Hulp Nodig met een US M1 helm

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
506THPIR
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mei 2013, 19:42

Hulp Nodig met een US M1 helm

Bericht door 506THPIR »

Beste forumleden,

Graag schakel ik jullie hulp ik bij het controleren van deze helm.

Enig idee waarvan het decal is, welke op deze helm is te vinden. En of ik de aanbieder hierdoor serieus kan nemen.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Grtz,
Bijlagen
helm.jpg
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Hulp Nodig!

Bericht door Bas ww2 »

Heb je misschien eem close-up van de decal? Of meer foto's?
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Hulp Nodig!

Bericht door Jim »

1st battalion 505 PIR " jack o' diamonds" 82nd airborne. Mogelijk alleen gedragen door HQ personeel . Of het orgineel is kan en durf ik niet te zeggen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
506THPIR
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mei 2013, 19:42

Re: Hulp Nodig!

Bericht door 506THPIR »

Jim schreef:1st battalion 505 PIR " jack o' diamonds" 82nd airborne. Mogelijk alleen gedragen door HQ personeel . Of het orgineel is kan en durf ik niet te zeggen.
Beste Jim,

Heel erg bedankt voor de moeite. Schept een hoop duidelijkheid! Moeilijk in te schatten of het een origineel exemplaar is.

Wel front split, fixed bales en Seaman liner.

Anyway bedankt!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Hulp Nodig!

Bericht door Jim »

Is de liner paratrooper uitvoering?
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
506THPIR
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mei 2013, 19:42

Re: Hulp Nodig!

Bericht door 506THPIR »

Jim schreef:Is de liner paratrooper uitvoering?
Beste Jim,

Ja die liner is inderdaad in para uitvoering. Alles ook OD#3 kleur..

Het is alsnog lastig om een definitief besluit te nemen vind ik.

Groeten,
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Hulp Nodig!

Bericht door CollectorWo2 »

Bij twijfel zeg ik altijd,niet doen.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Hulp Nodig!

Bericht door Jim »

Ik zou nagaan of seaman liners heeft geleverd voor ombouw.
Zelf ken ik alleen Hawley, St. Clair, Inland, Westinghouse. (vandaar mijn vraag)
Heb je ook foto's van de liner?
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
wukko
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 aug 2005, 09:32
Locatie: Heerlen

Re: Hulp Nodig!

Bericht door wukko »

Hoi,
Zo als ik de helm zie liggen en goed bekijk klopt er eea niet. Kijk goed rond de plek waar de "diamond"staat. Het lijkt alsof de verf daar ooit geschuurd is geweest.(embleem is echter gaaf), hetzelfde zien we bij de NCO-bar(+/- 2/3e deel lijkt eronder geschuurd geweest terwijl het wit nog erg helder is. Verder kan je de "bar"opmeten. Deze is normaliter 1inch-(2,5cm )in hoogte en 2 inch(5cm) in (bij NCO) in lengte. Dezelfde maat geldt ook voor de officers-bar(verticaal). Als je verder goed kijkt zie je dat de straps(voor zo'n combatgedragen helm) nog erg clean zijn! Ook al geen goed teken.Deze lijken mij er later opgezet.(zelfs de zwarte kleur zit nog op de clasps, terwijl de helm echt wel goede gebruikssporen heeft).Kortom, de pot lijkt mij origineel maar emblemen en straps zijn later toegevoegd.

M.v.g. Alex
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Hulp Nodig!

Bericht door Jim »

-De foto is zelfs vergroot te onduidelijk om te zien hoe (on)beschadigd de emblemen zijn. Een closup is nodig om daar iets zinnig over te kunnen zeggen.
-Hoe groot de NCO en officers bar op de helm officieel moeten zijn? Geen idee of daar wel offciele maten ergens in de voorschriften stonden. De praktijk van overgebleven helmen blijkt dat wijst erop dat iedere militair ze zelf erop zette zonder zich om precieze maten te bekommeren.
-Het enige stukje van de kinriem is inderdaad heeeel schoon voor een helm die in het veld is geweest. In hoeverre het zwart van het metaal gesleten is kan je op dit te kleine fototje ook niet zien.
Voor een goede beoordeling zou je alle onderdelen in detail moeten kunnen bekijken.
De fabricage van verschillende onderdelen kan men enigzins dateren. Passen de onderdelen qua datering bijelkaar? Dit soort zaken zijn zeker de moeite waard om uit te zoeken als het gaat om de aankoop van wat is ongetwijfeld een prijzige helm.

Aan te raden literatuur is : American paratrooper helmets, Michel De Trez
The M-1 Helmet of the World War II GI, Pieter Oosterman
In het laatste boek wordt ieder contract, klinknagel, webbing riempje, fabrikant van begin tot einde productie besproken. Inclusief emblemen. met vele kleuren foto's.
(Dit boek heb ik echter niet, wordt door vele aangeprezen als de M1 helm bijbel). http://m-1helmet.com website is niet zo uitgebreid meer als in het verleden.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Hulp Nodig met een US M1 helm

Bericht door michiel01 »

de volgende keer graag met een wat duidelijkere titel.
506THPIR
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mei 2013, 19:42

Re: Hulp Nodig!

Bericht door 506THPIR »

Jim schreef:-De foto is zelfs vergroot te onduidelijk om te zien hoe (on)beschadigd de emblemen zijn. Een closup is nodig om daar iets zinnig over te kunnen zeggen.
-Hoe groot de NCO en officers bar op de helm officieel moeten zijn? Geen idee of daar wel offciele maten ergens in de voorschriften stonden. De praktijk van overgebleven helmen blijkt dat wijst erop dat iedere militair ze zelf erop zette zonder zich om precieze maten te bekommeren.
-Het enige stukje van de kinriem is inderdaad heeeel schoon voor een helm die in het veld is geweest. In hoeverre het zwart van het metaal gesleten is kan je op dit te kleine fototje ook niet zien.
Voor een goede beoordeling zou je alle onderdelen in detail moeten kunnen bekijken.
De fabricage van verschillende onderdelen kan men enigzins dateren. Passen de onderdelen qua datering bijelkaar? Dit soort zaken zijn zeker de moeite waard om uit te zoeken als het gaat om de aankoop van wat is ongetwijfeld een prijzige helm.

Aan te raden literatuur is : American paratrooper helmets, Michel De Trez
The M-1 Helmet of the World War II GI, Pieter Oosterman
In het laatste boek wordt ieder contract, klinknagel, webbing riempje, fabrikant van begin tot einde productie besproken. Inclusief emblemen. met vele kleuren foto's.
(Dit boek heb ik echter niet, wordt door vele aangeprezen als de M1 helm bijbel). http://m-1helmet.com website is niet zo uitgebreid meer als in het verleden.
Beste Jim,

Bedankt voor de reactie. De aanbieder heeft reeds toegegeven dat de decals later zijn aangebracht. Bedankt voor de moeite die je hebt willen doen.

Hij komt nou met de volgende helm op de proppen, waarvan ik de chinstrap niet vertrouw. Volgens mij komt deze aan de Korea/Vietnam tijd.

Zou je daar nog een laatste blik op willen werpen? Zie de nieuwe foto's.

Bedankt!
506THPIR
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mei 2013, 19:42

Re: Hulp Nodig met een US M1 helm

Bericht door 506THPIR »

helm 2.jpg
.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Hulp Nodig met een US M1 helm

Bericht door Jim »

straps 100% na-oorlogs
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hulp Nodig met een US M1 helm

Bericht door Erik »

Jim schreef:straps 100% na-oorlogs
Ik lees dit wel vaker, een uitspraak die een determinatie aangeeft. Wat ik eigenlijk van een forum verwacht is dat er dan ook aangegeven wordt waarom dat zo is! Jim, ik neem het zo van je aan dat het na-oorlogs is, maar hoe zie je dat? De sluiting? Gebruikt materiaal?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie