17 cm Übungsgranate

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
collectorwwii
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2013, 14:56
Locatie: België

17 cm Übungsgranate

Bericht door collectorwwii »

Vorige week ben ik effe hup over en weer naar Berlijn gereden om een aankoopje te gaan ophalen. Het ging over de granaat van een 17 cm kanon. De granaat zelf was een Übungsgranate, hetgeen betekent dat hij er net zo uit ziet als een "echt" exemplaar, maar dat hij gevuld is met teer. Opsturen was niet mogelijk, aangezien het ding zomaar eventjes 70 kg woog :bonk: !!
Aangezien het 850 km rijden was :arrow: , maakte ik meteen van de gelegenheid gebruik om het concentratiekamp van Oranienburg-Sachsenhausen rustig vrouw- en kinderloos te bezoeken.
Daarna om de granaat enne ... meteen een tweede 17 cm meegenomen, nog enkele 15 cm, 10,5 cm en 7,5 cm ook ... de wagen ging wat met zijn gat op de grond, en dat met nog eens 850 km voor de boeg ... wat een mens niet allemaal doet voor z'n hobby :+ !!
De granaten komen allemaal van een Duits oefenterrein, waar springstoffen getest werden, de oefengranaten werden gebruikt om de springstoffen onder realistische omstandigheden te kunnen testen. Na de oorlog werd het oefenterrein opgeblazen en kwamen de granaten zo een beetje overal in de rondte terecht. De persoon waar ik de granaten aan kocht, had ze jàààààren geleden kosteloos mogen opruimen, maar hij had wel alle granaten mogen houden. Ze zijn dus allemaal voorzien van een laagje roest, dat met een staalborstel gemakkelijk verwijderd kan worden. Daarna wat olie er op en nu staat nummer 1 al in de living ... was even sleuren met dat ding :full: , maar hij staat er nu toch maar mooi te blinken!! Van zodra de rest wat opgekuist is, post ik er ook foto's van.
Tja, ik ben met deze aankoop wat centjes kwijt (alleen al aan de diesel), maar waar vind je tegenwoordig nog zo'n ding?
Bijlagen
17 cm veldkanon
17 cm veldkanon
Schroefdraad moet ik nog vrijmaken, dan een dummy kopke er op
Schroefdraad moet ik nog vrijmaken, dan een dummy kopke er op
detail 17 cm granaat
detail 17 cm granaat
17 cm oefengranaat met als vergelijking een 2 cm patroon er naast
17 cm oefengranaat met als vergelijking een 2 cm patroon er naast
17 cm oefengranaat met als vergelijking een 2 cm patroon er naast
17 cm oefengranaat met als vergelijking een 2 cm patroon er naast
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: 17 cm Übungsgranate

Bericht door ammo »

Nette aanwinst, Ik ben benieuwd naar de rest.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: 17 cm Übungsgranate

Bericht door JimK »

Mooi! Zo'n tripje is altijd de moeite waard en nu leverde het dus nog meer exemplaren op.
Ben ook benieuwd naar de rest.
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: 17 cm Übungsgranate

Bericht door Schijnwerper »

Ja wel knap van je om zo die tijd en moeite er voor deze aanwinsten te nemen ja.
Als ik had gezegd tegen me Ex vriendin dat ik naar Berlijn zou rijden voor een paar roestige granaten, dan zou ik niet meer terug hoefden te komen :lol:
17cm kom je weinig tegen ja, al vraag ik me af waar de geleiding band is gebleven?
Of hoort dit bij dit type.
Vroeger wel veel granaten opgepiept met detector in dat bos lag ook veel beute munitie dus je verbaasde je nog wel eens hoe veel types je zoal tegen kwam ! Uit Tsjechië België Frankrijk Engeland zelfs Russland en Nederland.
Nou zocht ik er natuurlijk niet specifiek na, maar het was daar echt onvermijdelijk dat je ze met enige regelmaat tegen kwam, lag er bijna bezaaid mee.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: 17 cm Übungsgranate

Bericht door ammo »

