Comrade's beginverzamelingetje

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door CollectorWo2 »

Leuke aanwinsten, apart dat de ekm bij de soldbuch zit nog :)
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Comrade »

Bedankt mathias en thunder!
Ik ben er erg blij mee, je komt bijna geen FD gerelateerde soldbucher of EKM's tegen, dus een FD soldbuch met bijbehorende EKM is helemaal geweldig!
''Drann, drauf, drüber!''
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door puck »

Ziet er zeker goed uit .
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Comrade »

Hartstikke bedankt puck!
Hier nog 2 foto's en een bidprentje die ik vandaag op een rommelmarkt heb gevonden, niet slecht voor 2,- :)
Afbeelding
Afbeelding
Originele foto van een aanval van Duitse vliegtuigen op de torpedojager HrMs van Galen op 10 mei 1940. Het schip werd niet direct geraakt, maar raakte zwaar beschadigd en is op 12 mei door de bemanning gezonken. Van deze aanval zijn nog geen foto's bekend, dus ik ben er blij met deze unieke foto :)

Een bidprentje van een soldaat, waarschijnlijk 50ste of 132ste infanteriedivisie.
Afbeelding
Afbeelding

Foto van een infanteriesoldaat, 6x9 cm:
Afbeelding
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Veltro »

Je foto van de Van Galen is niet uniek.
Het is een zeer bekende bewerkte foto.

Groet,
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Comrade »

Jammer weer, maar ik kom deze foto nergens tegen op het internet, heb jij misschien een link?
Deze foto lijkt me wel ontwikkeld tijdens de oorlog/net na de oorlog, zou dit misschien het origineel kunnen zijn of is dat uitgesloten?
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Erik »

BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Comrade »

Hartstikke bedankt voor de links Erik!
Net als mijn mei 1940 Fallschirmjager foto, een oorlogse nadruk van een bewerkte foto.
Het had erger kunnen zijn :wink:

Nogmaals bedankt Erik en Veltro!
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Erik »

Comrade schreef:Hartstikke bedankt voor de links Erik!
Het legermuseum heeft de meeste foto's toch wel in beheer. Vooral als je een foto van gevechtshandelingen kunt kopen die zich tijdens de meidagen hebben afgespeeld kun je er bijna donder op zeggen dat het een nadruk is (of een druk uit een grotere serie) Even kijken bij het legermuseum kan dan geen kwaad!

Daarnaast: het blijft een mooie foto! Als het handschrift achterop echt is, en dat denk ik wel, kan de foto ook gerust uit die tijd zijn en daarmee wel degelijk een authentiek stuk. Niet origineel, wel authentiek! En het schrift in vulpen en een oud type rechtshellend verbonden handschrift duidt daar wel op!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Comrade »

Ik denk inderdaad ook dat de foto wel authentiek is, maar ik betwijfel of er daadwerkelijk een ''origineel'' van deze foto is, aangezien de foto bewerkt is (zoals Veltro al zei).
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door laurens jan »

Comrade schreef:Hartstikke bedankt puck!
Hier nog 2 foto's en een bidprentje die ik vandaag op een rommelmarkt heb gevonden, niet slecht voor 2,- :)

Originele foto van een aanval van Duitse vliegtuigen op de torpedojager HrMs van Galen op 10 mei 1940. Het schip werd niet direct geraakt, maar raakte zwaar beschadigd en is op 12 mei door de bemanning gezonken. Van deze aanval zijn nog geen foto's bekend, dus ik ben er blij met deze unieke foto :)

Een bidprentje van een soldaat, waarschijnlijk 50ste of 132ste infanteriedivisie.
Nette foto's!
Mooi bidprentje!



Foto's uit de qoute weggehaald, rekt anders de layout zo op :)

Sobel
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Comrade »

Bedankt voor het compliment!

Sobel, bedankt voor het modereren!
''Drann, drauf, drüber!''
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Millcoll »

Mooi, mooi
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Erik »

Comrade schreef:Ik denk inderdaad ook dat de foto wel authentiek is, maar ik betwijfel of er daadwerkelijk een ''origineel'' van deze foto is, aangezien de foto bewerkt is (zoals Veltro al zei).
Bij foto's en drukwerk heb je eigenlijk geen enkelvoudig origineel; alle afdrukken zijn, indien gedaan met het negatief en ongeveer tegelijkertijd en kort na opname, origineel. Wordt een negatief dertig jaar later weer afgedrukt is het nog steeds origineel maar niet meer authentiek. De Duitse taal spreekt dan over "Nachfertigung", zie ook emblemen en koppelsloten op dezelfde mal geslagen.
(Ik heb originele afdrukken van WO1 foto's, ze zijn alleen niet authentiek, ik heb ze vijf jaar geleden laten afdrukken)

'Het' origineel is het negatief. Als de foto is samengesteld of bewerkt (bommetjes erbij getekend) is daarvan ook een negatief, zo werkte dat indertijd. Elke afdruk van dat negatief maakt de foto origineel.

Iemand (een persbureau o.i.d.) heeft de foto bewerkt en in ongeveer dezelfde tijd afgedrukt, misschien in de zomer van '40? De afdrukken zijn daarna verspreid en eentje ligt er nu bij jou. In die zin is de afdruk origineel en authentiek en door z'n opschrift ook uniek. Maar inderdaad, er zijn er meerdere van. Net als bij bidprentjes, uitrustingsstukken, alle soorten drukwerk etc.

Maar origineel in de zin van "dit is de enige afdruk", nee.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Comrade »

Bij foto's en drukwerk heb je eigenlijk geen enkelvoudig origineel; alle afdrukken zijn, indien gedaan met het negatief en ongeveer tegelijkertijd en kort na opname, origineel. Wordt een negatief dertig jaar later weer afgedrukt is het nog steeds origineel maar niet meer authentiek. De Duitse taal spreekt dan over "Nachfertigung", zie ook emblemen en koppelsloten op dezelfde mal geslagen.
(Ik heb originele afdrukken van WO1 foto's, ze zijn alleen niet authentiek, ik heb ze vijf jaar geleden laten afdrukken)
Daar ben ik het helemaal mee eens, volgens mij zijn bijna alle laat-oorlogse foto's (en waarschijnlijk ook een hele hoop uit 1939-1944) pas na de oorlog ontwikkeld.
Iemand (een persbureau o.i.d.) heeft de foto bewerkt en in ongeveer dezelfde tijd afgedrukt, misschien in de zomer van '40? De afdrukken zijn daarna verspreid en eentje ligt er nu bij jou.
Dat werd wel bij meerdere foto's gedaan zoals de foto van Fallschirmjäger boven Den Haag, hier heb ik ook een exemplaar van, welke is beschreven door een Duitse soldaat (mogelijk een FJ).
Maar origineel in de zin van "dit is de enige afdruk", nee.
Jammer, maar bij elkaar koste het maar 2,-, dus ik treur er niet om.
''Drann, drauf, drüber!''
Plaats reactie