[Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Joep »

Ziet er goed uit.
Je ziet er al een vliegtuigje in :wink:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Thanks Joep! De basis is bijna klaar...kan niet wachten op de primer. Nog een paar irritante stappen te gaan.

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Stap 6 - Bouw: Bewapening
Stap 6 houdt zich bezig met de bewapening. Eerder had ik al de MG's uitgeboord. Ik heb ervoor gekozen om geen bommen toe te voegen, maar alleen voor de externe brandstoftank te gaan. Ik moest nog wel enkele gaatjes opvullen aan de onderkant, omdat ik bepaalde bewapening niet ging toevoegen.

Afbeelding
Afbeelding

Stap 7 - Bouw: Wielen en wielkleppen
Stap 7 houdt zich bezig met de wielen en alle bijbehorende luiken. Ik heb alle luiken vast aangebracht. Dit bracht nog enig schuurwerk met zich mee (sinkmarks en heb ze iets dunner gemaakt). Tevens sloot een van de onderdelen van de wielkleppen niet goed aan, hier was het betere boetseer en schuurwerk nodig, maar ook dit is gelukt.

Voor de wielen gebruik ik resin wielen van True Details. Deze zijn een absolute meerwaarde boven de standaard kitwielen. Deze zijn te groot, missen detail en bestaan uit 2 delen wat schuurwerk oplevert. De wielstruts heb ik zelf nog wat verfraaid met een stukje draad (conform foto's van een echte P-40).

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Prep voor primen
Ik moest nog een onderdeel aanbrengen voor de cockpit (achter de stoel en het schot), deze heb ik eerst geprimed met Vallejo Primer (beetje verdund met Vallejo Model Air Thinner) en vervolgens een paar tinten groen gespoten. Ik heb meteen met de primer wat plekken meegepakt waar ik eerder geschuurd heb. Hier kon ik zien of het resultaat egaal was. Het is niet perfect, maar komt goed in de buurt. Op sommige punten heb ik wat mr Surfacer 500 toegevoegd (Waar het nog niet geheel egaal was). Hierna naschuren met schuurpapier 400,600, 1000 en 1200.

Afbeelding

Voorbehandeling ruitjes
Ook heb ik de ruitjes een voorbehandeling gegeven aangezien deze niet kraakhelder waren. Dit doe ik met de volgende materialen:
1) Potje gevuld met ParketPlus
2) Leeg potje
3) De ruitjes zelf
4) Pincet
5) Keukenrolpapiertje

De stappen zijn als volgt:
1) Ruit van de sprue halen en opkuisen. Opkuisen houdt ook in schuren, dit kan met grid 600, 1000, 1200 en dan polijstpapier en als laatste een microvezeldoekje met tandpasta. Dan krijg je de ruit weer helemaal helder
2) Stuk ruit met pincet oppakken en in het potje Parket Plus dopen
3) Stuk ruit er met de pincet uit halen. Goed letten op:
- Luchtbelletjes. Die wil je niet. Zodra die er in zitten, meteen weer even in de ParketPlus dopen en een beetje heen en weer bewegen
- Daar waar je het ruitje met de pincet vast had moet geen plek ontstaan. Normaliter vloeit echter de ParketPlus wel op de plek waar je normaliter met je pincet de ruit vast had en is dit geen probleem
4) De overvloed aan ParketPlus op het ruitje een beetje afdeppen aan de randen van het ruitje op het keukenpapiertje
5) Ruitje wegzetten in een afgesloten potje (ivm stof).

Ik heb ook een foto toegevoegd van voor en na de behandeling, hier is het verschil heel goed te zien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We zijn er bijna qua bouw/schuur/plamuurwerk, dan kunnen we aan de primer, verf en verwering beginnen!

Gr,

Jurrie

PS: Ook nog gedaan:
- Uitlaten gereed
- Neus alvast rood gespoten, just because I can :D
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Ruitjes afplakken en monteren
De volgende stap was om de ruitjes af te plakken. Ik heb dit met vele kleine stukjes Tamiya tape gedaan. Dit kost bijzonder veel tijd, maar het eindresultaat is altijd dusdanig dat ik deze techniek altijd gebruik (heb nog geen beter alternatief gevonden, hoewel ik binnenkort de Eduard masks eens ga proberen ;)).

Ik las overigens dat het behandelen van de ruitjes met P+ nog een voordeel had: secondelijm slaat dan niet meer uit op het plastic. Ik heb dit even geprobeerd met een reserveruitje, en dit blijkt inderdaad te kloppen. Vervolgens heb ik secondelijm toegepast om de ruiten te monteren. Dit was ook wel nodig vanwege het verwachte plamuur en schuurwerk. Dan blijft het ruitje met een beetje houtlijm (mijn normale 'tactiek') niet zitten.

Ook heb ik al wat schuurwerk gedaan, maar als ik de foto's zo eens bekijk ga ik er nog eens over heen. Nadeel is dat het glaswerk van keihard plastic is. Veel beter kunnen we het in ieder geval niet maken :(.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De laatste stap voordat ik primer ga aanbrengen is nog enkele 'rivets' te herstellen aan de voorkant. Dit doe ik met een 0,3mm boortje, waarvan een nieuwe onderweg is omdat ik de oude heb gebroken :)

Gr,

Jurrie
PS: Heb ook de missende uitlaat weer aangebracht :)
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Joep »

Ziet er goed uit man! :mrgreen:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

@Joep,
Thanks :mrgreen: . Het gaat nu ook opschieten!

@all,
Primer
Primer aangebracht met Vallejo Surface Primer met een beetje Vallejo airbrush thinner. Werkt perfect, je hebt hier goede controle over en het is net zo goed schoon te maken als normale Vallejo verf.

Afbeelding

Preshade & basislaag
Preshade aangebracht met Tamiya XF-27 black green, verdund met Tamiya X-20A. Had nog niet eerder Tamiya X-20A gebruikt als verdunner, maar dit werkt prima. Of het nog voordelen heeft boven bijvoorbeeld van die schoonmaakalcohol van de drogisterij weet ik niet.

Gespoten met een 0,2mm naald, Evolution 2-in-1, druk ongeveer 1 a 1,5 bar. Was blij weer eens met Tamiya te spuiten t.o.v. Vallejo, dunne lijntjes gaan toch een stuk makkelijker.

Preshade
Afbeelding

Hierna was het tijd voor de basislaag. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van Gunze H-52 Olive Drab. Deze is wat lichter en een iets andere tint dan de Olive Drab van Tamiya. Welke beter in de buurt komt qua realisme weet ik niet, deze kleur had mijn persoonlijke voorkeur en week niet veel af van de kleurenfoto's in mijn referentie.

Wat wel opvalt in de kleurenfoto's (en zwartwit foto's) in mijn referentieboek, is dat de verf enorm verkleurd is en de kisten ontzettend stoffig en smerig (olie) zijn. Ik ben even aan het nadenken in hoeverre ik dit ga namaken en vervolgens hoe.... :). Voorbeeldje:

Afbeelding

Ik heb eerst de 'vlakjes' ingevuld (zie eerste foto hieronder) en dan nog een paar keer algemeen eroverheen, van wat meer afstand.

Graag btw feedback of jullie de preshade nog verder weg zouden werken of zo zouden laten? Er volgen immers ook nog washes e.d. om een en ander meer naar elkaar te trekken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ben benieuwd naar jullie reactie incl evt. antwoord op mijn vraag. Binnenkort verder met de onderkant, na het afgewerkt hebben van de bovenkant.

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Charly1975 »

Na lange tijd afwezig zijn geweest, toch weer eens ingelogd. En uiteraard even kijken met welk project de meesterbouwer bezig is. In 1 woord te omschrijven: Het is weer fantastisch gigantisch verschrikkelijk mooi _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Changs Charly :oops: , we doen ons best....en nu ook met een Nederlands tintje :)

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Basislaag 2
Ik heb een paar vlakken opnieuw geairbrusht met een iets lichtere kleur dan de basis.

