Slowchat topic - deel 22

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Mooie aanwinsten mathias!
Trouwens, even een vraagje: Spaar jij WOI en WOII ?
Jij hebt altijd wel de wat betere aanwinsten van ons! :wink:
Hopelijk heb ik morgen meer succes, ik ga naar twee grote kofferbak verkopen.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Millcoll »

Als ik iets van WOI zie liggen tegen een goede prijs laat ik het natuurlijk niet liggen. En der is tijdens de WOI in mijn dorp en er rond hard gevochten. Daarom dat het mij ook interesseerd. En omdat mijn bet-overgrootvader weggevoerd is naar Duitsland.
Maar de hoofdzaak is WOII.

Over die goede/ 'betere' aanwinsten; Ik sta vaak om 7uur op om naar de rommelmarkt de rijden met mijn vader. En eens daar aangekomen goed rondkijken. Meestal vind ik insignes in van die kleine bakjes of tussen juwelen. De kader van vandaag heb ik 5 euro betaald ze vroegen eerst 10 euro, hij is ongeveer 45 op 45cm.
Die feldpost vroegen ze eerst 1,5 euro maar voor 1 euro mocht ik hem meenemen. Ik probeer altijd af te bieden en het tegen zo laag mogelijke prijs mee te nemen.
EN hoe vroeger je gaat hoe betere aanwinsten (meestal)
Maar dan denk je soms dat je een goede aanwinst gaat doen en vragen ze veel te veel, of de beursprijs en dat geef ik r ook niet aan.
Zo is er een man met een bak vol met mooie medailles, je vraagt mag ik eens kijken, oke. En wat is de prijs 35 en voor die? 40 en de die 50 :bonk:
En andere man ook met een bak vol met medailles; wat vraag je voor de deze? Ah maar die zijn niet te koop, het is de bedoeling dat je zulke objecten naar mij brengt :roll:
Als de verkoper niet weet wat hij heeft is het natuurlijk ook handig, helaas kom ik dat niet zo vaak tegen :P
En veel succes morgen!
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door yente »

Mijn tactiek: 5u opstaan (rond 6u op rommelmarkt), en tot ongeveer 12 a 13 uur op de rommelmarkt lopen (indien het een grote is).
Eerst vluchtig rondkijken naar duidelijke WO2 zaken. Later bij de 2e en 3e rondgang in de dozen en bakjes zoeken naar kleine zaken zoals foto's en zakboekjes.

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Bedankt mathias!
Wat je zegt klopt, ik ben vandaag dan ook vroeg opgestaan en was er ook als één van de eersten, maar het mocht niet baten, want ik vond alsnog niks.
Tja ik vond wel wat, maar dat was 90 % repro en de 10 % was te duur. Ik heb ook altijd een hekel aan mensen die op de rommelmarkt de hoofdprijs verwachten.
Geen problemen mee als je weet wat je verkoopt en je 't niet weg wilt geven, maar verkoop 't dan via marktplaats of andere instanties.
Rommelmarkten zijn er om 'oude spulletjes' weg te doen, omdat je er niks meer mee wilt. Alhoewel ik wel een paar rommelmarkten ken, waar zo'n beetje alleen maar handelaren komen, maar dat zijn ook meer de verzamelmarkten, dus daar weten ze de prijzen wel. 'Ik bedoel 45 euro voor een mobilisatiekruis :roll: :roll: '.

De rommelmarkt waar ik morgen heen ga begint in principe al om 6 uur s'ochtends :zapped: . Ik ga dus om een uur of half 7/7 uur opstaan en probeer er om 8 uur te zijn.
Vervolgens ga ik door naar een markt die om 11 uur begint, dat zit dus goed gepland :P
Alhoewel mijn doel altijd is dat ik er vroeg wil zijn, (ben ik meestal ook hoor! :wink: ) heb ik al vaak gehad dat ik nog best veel vind als ik later kom, ook al is de markt bijna afgelopen.
Mooi voorbeeld is de aller eerste keer toen ik specifiek naar rommelmarkten ging om militaria te zoeken. Ik kwam per toeval een klein marktje tegen met hooguit 30 kramen.
Ik kwam een uur voordat het afgelopen was aan en ik vond nog een Duitse Flak 40mm huls en een Engelse veldtelefoon, niet slecht dus... 8)

Jij ook veel succes met de volgende keer dat je gaat! :mrgreen:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

@Yenthe

Dat is zeker een goede tactiek! Helaas ben ik niet zo van het vroege opstaan (5 uur is extreem voor mij), maar mits ik vroeg slaap is het te doen!
Helaas gaat één van m'n ouders altijd mee, aangezien ik anders geen vervoer heb en m'n ouders het niet goed vinden als ik zo vroeg in m'n eentje ergens ver weg rond ga snubbeken. Maar die tactiek zal ik zeker ook gaan toepassen, als je vroeg gaat vind je t meeste.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door sobel »

Vroeg opstaan went vanzelf ;), mijn wekker gaat bijna dagelijks om 4.30
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door yente »

Joep schreef:@Yenthe

Dat is zeker een goede tactiek! Helaas ben ik niet zo van het vroege opstaan (5 uur is extreem voor mij), maar mits ik vroeg slaap is het te doen!
Helaas gaat één van m'n ouders altijd mee, aangezien ik anders geen vervoer heb en m'n ouders het niet goed vinden als ik zo vroeg in m'n eentje ergens ver weg rond ga snubbeken. Maar die tactiek zal ik zeker ook gaan toepassen, als je vroeg gaat vind je t meeste.
Je schrijft de laatste tijd mijn naam altijd fout ;)

Het nadeel aan er vroeg zijn is dan weer dat men een WO2 item uitstalt net wanneer je er gepasseerd bent en dan is de volgende er mee weg.
Enja de fiets is een handige uitvinding ;)
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Ja klopt Sobel, maar als ik niet aan mijn minimale slaap duur van 8 uur kom functioneer ik overdag niet goed.
Ik ben echt goed uitgeslapen als ik minimaal 10 tot 12 uur heb geslapen :lol:

@Yente (zo wel goed gespeld :wink: ):

De meeste markten zijn voor mij altijd meer dan 20 kilometer rijden. Ja dat is op de fiets te doen, no problem, maar mijn ouders zijn nog niet zo soepel om mij zo ver in m'n uppie te laten gaan. Mijn moeder wordt heel snel bezorgd :| :| Helemaal als ik al zo vroeg op pad ga. Op markten die in de buurt zijn ben ik er ook altijd als eerste bij, maar die beginnen altijd om 11:00 of 12:00 haha :lol:

Maar toch heb ik altijd, als ik laat kom meestal wel aanwinsten.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Millcoll »

yente schreef: Het nadeel aan er vroeg zijn is dan weer dat men een WO2 item uitstalt net wanneer je er gepasseerd bent
Inderdaad, recent nog op een markt passeer ik een kraam waar niets ligt kwa militaria.
Maar op de terugweg passeer ik er weer en liggen er plots een stuk of 5/6 Belgische medailles WOI.
Een oorlogskruis, herrineringsmedaille met zilveren kroon wat betekent inlichtingendienst, 2 overwinningsmedailles, LII orde ridder, en nog een medaille uitgereikt door de gemeente Evere ter herinnering van 14-18.
Voor 20 euro mocht ik ze allemaal meenemen.
Maar dit is ook weer puur geluk want ik weet dat er op de moment dat ik daar keek minstens 1 verzamelaar van WOI materiaal rondliep en 2 beurshandelaars rondliepen op de markt.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Vandaag paar mooie ansichtkaarten gevonden en twee mooie hulzen!
O.a. een 25 Pndr huls en een Duitse uit 1934.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Charly1975 »

En dan nu vakantie. Misschien dat ik een keer een bezoek ga brengen aan het museum in Groesbeek, verder heb ik geen plannen. Gewoon lekker relaxen en de batterij weer opladen.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Charly1975 »

Direct maar gegaan :D
Dus: vandaag in Groesbeek geweest. Veel materiaal, weinig materieel. Overzichtelijk en rustig. Zeker het bezoeken waard geweest.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Joep »

Vandaag mijn eerste Nederlandse uniform gekocht!
Zie mijn collectie topic voor foto's!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Jim »

Veel leuke aankopen heb ik op het einde van een beurs gekocht.
Vooral als het wat rustiger is. Mensen willen uiteindelijk toch nog verkopen.
Een paar van mijn leukste aankopen op een rommelmarkt, in de gulden tijd, waren een RAF parachute seat harnass voor ongeveer 34 euro, T5 reserve pack (1943) voor 10 euro, Canadese vlag (wo2 model) 10 euro, Britse schoenen 2,50. Veel Britse webbing voor zeer weinig, Duitse masken brille in doosje 5 euro. Britse no42 scope. Amerikaanse kaartentas met mapcase insert, doosje potloden en wat kleine zaken. Echter niet meer met de orginele draagriem. Was gebruikt door een Belgische officier in Korea volgens de verkoper. (Er zaten Belgische aanmaak jassen broeken hemden en pet e.d. bij) Daar moest hij 45 euro voor hebben. Voor een Rommelmarkt een beetje aan de hoge kant. Maar laag voor een beurs. Dus gekocht. De Amerikaanse webbing die er was was echt militaria beurs prijs dus laten liggen.

Ook in dumphandels veel leuke spullen gekocht. Amerikaans en Britse webbing en uitrusting voor weinig. Amerikaanse M43 jassen en broeken. Britse bevooradingsparachutes 3x en Amerikaanse reserve parachutes2x.
Amerikaanse leggings. Amerikaans canteen cups. Mogelijk een halfuur in een grote bak op een pallet staan graaien en zoeken en 2 gekocht voor 2,50 p/s. (1945 gedateerde laten liggen) Canadese airforce broeken mintstaat (3 stuks)1942 -43 gedateerd 12,50 p/s
Soms kan je daar voor weinig iets leuks kopen. Soms denken ze omdat er een oorlogsdatum op staat dat het zeldzaam dus veel geld moet kosten. :(
Britse koppel voor 5 euro was mijn laatste aanwinst.

Maar ja heeeeeel veel en lang zoeken. En veel vuldig langsgaan. Soms 10 keer in dezelfde rommelmarkt /winkel geweest en 1 a 2 keer iets leuks gevonden. En je weet nooit wat je gaat vinden. Ook veel laten liggen wat niet past in de verzameling. Had achteraf daar vaak nog op kunnen verdienen. Maar dat is altijd achteraf.

En kringloop/ 2de hands / curiosa winkeltjes aflopen. Ook leuk voor ondersteunende zaken. Etalage poppen /onderdelen/ vintage spullen ter decoratie.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Slowchat topic - deel 22

Bericht door Millcoll »

Gisteren heb ik nog een hoop aanwinsten gedaan, waaronder een stapel van 10 brieven naar een korporaal van het 2 regiment jagers te voet. Deze zijn extra interessant voor mij omdat dit regiment bij mij in de buurt heeft gezeten tijdens mei 1940.
Sevens ga ik nog naar een markt, eens zien of ik daar iets kan vinden :)
Gesloten