Stempeling onderbroek

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Stempeling onderbroek

Bericht door michiel01 »

Iemand die mij kan vertellen uit welk land/periode deze stempeling komt?
(broek heef enkel lintjes, geen knoopjes)

dank,

Michiel

Afbeelding

Afbeelding
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Stempeling onderbroek

Bericht door coco »

Het zou een Duitse stempeling kunnen zijn voor in de Rode kruis depots. Die lijken er verdacht veel op.
Al doet de onderbroek zelf niet erg Duits aan.... Just a guess.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Stempeling onderbroek

Bericht door Millcoll »

Misschien Nederlands?
http://www.leger1939-1940.nl/Uniform/In ... ergoed.htm
Als je helemaal naar onder scrollt zie je er een die er hard op trekt.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Stempeling onderbroek

Bericht door Erik »

mathiasaerts schreef:Misschien Nederlands?
http://www.leger1939-1940.nl/Uniform/In ... ergoed.htm
Als je helemaal naar onder scrollt zie je er een die er hard op trekt.
Duits en Nederlands niet voor zover ik weet.
Duits kent deze stempeling niet, bovendien zitten de touwtjes, net als bij de Nederlandse broek, vijf cm hoger boven de zoom.
Nederlands kent geen stempeling in kaders en stempelt ook niet op de benedenpijp. Bovendien is de broek echt anders dan het afgebeelde exemplaar.

Alors! Francais?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Stempeling onderbroek

Bericht door Veltro »

Ik zal vandaag / morgen even wat research doen.
Veel landen hebben dit type uniform gehad.
Type stempel + RA doen mij denken aan Regia Aeronautica.

Groet,
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Stempeling onderbroek

Bericht door coco »

Erik schreef:
mathiasaerts schreef:Misschien Nederlands?
http://www.leger1939-1940.nl/Uniform/In ... ergoed.htm
Als je helemaal naar onder scrollt zie je er een die er hard op trekt.
Duits en Nederlands niet voor zover ik weet.
Duits kent deze stempeling niet, bovendien zitten de touwtjes, net als bij de Nederlandse broek, vijf cm hoger boven de zoom.
Nederlands kent geen stempeling in kaders en stempelt ook niet op de benedenpijp. Bovendien is de broek echt anders dan het afgebeelde exemplaar.

Alors! Francais?
Dat Duits deze stempeling niet kent, ben ik het niet mee eens, eind 1944 begin 1945 hebben ze bij het rode kruis in Duitsland bergen kleding ingezameld voor na de oorlog, zodat mensen die hun huis en spullen kwijt waren toch gekleed konden worden.
Ik bezit een trikot hemd, originele aanmaak voor het leger (ook civiele kleding werd ingezameld, dat zou de touwtjes enigzins verklaren) met zo'n soort stempel, helaas kan ik er nu niet bij om te checken vandaar dat mijn antwoord ook 'het zou' bevat.

Maar nogmaals, ik kan er nu niet bij dus mijn antwoord is een shot in the dark.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Stempeling onderbroek

Bericht door Erik »

Rode kruis zou kunnen, ik heb in mijn enthousiasme (gebeurt wel eens) alleen naar 'mijn eigen' bedrijf gekeken.
Nederlandse en Duitse onderbroeken trekken veel naar elkaar, kan ook niet anders, Duitsland is voor wat betreft eerste helft 20e eeuw vaak de toonzetter geweest voor Nederlandse producten. Beter goed gejat dan slecht bedacht.
De onderbroeken zijn in tricot en linnen/katoen geproduceerd. De touwtjes voor de enkels zitten niet in de zoom doch enkele centimeters erboven. Nederlandse onderbroeken zijn in de broekband buitenzijde gestempeld. Duitse onderbroeken (in ieder geval WW1) zijn aan de binnenzijde gestempeld op dezelfde wijze (met dezelfde maatgegevens) als gewone broeken. Voor Duitse WW1 onderbroeken geldt net als alle andere stoffen dat er een stempel van het Bekleidungsamt met Armeekorpsnummer inzit (een broek van het Wuerteembergische 13e legerkorps heeft dan als stempel "B.A.XIII")
Beide nationaliteiten onderbroeken (in linnen/katoen) hebben een open achtersplit die met een dunne keperband bij elkaar gehouden wordt. Vroege Duitse WW1 onderbroeken hebben meerdere knopen in het type "linnenknoop". Latere WO1-modellen hebben alleen een bovenknoop en een losse split. Beide nationaliteiten hebben broekdraagbandlussen aan de broekband.

Het Nederlandse ondergoed zie ik vrijwel nooit. Vaak wordt Frans ondergoed verward met Nederlands vooroorlogs. Er zit dan een stempel in kader in met de aanduiding C.M. wat voor veel verzamelaars het! doorslaggevend! bewijs! is dat het Nederlands is.
(Van een verzamelaar die veertig jaar verzamelt weet ik dat dit Frans is. Eigenlijk interesseert mij dat geen lor. Ga niet met mij de discussie aan dat Nederland wel in kader heeft gestempeld. Je krijgt van mij onmiddellijk gelijk als je dat wilt. Ook al is dat zeer waarschijnlijk niet zo)

Duitse onderbroeken komen veel vaker voor waarbij de civiele onderbroeken (uiterlijk gelijk aan de militaire modellen) de boventoon voeren. WO1 en WO2 kom ik ook nog wel tegen (Duitse eBay) Vlak voor mijn zomerverlof heb ik nog een partijtje van vijf stuks civiel katoenen onderbroeken gekocht voor de duidelingwekkende prijs van 20 EU!

Uit eigen ervaring weet ik dat met name de katoenen onderbroek onder de wollen broek heerlijk zit! :)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Stempeling onderbroek

Bericht door michiel01 »

Het is in ieder geval niet Duits of Nederlands, zover was ik al, vermoedelijk ook niet Frans, want die zaten er ook tussen en allen herkenbaar aan de ovale maker/dateringsstempel. De Franse hadden overigens wel knoopjes.

ik ga eens in de Italiaanse hoek kijken, Grazie amico mio!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Stempeling onderbroek

Bericht door Veltro »

Ik heb mijn RA en RE items doorgelopen, maar ben exact dezelfde stempel niet tegengekomen.
Kenmerken zoals RA en de jaar afkorting 944 voor 1944, blijven mij trekken naar de Italiaanse hoek.
Reden waarom ik deze stempel bij mij niet ben tegengekomen kan vrij simpel zijn: wanneer dit item uit 1944 komt is de stempel post-wapenstilstand uit het Koninkrijk van het Zuiden. Men zou dan andere stempels gebruikt hebben zonder Fascistische kenmerken.

Hoor graag wanneer je bevestiging hebt.

Groet,
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Plaats reactie