Vraag naar informatie duitse helm

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Toine.B
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 aug 2013, 23:07

Vraag naar informatie duitse helm

Bericht door Toine.B »

Hey,
Ik heb pas deze duitse helm gekocht, de eigenaar zij dat hij 100% origineel is en dat hij hem uit een museum heeft overgekocht. Ik zou er toch wel wat meer over willen weten
Ik ken er nog niet zo veel van maar zou hij overschildert zijn?
Ik kan natuurlijk ook helemaal fout zijn hé.
En kan er mij ook iemand iets zeggen wat er in de kraag gestempeld staat

Gr toine :)
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: Vraag naar informatie duitse helm

Bericht door Jonasj »

Wat je daar hebt is een Duitse M42 helm, naar mijn idee is het een overschilderde bodemvonst. In de nek zou normaal een stempel moeten staan met de maat, en maker van de helm. Maar die is moeilijk tot niet leesbaar op deze foto's.
Jonas
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Toine.B
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 aug 2013, 23:07

Re: Vraag naar informatie duitse helm

Bericht door Toine.B »

Bedankt :-)
NickG.
Lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 dec 2012, 14:48

Re: Vraag naar informatie duitse helm

Bericht door NickG. »

Idd overgeschilderd aan de putjes te zien.
Maar wel een mooie schaal :)
Kijk ook eens op mijn site! :) http://www.goldeneagle-militaria.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Vraag naar informatie duitse helm

Bericht door Schwerpunkt »

de helm zelf is gemaakt in de tweede wereldoorlog echter zonder de originele verf is de verzamelwaarde eigenlijk zo goed als nihil.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraag naar informatie duitse helm

Bericht door Erik »

Schwerpunkt schreef:de helm zelf is gemaakt in de tweede wereldoorlog echter zonder de originele verf is de verzamelwaarde eigenlijk zo goed als nihil.
Dat zal ongetwijfeld zo zijn, wel is het een mooie basis om een goeie helm van te maken voor bijvoorbeeld uitbeeldingen! De schaal lijkt helemaal goed, de gaten zijn niet uitgeroest! Met een mooi binnenwerk erin (goed zoeken, de kwaliteitsrepro's op dit gebied komen uit Slowakije) heb je een heel goed toonbaar exemplaar!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Vraag naar informatie duitse helm

Bericht door Jasper J »

Ik zou hem verkopen en voor een goede gaan repro is toch repro ,of natuurlijk terug sturen en je geld terug vragen de verkoper heeft niet geheel de waarheid gesproken dat is nog zachtjes gezegd .
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraag naar informatie duitse helm

Bericht door Erik »

Toine.B schreef:Hey,
Ik heb pas deze duitse helm gekocht, de eigenaar zij dat hij 100% origineel is en dat hij hem uit een museum heeft overgekocht. Ik zou er toch wel wat meer over willen weten
Ik denk dat de verkoper niet liegt. De schaal is 100% origineel. Dat het uit een museum komt is niet zo van belang in deze, lege helmschalen kunnen wel degelijk deel uitmaken van de collectie (en niet persé van de expositie)
Probeer 'm aan een geschiedenisuitbeelder te verkopen! Die zijn hier blij mee! Tenminste, zou ik Duits WO2 doen, ik wel!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Vraag naar informatie duitse helm

Bericht door Jasper J »

Erik schreef:
Toine.B schreef:Hey,
Ik heb pas deze duitse helm gekocht, de eigenaar zij dat hij 100% origineel is en dat hij hem uit een museum heeft overgekocht. Ik zou er toch wel wat meer over willen weten
Ik denk dat de verkoper niet liegt. De schaal is 100% origineel. Dat het uit een museum komt is niet zo van belang in deze, lege helmschalen kunnen wel degelijk deel uitmaken van de collectie (en niet persé van de expositie)
Probeer 'm aan een geschiedenisuitbeelder te verkopen! Die zijn hier blij mee! Tenminste, zou ik Duits WO2 doen, ik wel!
Erik ik snap wat je bedoelt maar eigenlijk gaat het om het principe 100% origineel moet ook 100% origineel zijn ,dan had de verkoper moeten zeggen de pot is 100% origineel maar hij is opnieuw geverfd .Je kan voor de living history er inderdaad een leuke helm van maken maar het principe he Erik :P.En die lul verhaaltjes hij komt uit het museum moet hij gewoon achterwege laten dat is een verkoop praatje.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraag naar informatie duitse helm

Bericht door Erik »

Jasper J schreef:[...,dan had de verkoper moeten zeggen de pot is 100% origineel maar hij is opnieuw geverfd .Je kan voor de living history er inderdaad een leuke helm van maken maar het principe he Erik :P.En die lul verhaaltjes hij komt uit het museum moet hij gewoon achterwege laten dat is een verkoop praatje.
Dat ben ik het met je eens, je moet je verhaal wel compleet vertellen, vooral als je weet dat dit van groot belang is voor de koper. En ook hier: "Buy the item, not the story!".
Maar voor de LH is-ie geweldig! Je kunt ervan maken wat je wilt, je hoeft niet bang te zijn dat je iets historische vernietigt (verf!) en je gaat de straat op met een originele helm waarvan de kleur later is gemaakt en het binnenwerk (mits van een goede reproduceur!) precies dat laat zien zoals het er 70 jaar terug ook uitzag! Buitenkansje zou ik zo zeggen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Vraag naar informatie duitse helm

Bericht door Schwerpunkt »

Zo ligger er op de beurs in Ciney wel een pak helmen , die vind je genoeg. Uiteindelijk bepalend is wat de koper zijn bedoeling is.
Wil hij re-enacten dan koopt hij beter een volledige op maat re-enactor helm. De meesten zijn ook met de originele helm schalen gebouwd.
Wil de koper verzamelen dan had hij hier beter geen geld aan gegeven.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Vraag naar informatie duitse helm

Bericht door patrickh »

Wat heb je ervoor betaald? In deze staat zo rond de €50 waard.
Toine.B
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 aug 2013, 23:07

Re: Vraag naar informatie duitse helm

Bericht door Toine.B »

Hey,
Bedankt allemaal voor de uitleg
Ik heb hem 70 € betaald :-)
Plaats reactie