jij dat geld niet op je bank hebt, maar ook niet op je PayPal, je kan dus niet beschikken over je eigen geld. Dan nog de transactiekosten die zonder melding worden overgemaakt, PayPal gebruikt dus je gegevens en maakt bedragen over met een percentage transactiekosten, terwijl jij van niets weet.
Dan nog het beschermingsbeleid, je kan een claim indienen en je krijgt je geld terug. Dat is een rampenplan voor verkopers.
Maar omdat er geen of niet veel alternatieven zijn behalve PayPal, doen de meeste het mensen maar toch.

Maar goed, iedereen die geen lastige ervaringen heeft met PayPal, voel je niet aangesproken, dit is persoonlijk.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: nieuwe hobby op marktplaats?

Bericht door zjopske »

@Joep,
Ze kunnen je rekening leeg halen, maar als je er geen toestemming voor gegeven hebt kun je alles via je bank weer laten terugboeken. Voor fraude (hacken e.d.) is paypal zelf verantwoordelijk, met als uitsluiting grove nalatigheid.

Voor internationale betalingen is paypal ideaal, anders krijg je dollars thuis gestuurd. Een keer paar keer geld thuis gestuurd gekregen (UK en Duitsland), dat duurt lang en dat moet aangetekend. De kosten zijn nog wel te overzien.

Ik zou graag alles via ebay doen, maar de kosten (9%) + plaatsing zijn belachelijk.
Daarom is marktplaats is ideaal, het grotendeel is gratis, maar een puntenstand net als ebay, 2dehands zou wel op zijn plaats zijn.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: nieuwe hobby op marktplaats?

Bericht door Erik »

@Joep, ik snap dat je met deze argumenten liever geen PayPal gebruikt, zelf denk ik dat je er wat te zwaar en donker over denkt. Transactiekosten betaal je altijd, dat doen andere banken ook. Ook het wisselen van valuta gaat van jouw portemonnai af, maar what else is new; dat doen andere banken ook. Het leegtrekken van jouw rekening door PayPal is zo goed als uitgesloten; PayPal zelf is een internationaal erkende bank, die gaat niet zo met z'n klanten om. Bedenk dat de ABN ook jouw rekening kan leegtrekken!

Niemand dwingt jou om met PayPal te betalen, wel wordt je op de mogelijkheid gewezen dat te doen, dat heet marketing. Andere banken doen dat ook, zie ook IDeal.

Het indienen van een claim gaat pas als je kunt aantonen aan de hand van correspondentie dat de verkoper jou in de kou laat staan. Wat wel fijn is. Verkopers worden zo gedwongen niet de keet te bedonderen! Goede verkopers hebben geen last met PayPal. Vaak is de aanbeveling PayPal te gebruiken een aanwijzing dat er eerlijk met jou als koper wordt omgegaan. De verkoper loopt namelijk een risico als het aantoonbaar fout gaat!

Ik gebruik het al jaren en beveel het iedereen aan. Vooral als je in het buitenland (buiten Europa) koopt is het wel donders makkelijk.

En net als zoveel zaken: als je het niet wilt, dan doe je het niet! :) no hard feelings!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: nieuwe hobby op marktplaats?

Bericht door Schijnwerper »

Zeker nooit van Screw PayPal gehoord ga daar maar eens op zoeken veel horror verhalen, dus is niet allemaal uit de lucht gegrepen.
http://forum.fok.nl/topic/1388514/2/25 aantal voorbeelden.
Gebruik het zelf ook niet aangezien ik het zeer onveilig vind en me er niet prettig bij voel.
Ook de bijna politiek die PayPal voerde met Julian Paul Assange die zorgde dat schenkingen aan hem niet meer mogelijk zijn en blokkeerde via Paypal. Is meer U.S Policy beleid maar geeft te denken :zapped: Nu zal ik wel misschien exstra in de gaten gehouden worden door PRISM :lol:

Ook het zeer strikte samenwerking beleid van Ebay met PayPal.
Als je wilt verkopen via Ebay met je min of meer verplicht met PayPal te werken.
Ook zie ik steeds meer op Ebay Duitsland, mensen die het niet meer willen aangezien het 4% kost voor koper en dan nog 4% voor de verkoper ontvanger en dan nog 9% voor Ebay gebruik.
Betaal gewoon met overboeking Iban net zo snel.
Een keer op Ebay een pakket nooit ontvangen :( is aangetekend verzonden, nooit meer iets van vernomen.
Grootste voordeel met Marktplaats is dat je de verkoper zelf rechtstreeks kan benaderen contracteren voor een voorstel.
En dat heeft mij in het verleden zeker veel voordeel behaald.
En dat waren vaker particulieren die eigenlijk niet echt goed wisten wat ze verkochten en zo doende kon ik voor een leuke prijs dingen aankopen waar je op ebay al gauw 100 euro of honderden euro's voor neer legt.
Over dealer site's maar te zwijgen.
Sinds Ebay Marktplaats heeft gekocht is het wel enig sinds verbeterd en ben je nu min of meer zichtbaar geregistreerd. Ben zelf nu meer dan 8 actief meer dan 10 jaar lid.
Dus als je iemand ziet met 1 dag actief en heeft spullen te koop voor prijzen :P Dan ben je min of meer gewaarschuwd op je hoede.
Maar waar bij sommigen de hebzucht begint daar houd de wijsheid op.
Heb leuke dingen mee gemaakt op Marktplaats met mensen, ook vervelende moeilijke mensen.
Net als in het echt leven heb je oplichters of vervelende moeilijke lastige mensen.
Veel kleine losse dingen verkopen is soms lastig op marktplaats ,hebt er zeer lastige moeilijke mensen bij die al moeilijk gaan doen over de verzend kosten.
Daarom kies ik tegenwoordig voor om een keer per jaar zelf maar op een beurs ga staan.
Dat is me wel bevallen.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Plaats reactie