bespreken van onderwerpen

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

bespreken van onderwerpen

Bericht door Erik »

Vaak zie ik machtig interessante zaken voorbijkomen. Vooral in "te koop aangeboden". Goede foto's maar het dient maar één doel: verkopen.
Enfin, niks mis mee, daarvoor is er een afdeling "Marktplaats" natuurlijk ook voor bedoeld.
Wat ik wel jammer vind is dat er veel gebabbeld wordt over militaria maar eigenlijk zonder onderliggend verhaal. Mensen laten hun verzameling zien en dan staar ik in een vitrine met spullen. Zonder uitleg of behandeling van het voorwerp. Da's jammer, eigenlijk een beetje "gemiste kans".

Is het een idee om militaria "bespreekbaar" te maken? Mensen die hun Soldbuch, hun Ammopouches Mk I, hun helmen tonen met het verhaal erachter? Waarom is iets zoals het is? Zo leren we van elkaar, meer dan alleen de opmerking "Nep! Zien ik zo!" of "Waardeloos, 5 euro op de rommelmarkt".

Eigenlijk zou er iets moeten komen als "uitrustingsstukken" (of militaria for all I care) waarin per landengroep op een degelijke, met literatuurverwijzingen onderbouwde behandelingen staan van uitrustingsstukken, papieren etc. Waarin mensen in de slag gaan met elkaar op een goede wijze, door het tonen van hun stukken en vertellen van hun ervaringen en wetenschap aangaande het onderwerp! Zonder eens een keer te lullen over wat het waard is, dat vind een liefhebber eigenlijk niet interessant (behalve als hij het moet aanschaffen)

Idee?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: bespreken van onderwerpen

Bericht door Comrade »

Lijkt me een zeer goed idee!
''Drann, drauf, drüber!''
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: bespreken van onderwerpen

Bericht door coco »

Ik deel deze gedachte, ik heb enige tijd geleden ook aangegeven zoiets op te willen zetten mbt ersatz materiaal wat van de mods ook een groen licht kreeg.

Ik moet alleen nog even kijken hoe (en of) ik dit aan ga pakken!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: bespreken van onderwerpen

Bericht door Iwan »

@Erik, Waarom niet goed idee, klinkt interessant ik neem aan dat je de "technische " (beetje krom omschreven) kant van eea wil belichten het hoe, wat, wanneer, waarom en waarvoor/door items gebruikt en geproduceerd zijn. Een soort database/verzamelgids op het forum of heb ik het nu mis. Ik neem aan dat je niet de verhaaltjes van gevonden op zolder oid wil horen..
Gebruikersavatar
ike75
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 20 mei 2012, 23:13

Re: bespreken van onderwerpen

Bericht door ike75 »

Het heeft een kans van slagen. Maar je hebt ook de kans dat steeds de zelfde mensen aan het woord zijn. Ik zie hier ook mensen die hier spullen aanbieden en verder nergens mee bemoeien. Terwijl ze op het waf vrij actief zijn. Of ze reageren niet meer en kijken allen nog omdat ze geen zin hebben om van die half gebakken antwoorden te krijgen. En als ze wat delen is het binnen de kennissen kring. En veel vragen kun je zelf beantwoorden door eerst je huiswerk goed te doen en niet gelijk hulp te zoeken en alles voor te kauwen.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: bespreken van onderwerpen

Bericht door sobel »

Ik ben altijd in voor goede initiatieven, echter lijkt het wel wat op wij eerst ook hadden met de ''collectorsgroep''. Een onderdeel waar leden (met daarvoor toestemming) objecten konden posten met een verhaal daarachter of extra info :)

Misschien dat zo iets in een andere vorm door kan gaan??
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: bespreken van onderwerpen

Bericht door laurens jan »

Ik denk ook dat erik bedoeld dat:

Er een duidelijkere omschrijving van het Argument/Tegen argument dat iemand geeft op de orginaliteit moet komen!
Want als iets repro is en je krijgt reacties met als: is fake ( heb je er uiteindelijk nog niks van geleerd om de vraag in de toekomst naar iets vergelijkbaars te voorkomen.
Als dit zo wordt bedoelt kan ik me daar een eind in vinden!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: bespreken van onderwerpen

Bericht door sobel »

Dat zeker!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: bespreken van onderwerpen

Bericht door laurens jan »

Dat zijn we het redelijk met elkaar eens!
Maar hoe willen we betere reactie krijgen?
We kunnen het moeilijk verplichten!
Veel mensen zijn te moe om een stukje te typen!
De mensen die dit wel doen hebben dan ook een uitzonderlijke kennis!
Meestal geven zij ook de doorslag gevende of verduidelijkende antwoorden....
Reactie van mensen die zo wat roepen zonder het uitgezocht te hebben zijn ook heel vervelend....
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: bespreken van onderwerpen

Bericht door Memory »

Hoi,

Ik kan hier zeker inkomen! Het leert makkelijker als iets duidelijk beschreven wordt.
Wat ik persoonlijk een mooi voorbeeld vind is het topic van Jan Klaassen in de DDR sectie! Prachtige uitleg over de uniformen en tijd van dragen incl. Herkenningspunten!

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: bespreken van onderwerpen

Bericht door Erik »

laurens jan schreef:Dat zijn we het redelijk met elkaar eens!
Maar hoe willen we betere reactie krijgen?
We kunnen het moeilijk verplichten!
Nee, dat moet ook niet; het moet uit jezelf komen, het is per slot van rekening je hobby.
Als ik ergens commentaar op geef doe ik dat in de regel met documentatie erbij. Niet om mezelf zo vreselijk heilig en alwetend over te laten komen, ik vind het gewoon niet prettig om in m'n nek gezeken te worden omdat ik er met een gokje naast zat.

Het is een mentaliteit-iets (zo, vager kon ik het niet omschrijven)
Bij verificatie bijvoorbeeld is het m.i. een kleine moeite aan te geven waarom iets is zoals het is. Ondersteund met bronnen. Je kunt wel iets vinden maar je loopt risico snel in het wapperende natte-krantencircuit terecht te komen. Met een goed verhaal breng je kennis over; daar hoort m.i. een forum ook voor te zijn!
LJ schreef:Veel mensen zijn te moe om een stukje te typen!
Dan zou je de eer aan jezelf moeten houden en niet reageren! Denk ik. Vind ik zelfs!
LJ schreef:De mensen die dit wel doen hebben dan ook een uitzonderlijke kennis!
Meestal geven zij ook de doorslag gevende of verduidelijkende antwoorden......
Sterker nog, ik ben lid geworden van dit forum vanwege een paar ijzersterke topics waaronder die van militaire zaklantaarns! Klasse! Maar inderdaad, het vergt enthousiasme voor je onderwerp om dat allemaal te delen!

Ik zou al blij zijn als mensen hun antwoorden, raadgevingen, oordelen e.d. ondersteunen met een gefundeerd verhaal, duidelijk laten weten waarom zij vinden dat iets is wat het is! Dat we stukjes voorkomen als:

"Kennen jullie dit?"
"Ja, wel es gezien! Origineel! Goed hoor!"
"Fijn bedankt, dan kan ik het rustig kopen!"

:zapped:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: bespreken van onderwerpen

Bericht door Jan Klaassen »

Memory schreef: Wat ik persoonlijk een mooi voorbeeld vind is het topic van Jan Klaassen in de DDR sectie! Prachtige uitleg over de uniformen en tijd van dragen incl. Herkenningspunten!
Haha - bedankt :lol:
Al is het wel al weer een tijd geleden dat ik daar wat geschreven heb, ik ben daarmee begonnen uit dezelfde motivatie die Erik hier schrijft. Waarom alleen maar oppervlakkig blijven? Het is juist leuk om anderen wat te leren - wat te kunnen vertellen over je verzamelwaar, je trots!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: bespreken van onderwerpen

Bericht door laurens jan »

Erik schreef:
laurens jan schreef:Dat zijn we het redelijk met elkaar eens!
Maar hoe willen we betere reactie krijgen?
We kunnen het moeilijk verplichten!
Nee, dat moet ook niet; het moet uit jezelf komen, het is per slot van rekening je hobby.
Als ik ergens commentaar op geef doe ik dat in de regel met documentatie erbij. Niet om mezelf zo vreselijk heilig en alwetend over te laten komen, ik vind het gewoon niet prettig om in m'n nek gezeken te worden omdat ik er met een gokje naast zat.

Het is een mentaliteit-iets (zo, vager kon ik het niet omschrijven)
Bij verificatie bijvoorbeeld is het m.i. een kleine moeite aan te geven waarom iets is zoals het is. Ondersteund met bronnen. Je kunt wel iets vinden maar je loopt risico snel in het wapperende natte-krantencircuit terecht te komen. Met een goed verhaal breng je kennis over; daar hoort m.i. een forum ook voor te zijn!
LJ schreef:Veel mensen zijn te moe om een stukje te typen!
Dan zou je de eer aan jezelf moeten houden en niet reageren! Denk ik. Vind ik zelfs!
LJ schreef:De mensen die dit wel doen hebben dan ook een uitzonderlijke kennis!
Meestal geven zij ook de doorslag gevende of verduidelijkende antwoorden......
Sterker nog, ik ben lid geworden van dit forum vanwege een paar ijzersterke topics waaronder die van militaire zaklantaarns! Klasse! Maar inderdaad, het vergt enthousiasme voor je onderwerp om dat allemaal te delen!

Ik zou al blij zijn als mensen hun antwoorden, raadgevingen, oordelen e.d. ondersteunen met een gefundeerd verhaal, duidelijk laten weten waarom zij vinden dat iets is wat het is! Dat we stukjes voorkomen als:

"Kennen jullie dit?"
"Ja, wel es gezien! Origineel! Goed hoor!"
"Fijn bedankt, dan kan ik het rustig kopen!"

:zapped:

Hierbij moet ik me wel aansluiten!
Ik antwoord zelf vaak ook te kort :zapped: of zonder bron....
Misschien een idee om bij mezelf te beginnen en hier verandering in te brengen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: bespreken van onderwerpen

Bericht door Jan Klaassen »

Dat is meestal sowieso een goed idee!
We kunnen alleen niet iedereen verplicht stellen een op vakliteratuur gebaseerd antwoord te geven. We zijn dan ook een platform wat (mede) gericht is op jeugdige verzamelaars en Wo2-geïnteresseerden. Maar goed, ik moedig uitgebreidere posts, bronnen en wat al niet meer zeker aan. Dat komt de kwaliteit absoluut ten goede! En als er 1 schaap over de dam is, volgen er vast meer ;)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: bespreken van onderwerpen

Bericht door Erik »

Jan Klaassen schreef:Dat is meestal sowieso een goed idee!
We kunnen alleen niet iedereen verplicht stellen een op vakliteratuur gebaseerd antwoord te geven. We zijn dan ook een platform wat (mede) gericht is op jeugdige verzamelaars en Wo2-geïnteresseerden. ;)
Ik denk daarom juist!
Wat ik al eerder schreef:Ik zou al blij zijn als mensen hun antwoorden, raadgevingen, oordelen e.d. ondersteunen met een gefundeerd verhaal, duidelijk laten weten waarom zij vinden dat iets is wat het is!
Anders gezegd; veel mensen vinden wel iets van een aangeboden artikel maar vaak is dat niet meer dan een bepaalde idee-fixe. Twee losse kreten en daar moeten we het maar mee doen! Geen motivatie. Dat zou ik graag anders zien!

En wat ik al zei: bij "aangeboden" tref ik machtig interessante zaken! Dat zou juist leuk zijn om eens apart te bespreken! En dat kan van alles zijn natuurlijk, van Soldbuch tot ammopouch!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie