Kogel gevonden

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Markdebooij
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2013, 13:51

Kogel gevonden

Bericht door Markdebooij »

:? Hey iedereen,

Ik heb een vraag. Ik ben vandaag op de Hilversumse hei wezen zoeken met een detector.
Nu was er in WWII niet echt gevochten bij Hilversum, maar er stonden wel diverse Duitse wachtershuisjes opgesteld
langs de hei om deze te kunnen bewaken. Na verhalen en het pin-pointen van enkele locaties ben ik aan de slaggegaan
en heb er toch een mooie kogel aan over gehouden.

De kogel zelf is niet afgevuurd, dus ik ben er idd voorzichting mee maar wil voor ik hem inlever toch graag wat verdere informatie
over inwinnen. Op het internet heb ik al ontdekt dat het een gemaakte kogel is uit 1943 bij "Winchester Repeating Arms".
de volledige code bij de slagpin is : WRA 1943 .303.

Ervan uitgaande dat dit een vrij veel voorkomende kogel is ben ik erg benieuwd welke wapens van deze kogel gebruik maakte.
Zie hieronder de foto's.

Afbeelding

Afbeelding

ik hoor het graag.

Groet, Mark
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2012, 08:44

Re: Kogel gevonden

Bericht door Blastmaster1972 »

Dat is een Britse .303 patroon, gemaakt in de USA bij de "Winchester Repeating Arms Co." in, je raad het al, 1943.

Standaard patroon voor de Britse Lee-Enfield geweren, Bren en Vickers machinegeweren.

Mvg,

Jos
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Kogel gevonden

Bericht door patrickh »

Oa voor de Lee Enfield, en zoals bekend nog scherp, dus gevaarlijk.

EDIT: Je was me net voor, Blastmaster :wink:
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kogel gevonden

Bericht door Erik »

Houd er rekening mee dat de Hilversumsche Heide genoemd staat in de APV (Algemeen Plaatselijke Verordening) voor wat betreft zoeken met de metaaldetector.
Tenminste, in 2005 nog wel. E.e.a. heeft te maken met de archeologische kwetsbaarheid van het gebied, de stellingen uit WO1 (Voorstelling Naarden) en het vroegere militaire gebruik van het terrein.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Kogel gevonden

Bericht door Comrade »

Hoewel het een leuke vondst is, is het in strijd met de Nederlandse wet, ik zou hem weer ergens begraven waar hij veilig ligt!
''Drann, drauf, drüber!''
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Kogel gevonden

Bericht door coco »

En dan vind een ander hem...?
Gewoon (anoniem) bij de politie afgeven is naar mijn mening de beste optie.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Markdebooij
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2013, 13:51

Re: Kogel gevonden

Bericht door Markdebooij »

Bedankt voor jullie reacties. Altijd leuk meer informatie te krijgen over bepaalde dingen. Geeft het toch
meer betekenis.

Wat de verordening aangaat, klopt. Zeker bij de bossen van het Fransche kamp en de forten. Op de heide zelf liggen ook veel graven
van de tijd v.Chr. Daar mag het inderdaad niet. Dit stukje bos valt daar buiten.

Ik wilde de kogel toch al inleveren aangezien ik een zoon heb die er zo weg van is dat ik hem er nog mee zie lopen over
straat en je moet er toch niet aan denken wat er kan gebeuren. Het is toch een kogel die op scherp staat.

Na verder contact met de politie hebben wij hem ingeleverd en heeft mijn zoon een bewijs van aangifte gekregen met de benoeming dat hij
de kogel heeft gevonden en bij de politie heeft ingeleverd. Toch een mooie herinnering aan deze spannende dag. Hij is er trots op!

In ieder geval dank jullie wel voor de info, Louca (mijn zoon) en ik waarderen dit zeer.
Groet, Mark
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Kogel gevonden

Bericht door coco »

Top! Goed gehandeld, nog een tip die ik mee wil geven, vind je iets dat je niet kent laat het liever liggen dan meenemen en een risico nemen.
Ik heb in het verleden mensen thuis zien komen met (scherpe) granaten en daar word je toch niet zo blij van.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Kogel gevonden

Bericht door sobel »

Verstandig gehandeld! En een leuk (legaal ;)) aandenken!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Markdebooij
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2013, 13:51

Re: Kogel gevonden

Bericht door Markdebooij »

Inderdaad, de agente van dienst wist mij ook al te vertellen dat er een keer
iemand op de fiets door Hilversum naar hun is gekomen met een granaat op scherp.
deze hing gewoon aan zijn stuur in een plastic tasje en hij had zijn kind voorop de fiets
zitten ook nog.

Hoe bizar kan je het hebben.

Groet, Mark
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kogel gevonden

Bericht door Erik »

Markdebooij schreef:Hoe bizar kan je het hebben.
Mark, geloof me, dit is geen uniek verhaal! Ik heb tien jaar in de (vrijwilligers) archeologie gewerkt en veel daarin meegemaakt op dit gebied. Inderdaad, granaten onder de snelbinders, handvol 20mM-granaatjes los in de zak, de mensen doe maar wat en meestal uit onwetendheid en goede wil! Ik denk dat ons Lieve Heer een aparte compagnie engeltjes paraat heeft staan voor dit soort mensen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Markdebooij
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2013, 13:51

Re: Kogel gevonden

Bericht door Markdebooij »

Erik schreef: Inderdaad, granaten onder de snelbinders, handvol 20mM-granaatjes los in de zak, de mensen doe maar wat en meestal uit onwetendheid en goede wil! Ik denk dat ons Lieve Heer een aparte compagnie engeltjes paraat heeft staan voor dit soort mensen!
Dat kan niet anders.... Ongelovelijk
Plaats reactie