Hulp Schirmmütze

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
NickG.
Lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 dec 2012, 14:48

Hulp Schirmmütze

Bericht door NickG. »

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag deze schirmmütze op een rommel markt gekocht.
Hij ziet er sowieso leuk uit en koste maar 10 euro dus ik kon hem niet laten liggen :P
Mijn vraag is of iemand misschien weet waarvan deze is en uit welke periode?
Alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kijk ook eens op mijn site! :) http://www.goldeneagle-militaria.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Hulp Schirmmütze

Bericht door Naamloos »

Hoi Nick, als ik zo kijk naar de kleur van de Schirmmütze en naar het embleem dan vermoed ik dat deze van een Duitse jagers vereniging is geweest. Uit welke periode weet ik niet, maar aan de cockade te zien wel van voor 1945.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hulp Schirmmütze

Bericht door Erik »

De Kokarden op de Besatzrand is van het Keizerrijk Duitsland en waarschijnlijk een variant, niet uit het leger. Hij lijkt een beetje op een Offizierskokarden.
De Kokarden tussen de geweren is Pruisisch.
Naar militaire WO1 traditie hoort juist de Keizerskokarden boven te zitten, de Landeskokarden op de Besatzrand.

Ik sluit me aan bij Naamloos: Jagersvereniging, leeftijd moeilijk te schatten door elkaar lopen van verschillende stijlen.
De stormband is een jaren dertig-veertig traditie (and on) Het profiel van de muts neigt meer richting oostblok; zo rechtsopstaande bol is niet bekend in de traditie tot plm. 1930, waar de bol toch altijd wat meer naar voren neigde.

Misschien kennen de DDR-mannen 'm?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Hulp Schirmmütze

Bericht door michiel01 »

my 2 cents: de kokarde is er niet netjes opgezet (veel te hoog en niet in het midden) en is een goede vroege Reichswehr kokarde. (even eraf halen en kijken of er op de achterzijde een jaartal staat.)

voor 10 euro denk ik geen slechte deal, de kokarde en Pruissische Jagerverein pins zijn dat samen al waard, schirmmutze koordje en pet zelf daar nog eens bij.

Op WAF even zoeken op PEKURO (de maker) en je zal deze variant wel terugvinden en weten in welke periode ze is gemaakt, want dat moet ik je schuldig blijven.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Hulp Schirmmütze

Bericht door CollectorWo2 »

En als je kleur verschil ziet erachter kan dat ook duiden dat dit al jaren zit zo?
NickG.
Lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 dec 2012, 14:48

Re: Hulp Schirmmütze

Bericht door NickG. »

Heel erg bedankt voor de snelle reacties!
Ik ben weer heel wat wijzer geworden.
Ik denk niet dat ik de kokarde ga verwijderen, ik ben namelijk bang dat de pinnetjes dan breken :P
Kijk ook eens op mijn site! :) http://www.goldeneagle-militaria.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Hulp Schirmmütze

Bericht door Jan Klaassen »

Erik schreef: Misschien kennen de DDR-mannen 'm?
Deze DDR-man in ieder geval niet :lol:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
wukko
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 aug 2005, 09:32
Locatie: Heerlen

Re: Hulp Schirmmütze

Bericht door wukko »

Hallo,
Mij lijkt dit een pet van een Duitse Schutterij(na-oorlogs). Ik kom uit het zuiden van Limburg(grensgebied), hier en ook direct over de grens worden vaker schutterijfeesten gehouden. Te zien aan de vrij moderne uitvoering van het embleem lijkt dit mij idd een Schutterijpet(Schuetzenverein). Iemand heeft , om het interessanter te maken, er een oude kokarde opgeplaatst.

M.v.g. Alex.
NickG.
Lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 dec 2012, 14:48

Re: Hulp Schirmmütze

Bericht door NickG. »

Oke, bedankt voor de info! :)
Kijk ook eens op mijn site! :) http://www.goldeneagle-militaria.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hulp Schirmmütze

Bericht door Erik »

Nu alleen nog een Zeitgenossisch uniform erbij zoeken en je kunt met je kaliber 12 als Forster de straat op!
:lol: :lol: :lol:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie