Slowchat topic - deel 22

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Haha erik, dat valt normaal gesproken wel mee, maar deze vent had gewoon geen verstand van de prijzen.
Het was die van 39'40, zelfs op beurzen en militaria dealers vragen die er maximaal 30 voor.
Ik ga ook niet meer naar die rommelmarkt toe, die handelaren denken dat alles wat er oud uit ziet een fortuin waars is.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Erik »

Joep schreef:Ik ga ook niet meer naar die rommelmarkt toe, die handelaren denken dat alles wat er oud uit ziet een fortuin waars is.
Dat is een beetje algemeen geworden in Nederland. Iedereen denkt maar dat-ie goud in z'n handen heeft! Zie ook bajonettenwereld, dekogewerenhandel etc.!
Mijn maat is een paar weken geleden teruggekomen uit Engeland (War & Peaceshow) Hij had een Bergan rugzak (Deens, jaren vijftig) vol met webbing bij zich: kruisriemen, veldflesdragers, mantelriemen, koppels, bandeliers etc. Groot deel oorlogs gestempeld. Ik vroeg wat hij ermee wou, hij zei me dat dat aan het eind van de beurs gewoon weggeflikkerd werd en dat je het zo kon meenemen. Op die manier ook zes (!) thermoflessen Engels oorlogs. Alleen voor de Deense Bergan had-ie betaald: 10 pond.
Mijn maat heeft geen brede portemonnai, hij koopt die rotzooi echt niet, hij heeft het ook niet nodig maar brengt het mee voor de vereniging. Je snapt dat ik in Nederland nooit meer ga betalen voor kruisriemen en dat soort webbingzut. Het is het niet waard! Alleen in Nederland moeten ze er een tientje voor hebben!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Tja.. zou 't er persoonlijk ook niet voor geven.
Wel een aardige vriend dan, die spullen meeneemt voor de vereniging :wink:
Alhoewel ik ook alles wat weggegooid zou worden, mee zou nemen!
Kijk, 't zou pas echt leuk zijn als je een mobilisatiekruisje vind, en de verkoper denkt dat 't een leuk wandelvereniging
speldje is en dat je 'm mee mag nemen voor 5 euro :lol: .
Maarja, ik was precies op de verkeerde plek, met de verkeerde handelaar, met het juiste item :|
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Millcoll »

Ik heb van het KLM in Brussel een PDF bestand doorgestuurd gekregen met daarin een kaart met daarop alle Stalag kampen aangeduid, nu wil ik deze graag met jullie delen, maar hoe kan ik deze hier posten?
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door coco »

@mathias, misschien onder gevechten en operaties?

Vandaag een leuk MG kistje gevonden voor weinig, morgen weer 'op jacht' naar verzamelwaar :)
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Millcoll »

Bedankt, maar ik kan het PDf bestand hier niet zetten, via een bijlage gaat het in ieder geval niet.
En mooie aanwinst en goed jacht :)
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Ben vandaag naar het Achterhoeksmuseum '40-'45 geweest en het Aiborne museum.
Het airborne museum had een leuke experience, maar de collectie viel lichtelijk tegen.
Het achterhoeksmuseum daarentegen was een indrukwekkende collectie!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Iwan »

klopt, Airborne museum is er erg op achteruitgegaan (mijn mening), de oude opstelling vond ik vele malen beter, de beneden verdieping zegt mij tegenwoordig erg weinig hij is vrij leeg met wat foto`s over de burgerbevolking in een kamertje in een hoekje.. Achterhoekmuseum heb ik ook wel eens aan gedacht om te bezoeken maar wat hebben ze daar precies staan?? Misschien een fotootje plaatsen..
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Normandy, wil je best foto's sturen hoor, heb er heel veel gemaakt :) Je kan ook een virtuele tour doen op hun website.
Zou 't zeker doen, om het ooit te bezoeken.
De opstelling is erg leuk gemaakt. Ze hebben een diorama van een cafeetje in de mobilisatietijd, verder zie je overal
wel vitrines met kleine spulletjes liggen, altijd leuk om te zien!
Ook hebben ze een winkeltje gemaakt uit de jaren 40, kan je ook helemaal in enzo, echt heel leuk!

Ik stuur wel wat fotootjes.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Erik »

Normandy schreef:klopt, Airborne museum is er erg op achteruitgegaan (mijn mening), de oude opstelling vond ik vele malen beter, ...
Sluit ik mij helemaal bij aan. Maar je vergeet een belangrijk ding:
Musea zijn er niet om spullen te tonen. Dat was het vroeger wel, maar dat kun je vergeten. Musea zijn er om bezoekers te lokken, of ze nu wel of niet ge-interesseerd zijn in geschiedenis. Maakt ook geen klap uit wat je laat zien, als er maar iets geks staat. Repro of fantasie, als het maar klanten (=munten) trekt.

Naar mijn idee en dat van meerdere collegea van mij is de "Airborne-battlefield-peppi-specialtroops-red-beret-fairbairnesykes-experience" of hoe die opstelling ook mag heten, een beetje kermis. Gewoon wat poppen en uitrusting in een groot hol gestompt, wat bakstenen en kartonnen huizen erom en klari! Licht- en geluidseffecten doen de rest. Oorlog is fun!

De vroegere opstellingen in zorgvuldige diorama's kenden veel meer sfeer, het waren "fotomomenten" van wat werkelijk zo gebeurd zo kunnen zijn. Met mooie materialen. Maar met het verstrijken van de tijd glijdt ook de herinnering langzaam weg en gezien het karakter van deze tijd (alles moet leuk zijn!) is het handiger er een kermis van te maken. Als het maar bezoekers trekt. Want er moet wel verdiend worden.
:cry:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door coco »

Helaas moet ik Erik gelijk geven, veel (niet alle!) musea vandaag de dag zijn ordinaire geld trekkers, er moet gewoon goed verdiend worden aan de geschiedenis want anders is het niet interessant ofzo.

Zoals ik al zei, niet alle musea zijn zo, achterhoeksmuseum is daar een voorbeeld van mooie/aparte spullen in toffe displays!

@Joep welke tijdelijke expositie is er op dit moment? Toen ik er was, ging het over Nederlands Indië heel interessant!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Erik »

coco schreef:Zoals ik al zei, niet alle musea zijn zo, achterhoeksmuseum is daar een voorbeeld van mooie/aparte spullen in toffe displays!
Hier heb je het over een museum waarbij de eigenaar zelf betrokken is, zowel emotioneel als bij de verwerving e.d. Een museum dat midden in de maatschappij staat en veel activiteiten ontwikkelt. Waarom? Omdat iedereen betrokken is! Dus alles met liefde opbouwt en opgebouwd heeft!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
_Arthur

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door _Arthur »

Erik schreef:
coco schreef:Zoals ik al zei, niet alle musea zijn zo, achterhoeksmuseum is daar een voorbeeld van mooie/aparte spullen in toffe displays!
Hier heb je het over een museum waarbij de eigenaar zelf betrokken is, zowel emotioneel als bij de verwerving e.d. Een museum dat midden in de maatschappij staat en veel activiteiten ontwikkelt. Waarom? Omdat iedereen betrokken is! Dus alles met liefde opbouwt en opgebouwd heeft!
Precies. Dat soort musea hebben een ziel. Iets wat veel andere musea missen. Het nieuwe museum in La Gleize bijvoorbeeld: het ziet er allemaal gelikt uit, maar het mist een ziel.
Iets wat bv het museum Remember Museum 39-45 in Thimister-Clermont absoluut weer wel heeft. De eigenaren zijn begaan met de collectie, ze kennen ook het verhaal achter elk stuk dat ze tentoonstellen + je krijgt een gratis rondleiding van ze! Museum is maar 1x per maand geopend, maar absoluut een aanrader!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Arthur, daar sluit ik me volledig bij aan, de meeste musea missen een ziel!

Erik, helaas moet ik je daarin gelijk geven, de meeste musea gaat het tegenwoordig om 't geld.
Ik hoef ook niet meer naar het Airborne museum toe denk ik, ben er nu twee keer geweest, maar vind het veel te duur, voor veel te weinig.
Erik, ken jij het Fort 'Hoek van Holland'? Groot Nederlands fort, gebouwd ergens in de jaren 80 van de 19e eeuw, gebruikt in beide wereldoorlogen, er zit ook een museum in het fort, ik denk dat dat wel iets voor jou is!
Helaas dreigt het museum ook te gaan sluiten, en blijven de grote geld klop musea wel bestaan :(
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door coco »

Heerlijk militaria hunt dagje, aanwinsten mogen we al zijn :)

Oa een kartonnen bordje voor in een garage waar enkel Wehrmacht voertuigen mogen worden gerepareerd (uit de regio hier), een afrika korps riem, wat whw speldjes en Duitse knopen voor op mijn SS anorak (missen 2 knopen).
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gesloten