Afwijkende Nederlandse klewangdrager

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Afwijkende Nederlandse klewangdrager

Bericht door Fahnenjunker »

Goedenavond deze avond,

ik ben al enige tijd in het bezit van een Nederlandse Sam Brown riem met klewangdrager van voor 1940. Nu viel het mij ineens op dat deze drager drie draaglussen heeft ipv de gebruikelijke twee. Ik heb een dergelijke drager ook verder niet terug kunnen vinden dus is dit een bijzondere uitvoering oid?
Afbeelding
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Afwijkende Nederlandse klewangdrager

Bericht door Erik »

Apart.
De drager is wel in de Nederlandse traditie gebouwd maar de middelste riem is volkomen overbodig. Was het een riempje met gesp of knop geweest, dan had-ie nog kunnen corresponderen met de D-ring die recht onder de sabelhaak hangt (ten behoeve van de afhangriem) maar dat is ook niet het geval.
Engels kunnen we uitsluiten, de issue heeft gespen in plaats van knoppen.

Wat wel wat vreemd is, is dat de klinknageltjes ter versteviging van de drager verkeerd om ingeslagen zijn (aan de buitenzijde kijk je tegen de bodem van de nagel in plaats van tegen de kop-met-ring) Deze klinknageltjes (soms ook wel holnieten) kwamen echter niet bij alle exemplaren voor!

Maar even zoeken dus. Heb je misschien aanwijzingen of het hier een particuliere aanmaak zou kunnen betreffen?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Afwijkende Nederlandse klewangdrager

Bericht door Fahnenjunker »

De riem hoort bij een uniformgroep van een infanteriekapitein dus het zal ongetwijfeld particulier aangeschaft zijn. Maar ook die heb ik nog nooit met drie hangers gezien. Misschien moeten de middelste en de linkse hanger worden omgedraaid. De middelste hanger kan overigens eraf gehaald worden maar er zal toch een reden zijn dat ie erop zit.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Afwijkende Nederlandse klewangdrager

Bericht door earlymb »

Misschien moet de middelste hanger naar beneden hangen (achter de drager langs) en kan de achterkant van de schede aan de D-ring bevestigd worden?

Zo maar een ideetje... :wink:
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Afwijkende Nederlandse klewangdrager

Bericht door emielS »

En als je de middelste verlengd met de linker hanger zal dan niet het sabel meer scheef komen te hangen....
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Afwijkende Nederlandse klewangdrager

Bericht door Erik »

earlymb schreef:Misschien moet de middelste hanger naar beneden hangen (achter de drager langs) en kan de achterkant van de schede aan de D-ring bevestigd worden?
Huh? Hoe dan? Middels een extra passant om de schede van de klewang? Het lijkt mij niet waarschijnlijk, ik zie ook niet direct het nut hiervan...
Emiel schreef:En als je de middelste verlengd met de linker hanger zal dan niet het sabel meer scheef komen te hangen....
De koppel hangt bij het dragen horizontaal. Beide draagriempjes zijn even lang en hangen onder dezelfde hoek aan de koppel. De sabel/klewang hangt dan rechtstandig naar beneden. Het verlengen van één der draagriemen zal tot het gevolg hebben dat het wapen scheefhangt.

Ik denk dat het een eigen aanbouw was om de sabel/klewang hoger te hangen door de middenriem aan de koppelhaak te bevestigen. Bij het gebruik van een afhangriem (Marechaussee) kan dat namelijk wel; de klewang KMar heeft daarvoor ook een oog.
Een andere verklaring heb ik niet.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie