Laat je duitse potten zien.

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Laat je duitse potten zien.

Bericht door Jasper J »

De titel zegt het al ik ben benieuwd naar de duitse helmen in de verzamelingen van de forum leden zowel militair als civiel, ik trap af.
Ik heb 2 duitse helmen in mijn bezit 1 m42 in feldgrau met de stempels cl onleesbaar numer en 5495,er zit een origineel binnenwerk in ook zat er een tricolor op maar die had iemand er op gezet,ik heb dit decal met warm water verwijdert en je ziet er niks van.
De tweede helm die ik heb is een luftschutz helm ook wel Gladiator genoemd, deze helm heeft nog het decal voorop wel wat beschadigt.
De stempels die er in staan zijn rl-38/28 tevens staat er met witte verf de naam van de eigennaar er in.

Foto's
pots%20001.jpg
pots%20002.jpg

pots%20004.jpg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Laat je duitse potten zien.

Bericht door Erik »

Mag dat ook 1.WK zijn Jasper?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Laat je duitse potten zien.

Bericht door Jasper J »

Erik schreef:Mag dat ook 1.WK zijn Jasper?
1 wk oranje helm?
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Laat je duitse potten zien.

Bericht door Jasper J »

hahah grapje wereldoorlog 1 is ook goed als het maar duits is! :P
Aude Audenda
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Laat je duitse potten zien.

Bericht door coco »

Civiele helmen?
Je bedoeld para-militair zoals Luftschutz?
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Laat je duitse potten zien.

Bericht door Jasper J »

Ja maar bijvoorbeeld ook wo2 brandweer wat civiel is.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Laat je duitse potten zien.

Bericht door Edgar »

Eentje uit mijn verzameling, een late M38 (zog. ''flared rim'' variant, gemaakt door CKL en maat 68).

Afbeelding

Afbeelding
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Laat je duitse potten zien.

Bericht door coco »

Super helm Edgar!!
Werden deze helmen ook gedragen door luftwaffe feld divisies? Je ziet namelijk redelijk veel parachutisten (spring) spullen uit 1944/1945 terwijl er toen helemaal niet meer gesprongen werd.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Laat je duitse potten zien.

Bericht door Jasper J »

Edgar een absolute top helm _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ .
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Laat je duitse potten zien.

Bericht door Edgar »

''Springspullen'' geen idee. Maar officiele Felddivisionen eenheden droegen in principe gewoon de normale Duitse helm. Op het laatst eind 1944/1945 was het echter niet meer zo officieel, want Felddivision-FJ liep nogal door elkaar... Wat was nog ''Felddivision'' en wat was nog Fallschirmjäger..? Felddivision/piloten/flak mannen werden in Fallschirmjäger regimenten etc overgeplaatst, terwijl ze natuurlijk geen springtraining gehad hadden. Dat was ook niet meer nodig natuurlijk. Idem voor FJ smocks.

Andersom zie je ook weer relatief veel foto's waarbij FJ'ers in Normandië lopen met de normale Duitse helm..

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
(bijvoorbeeld)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Laat je duitse potten zien.

Bericht door coco »

Duidelijke info bedankt.
Met spring spullen doelde ik op die kneepads en dergelijke, deze zie je geregeld als 'laat-oorlogs' langs komen.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Laat je duitse potten zien.

Bericht door Iwan »

coco schreef:Super helm Edgar!!
Werden deze helmen ook gedragen door luftwaffe feld divisies? Je ziet namelijk redelijk veel parachutisten (spring) spullen uit 1944/1945 terwijl er toen helemaal niet meer gesprongen werd.
Coco, tijdens het Ardennen offensief zijn er ook nog Duitse para`s gesprongen..
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Laat je duitse potten zien.

Bericht door coco »

Dankje voor de info, ik zat een tijdje terugnop WAF te kijken en daar werd gezegd dat het vreemd was dat er nog springspul gemaakt werd, terwijl er niet meer gesprongen is. Maar dit verklaard dus.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Laat je duitse potten zien.

Bericht door Edgar »

Heeft volgens mij meer te maken met de Duitse houding in WOII: optimistisch blijven produceren tot het einde.

Maar weer ontopic.

Een van mijn favorieten, vind hem eigenlijk veel mooier dan die M38. Een zeer ruw gecamoufleerde M35 (geen reissue oid, terwijl ik die ook erg gaaf vind). De helmnieten en luchtgaten zijn vrijwel geheel verzonken in de verf! Dit is dan ook meteen weer een mooi teken dat de liner niet vervangen is (als je deze zou vervangen zou je dit direct zien aan verfbeschadingen bij de helmnieten).

Onder de ruwe laag van zaagsel, zand en verf zit nog een dun laagje wintercamo (zie je een beetje bij de ventilatiegaatjes.

Helm is genaamd op een Leutnant-Flieger; impliceert dus wel in de richting van een Felddivision.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Laat je duitse potten zien.

Bericht door Jasper J »

Edgar schreef:Heeft volgens mij meer te maken met de Duitse houding in WOII: optimistisch blijven produceren tot het einde.

Maar weer ontopic.

Een van mijn favorieten, vind hem eigenlijk veel mooier dan die M38. Een zeer ruw gecamoufleerde M35 (geen reissue oid, terwijl ik die ook erg gaaf vind). De helmnieten en luchtgaten zijn vrijwel geheel verzonken in de verf! Dit is dan ook meteen weer een mooi teken dat de liner niet vervangen is (als je deze zou vervangen zou je dit direct zien aan verfbeschadingen bij de helmnieten).

Onder de ruwe laag van zaagsel, zand en verf zit nog een dun laagje wintercamo (zie je een beetje bij de ventilatiegaatjes.

Helm is genaamd op een Leutnant-Flieger; impliceert dus wel in de richting van een Felddivision.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Mooi van lelijkheid :P zeer interessante helm zo heb ik ze nog niet gezien.
Aude Audenda
Plaats reactie