Afbeelding
Afbeelding

De laatste twee stappen voor de basislaag:
- Vlakken oplichten (verbleekt door de zon, is een ander soort bewerking dan de nu uitgevoerde)
- Er zitten wat groene camovlakken op de randen van de staart en vleugels, die moet ik nog aanbrengen

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Basislaag 3
Een nieuwe update van de basislaag. Ik heb hier en daar de vlakken wat opgelicht. Dit bestond uit een sterk verdunde (Tamiya X-20A) mix van de basiskleur (Gunze H52 Olive Drab) en een zandkleur (Tamiya XF-60).

Foto #1 schetst de vleugel voor het aanbrengen van de mix, foto #2 erna en foto #3 geeft het totaaloverzicht.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De volgende stap betreft het aanbrengen van de camouflagevlekken. Daarna ga ik afplakken en de onderkant airbrushen. Ik denk dat ik vervolgens de vlag-markings ook nog met de airbrush ga aanbrengen ipv de decals gebruiken. Kost meer tijd, maar dan heb je ook wat :).

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Basislaag 4 - Camouflagevlekken
De P-40's werden geleverd met een aantal camouflagevlekken. Bij deze specifieke P-40 heb ik ze (op de foto's) alleen op de staart kunnen ontdekken. Ik heb de camouflagevlekken als volgt aangebracht:

1) Uitknippen van ronde vormen uit een stuk Tamiya tape. Vervolgens het negatieve stuk hiervan (stuk tape waar dan een ronde vorm in zit) op de juiste plek geplakt. Dit voor alle stukken herhaald
2) Tussenruimten tussen tape opgevuld met meer tape (ivm overspray)
3) Met de airbrush Tamiya XF-13 JA Green aangebracht
4) Zelfde kleur, beetje opgelicht met XF-60 Dark Yellow (helaas iets te licht, er is niets tot weinig van te zien...maar ok :))

Afbeelding

Basislaag 5 - Onderkant
In een volgende spuitsessie heb ik de onderlaag aangebracht. Allereerst heb ik e.e.a. opnieuw met Tamiya tape afgeplakt, om de bovenkant te beschermen. Ik heb daarna exact dezelfde tactiek toegepast als bij de bovenkant; d.w.z.: aanbrengen van preshade (in dit geval met Gunze Black) en daarna met Tamiya Sky Grey de 'vlakjes invullen' en daarna een lichte overspray, zodat de preshade nog zichtbaar is. Ik heb de vlakken vervolgens niet meer 'opgelicht' (vond ik niet nodig, daarbij minder logisch omdat ze niet verkleuren omdat ze niet in direct zonlicht zitten).

Afbeelding
Afbeelding

Eerstvolgende stap is een paar touch-ups (...waaronder uitschieten met een pincet op je mooie groene basiskleur...een mooie kras arghhh...beetje schuren en bijspuiten).

Daarna zijn de vlaggen aan de beurt, daar kijk ik naar uit!

Gr,

Jurrie
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Millcoll »

Mooi! Ik ben benieuwd hoe het er gaat uitzien als het af is. :)
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Joep »

Mooi detailwerk!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

@mathias,
Dat gaat nog even duren! Om een kleine impressie te geven van de te nemen stappen nog:

1) Opkuisen airbrushwerk
2) Maskering voor vlaggen maken met tape gebaseerd op de decals
3) Tape aanbrengen en NLse vlag spuiten
4) Laklaag glans
5) Overige decals aanbrengen
6) Pinwash in de paneellijnen
7) Chipping
8) Wash over bepaalde vlakken
9) Fading/strepen over bepaalde stukken
10) Smoke aanbrengen bij uitlaten + MG's
11) Alle accesoires nog schilderen, verweren en monteren (propellor, landingsgestel etc etc)

Nog heel wat werk te gaan :)

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door SOLDIER Wessel »

Knap hoor, ik heb gewoon geen geduld voor modelbouw, drie bouwwerken zijn al in de prullenbak gegaan!
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Plaats reactie