Schijnwerper, de geleibanden zitten er nog gewoon omheen.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Tim98
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 jul 2013, 00:14

Re: 17 cm Übungsgranate

Bericht door Tim98 »

Zijn Übungsgranate ook legaal in Nederland?
Want het zijn toch oefengranaten?
Gezocht spullen en foto's uit omgeving Deventer ook informatie over waar ik met de detector zou kunnen zoeken
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: 17 cm Übungsgranate

Bericht door koe op zolder »

Hij woont in België ;)
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tim98
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 jul 2013, 00:14

Re: 17 cm Übungsgranate

Bericht door Tim98 »

Dat weet ik maar ik vraag me af of dit ook legaal is in Nederland.
Gezocht spullen en foto's uit omgeving Deventer ook informatie over waar ik met de detector zou kunnen zoeken
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: 17 cm Übungsgranate

Bericht door racefiets »

Nee, niet legaal zonder verlof. Deze zijn bedoeld om te verschieten en daarmee is het gewoon munitie. Als deze enkel gebruikt zou worden om bijvoorbeeld laad oefeningen mee te doen maar niet om te verschieten dan was het exercitie geweest en dan had het wel gemogen.
Gebruikersavatar
collectorwwii
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2013, 14:56
Locatie: België

Re: 17 cm Übungsgranate

Bericht door collectorwwii »

racefiets schreef:Nee, niet legaal zonder verlof. Deze zijn bedoeld om te verschieten en daarmee is het gewoon munitie. Als deze enkel gebruikt zou worden om bijvoorbeeld laad oefeningen mee te doen maar niet om te verschieten dan was het exercitie geweest en dan had het wel gemogen.
Meen je werkelijk dat een stuk ijzer met pek er in gewoon verboden is in Nederland? Da's toch wel een beetje overdreven van onze Noorderburen vind ik persoonlijk :full: . Met al dat politiek gezever hier in België wenste ik dikwijls aan de noordkant van de grens te wonen, maar als dergelijke mooie, onschuldige dingen daar verboden zijn .... ik denk dat ik dan maar ten Zuiden van de grens blijf wonen en het gepolitiek er gewoon bij neem... :lol:
Gebruikersavatar
collectorwwii
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2013, 14:56
Locatie: België

Re: 17 cm Übungsgranate

Bericht door collectorwwii »

koe op zolder schreef:Hij woont in België ;)
Yeah... lucky me ... :+
_Arthur

Re: 17 cm Übungsgranate

Bericht door _Arthur »

collectorwwii schreef: Meen je werkelijk dat een stuk ijzer met pek er in gewoon verboden is in Nederland? Da's toch wel een beetje overdreven van onze Noorderburen vind ik persoonlijk :full: .
Het ziet er uit als een echte granaat. Daar zit de 'clou' in de Nederlandse wapenwetgeving: als het er uitziet alsof het een echt vuurwapen is, is het 99,99 van de 100x een verboden dan wel verlof plichtig dan wel verboden 'ding'.

Als voorbeeld: een .50 cal hoes met een stuk hout er onder op een voertuig is in Nederland een no-go want: 'voor afdreiging geschikt'.

Zover offtopic ;)
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: 17 cm Übungsgranate

Bericht door SOLDIER Wessel »

Zoveel mensen zeuren erover, maar ik ben blij met de wapenwet!
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: 17 cm Übungsgranate

Bericht door Joep »

Ik vind de wapenwet zoals die nu is ook prima! Goed zelfs!
Als je echt alle wapens wilt verzamelen, is in theorie alles mogelijk, dus we hebben niks te klagen.
Dat de wapenwet in België anders is, het zij zo.

Wat wel opvallend is dat er in België veel meer moorden dan in Nederland worden gepleegd.
In Nederland namelijk een percentage van 1,2 per 100.000 en in Belgie een percentage van 8.7 per 100.000.

Zo goed is die wapenwet dus niet..
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: 17 cm Übungsgranate

Bericht door racefiets »

Een wapenwet weerhoud geen enkel crimineel van wapen bezit. Moorden is ook verboden en toch gebeurt het....
Plaats reactie