Slowchat topic - deel 22

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Comrade »

Toch alleen maar gezellig Charly?
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Zo, weer terug van een heerlijk weekje Normandië.
Lekker wezen bunkerjagen, militaria jagen en de stranden bezoeken uiteraard.
Ben o.a. bij Batterie de Longues sur mer geweest, waar de originele kanonnen van de Duitse kustartillerie batterij er nog waren.
Foto's volgen nog.
Laatst gewijzigd door Joep op 16 aug 2013, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Iwan »

Joep schreef:Zo, weer terug van een heerlijk weekje Normandië.
Lekker wezen bunkerjagen, militaria jagen en de stranden bezoeken uiteraard.
Ben bij Batterie de Longues sur mer geweest, waar de originele kanonnen van de Duitse kustartillerie batterij er nog waren.
Foto's volgen nog.
Auw Joep, :frownno: dit doet zeer aan mijn ogen: lekker bunker jagen.. Ik ga ook regelmatig naar deze streek maar niet om lekker bunker te jagen maar vanwege het historisch gebeuren aldaar en uit respect voor wat er zich heeft afgespeeld en natuurlijk ook omdat het een geweldige streek is..
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Wat is er Normandy?
Natuurlijk kom ik daar vanwege het historisch gebeuren.
Heb ook tig musea bezocht en batterijen, je wilt niet weten hoeveel foto's ik heb gemaakt (400+).
Maar als ik bij die stranden ben, maak ik gelijk een wandelingetje langs die bunkers.
Het stikt daar van de WS nesten.

Zou zonde zijn om 't niet te doen als je in Normandië bent.
Ik kan aan je naam zien dat je ook regelmatig daar komt?
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Iwan »

Eerst goed lezen Joep..Ik heb t niet over een wandelingetje maken langs bunkers of het bezoeken van de diverse WN`s en natuurlijk ga jij daar ook eea wezen bezoeken maar eerst mijn post eens goed lezen..
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Wat versta jij onder bunker jagen dan? En wat is daar mis mee om te doen in Normandië?
Ik was o.a. bij omaha beach geweest (in de buurt van port en bessin en colleville) en heb daar verschillende WN's gevonden, dat versta ik onder 'bunkerjagen'.
Je moet niet denken dat ik al m'n tijd daar aan verspild heb hoor, de meeste tijd heb ik doorgebracht aan bezoekjes van grote batterijen in de buitenlucht.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Erik »

Wat zijn WS? En wat zijn WN?
Ik loop toch al een tijdje mee in de militaire historie, maar ik ontdek hier een leemte in mijn kennis!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Duitse term voor Widerstandsnest.
In het frans 'Tobrouks' ook wel bekend als mitrailleursnesten of schuttersputjes.
Het stikt ervan in Normandië.
3735100301235401.jpg
tobrouk.gif
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Nog even ter verduidelijking, dat waren onderdelen van Widerstandsnesten!
Ze bestaan uit een veel grotere, Duitse verdedigingscomplexen.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Erik »

Ah! Tobroeks!
Dit zijn opstellingen die bedoeld waren voor de nabijbeveilging (zowel grond-grond als grond-lucht)
Hoe kom je aan de term Widerstandsnest? In de literatuur worden hier actieve verdedigingsstellingen mee bedoeld, niet speciaal een type bunker.
Het bunkertype (van oorsprong Italiaans) werd door de Duitsers Bauform Vf genoemd, waarbij de Vf werd gevolgd door een nummer. De Vf206 bijvoorbeeld was een Tobroek, ingericht voor een lichte mortier.

Van http://www.strijdbewijs.nl:
De standaard Tobruk had de afmetingen: een diepte in de grond tot 2,75cm, een lengte van 3,70cm en een breedte van 2,35cm. Vanwege het te graven gat van 58 m³, kreeg het de benaming Bauform Vf58. Er was in totaal 11,5 m³ beton nodig voor dit type. De vorm zou in de loop van het proces wel veranderen, Was de toegangruimte in eerste instantie 1.90 meter hoog, latere modellen hadden een staanruimte van slechts 1.65 meter. Er waren ook grotere varianten, waarin niet alleen machinegeweren of mortieren werden ondergebracht maar zelfs kleine kanonnen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Ik gebruik die term, omdat ze meestal deel uitmaken van een grotere verdedigingsopstelling, dan praten we over een Widerstandsnest.
Het stikt ervan in Normandië, ik heb er ook een aantal bezocht. Maar speciaal ga ik uiteraard voor de historische gebeurtenissen daar!

Ben o.a. bij Batterie de Longues sur Mer geweest (de enige batterij die de originele kustartillerie kanonnen nog in de bunkers heeft staan!).
Zie hier de door mij gemaakte foto's.

Afbeelding

Afbeelding

De Duitse commando-post, perfect uitzicht op zee en goede schuttersgelegenheid, ook hier vind je overal Tobrouks.
Vanuit deze post kon men goed zien waar de kustartilleristen heen moesten richten. Communicatie is heel belangrijk.

Afbeelding


En bij de Amerikaanse begraafplaats bij Colleville sur Mer, ziet er erg goed verzorgd uit, mooi monument, maar ook schokkend als je ziet hoeveel
gesneuvelden er liggen.
Aanschouw hier ook, de door mij gemaakte foto's.

Afbeelding

Helaas zie je ook gesneuvelden, waarvan de identificatie niet meer kon plaatsvinden of onherkenbaar was.
Dit zie je heel veel bij Engelse begraafplaatsen uit WOI.

Afbeelding

Als jullie nog meer foto's willen geef je maar een gilletje.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Iwan »

@ Joep, ik zal je proberen uit te leggen wat ik bedoel, ik vind de term bunkertje jagen niet echt respectvol klinken gelet op de strijd die daar geleverd is.. Er is enorm geknokt op de stranden en de term bunkertje jagen komt dan een beetje jeukerig over..
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door coco »

Je kan de term bunkerjagen ook zien als het opzoek gaan naar (relatief) onbekende bunkers en daar foto's van maken, voordat ook deze bunkers worden opgeslokt door de natuur of de Franse opruim ziekte.
Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt IMO.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Normandy, dan kijk ik er anders tegenop, je maakt er nu overigens een verkleinwoord van wat in die zin weer wel onrespectvol overkomt.
Ik gebruikte de simpele term 'bunkerjagen', een term die vaak gebruikt wordt, ik had wel een andere term gebruikt als ik wist dat dit voor jou onrespectvol over zou komen.
Het is niet mijn bedoeling om de historische gebeurtenissen te de-respecteren, integendeel!
Net als wat coco zegt, dit soort bunkers, waar ik dan op 'jaag', zoek ik op omdat die niet in het bezit van Commerciële musea zijn! Of particulieren.
Je kan zeggen wat je wilt, maar alle 'officiële' musea wat daar zit, is één hoop commercieel (ik bedoel ze verkopen zelfs D-Day iphone hoesjes, hoe commercieel kan je het hebben :? )

Als ik bij grote batterijen of WS nesten kom, realiseer ik me goed wat daar is afgespeeld (ik ga tenslotte ook naar monumenten bij omaha beach en de begraafplaats in Colleville sur Mer).
Zie hier ook het monument op de Amerikaanse invasiesector, het strand omaha beach.
Ik realiseer me dan goed, dat hier de 1e & 29e Amerikaanse infanteriedivisie, zware strijd geleverd heeft.

Afbeelding

Ik denk dat iedereen, die naar deze gebieden gaat als WOII liefhebber, er komt vanwege de historische gebeurtenissen!
Als ik die bunkers bezoek, en dat zal iedereen wel hebben, dan denk ik aan de Geallieerden, die zwaar onder vuur werden genomen.
Maar ook bewonder ik de strategische gevechtspunten, je moet je voorstellen dat dit allemaal onderdeel was van de 'Atlantische muur'.
Die blijkbaar toch doordringbaar was. Ik bedoel, de Amerikanen hadden te maken met een flink hoogteverschil wat van voordeel was bij de Duitsers, maar toch braken ze door!

Zie hier ook het monument op Omaha Beach zelf, de foto is door mij persoonlijk gemaakt.

Afbeelding

Normandy, ik zeg wel simpel bunker jagen, maar ik vat gewoon mijn weekje Normandië samen. Niet om onrespectvol over te komen, maar als ik daar ben, ga ik opzoek naar bunkers. Vandaar dat ik de term 'bunkerjagen' gebruik.
Maar ik denk dat het wel duidelijk is dat het niet mijn bedoeling is dis-respectvol te zijn tegenover deze geschiedenis.
In plaats van ons druk te maken over de term, want het gaat in principe nergens over :roll:, kunnen we beter gezellig en onderbouwd gaan discussiëren over dit gebied en de conflicten daar.

Zie hier de C-47 Dakota, paratrooper vliegtuig die deelgenomen heeft (als ik de gids moet geloven) aan landingen in Normandië en Market Garden.
De Dakota staat bij Batterie de Merville, een Duitse artillerie batterij om vijandelijke schepen op te sporen en te bestoken.
De batterij maakte uit van de Atlantische muur en was een groot Duits verdedigingswerk, het werd 'in overhaast' gebouwd, omdat Duitsland verwachtte dat de Geallieerden een tweede (west)front zouden openen, in poging het regime te stoppen. Dit grote complex was daarom een belangrijk doel en er werden paratroopers geland die dit verdedigingswerk buiten gevecht moesten stellen. Dit zal ook één van de redenen zijn waarom er een C-47 staat.

Wat ook erg gaaf was, was toen ik net naar de auto wilde lopen, omdat ik klaar was met de tour. Kwam er ineens uit het niets een Spitfire heel laag overvliegen, die vervolgens nog twee loopings maakte, erg gaaf! Omdat het zo snel ging, heb ik er helaas geen foto's van of het gefilmd :(
Hebben mensen dit wel eens eerder gezien in Normandië? Vertel er eens over zou ik zeggen! Ik denk dat het één of andere miljonair is die het leuk vind om dat te doen als hobbyvliegen en zo een beetje Normandië wilt promoten met het tourisme die komen voor de historische feiten.

Afbeelding

Dat gebeuren met die Spitfire was dan ook een 'kers op de taart' na een leuke middag wandelen langs dit soort batterijen. Erg spectaculair!
Ze hebben hier ook een zogenaamde 'bunker experience', natuurlijk staat dit nog ver van de realiteit, maar moet je meegemaakt hebben vind ik.
Heb het overigens helemaal gefilmd, zal kijken of ik het op YouTube krijg, en zo op dit forum kan delen.
Waarschijnlijk hebben sommigen wel eens meer van dit soort klank en lichtspellen meegemaakt, je hoort keiharde luchtsirenes, luchtafweer knallen, bommen vallen etc.
Op het laatst hoor je een telefoontje rinkelen en krijgt een artilleristen duo het bevel de vijand te bestoken, je hoort de granaat de loop in geduwd worden en je hoort het Duitse commando 'Feuer!' (vuur/schiet!). En vervolgens hoor je een pestklap en trilt heel het bunker :wink:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Iwan »

Ja Joep, tis me duidelijk, soms loop ik ook wel eens wat te hard van stapel :yes: , toevallig ook op WN 62 geweest, hoe kom je trouwens bij de term WS ??
Gesloten