Nederlands < 40 Infanterie Uniform

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Nederlands < 40 Infanterie Uniform

Bericht door Jasper J »

Het zou inderdaad kunnen als je stuur steeds klem zit in je onderste zakken is dat irritant natuurlijk.
Ik zal er niet vreemd van op kijken als dit de reden was ik vind het wel wat hebben zo'n jas. :P
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlands < 40 Infanterie Uniform

Bericht door Joep »

Haha, ik ook! Daarom ben ik ook van plan dit prachtige uniform aan te schaffen.
Buiten dat het natuurlijk leuk is dat dit mijn allereerste, uniform, maar ook Nederlandse uniform is.
Is het natuurlijk ook leuk, om buiten het uniform, de details compleet te krijgen!
Zo wil ik er een bijpassende Kepie bij vinden en een koppel. En laarzen, of andere voetwerken die erbij horen, erbij te verzamelen.
Als ik 'm gekocht heb zien jullie hem vanzelf wel verschijnen in m'n collectietopic. Sowieso kunnen jullie binnenkort een uniform verwachten.
Aangezien het nu toch eens tijd is, om over te stappen op grotere aankopen.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlands < 40 Infanterie Uniform

Bericht door Erik »

Joep schreef:Zo wil ik er een bijpassende Kepie bij vinden en een koppel. En laarzen, of andere voetwerken die erbij horen, erbij te verzamelen.
Lees je goed in in de wereld van kepies, kijk goed op de inzendingen op het Nederlandse militariaforum. Modellen wisselen namelijk en ook de stof van de kepie is van belang. De kepie die jij hier nodig bent is (waarschijnlijk) het vroegere model van fijn laken. Misschien moet je voor jezelf vaststellen uit welk jaar jouw sergeant moet komen gezien de uitvoering van deze BM. Zou ik moeten kiezen dan zou ik voor een jaartal midden jaren twintig kiezen. Maar misschien is de tuniek ook ouder...
Vergeet de laarzen, dat is voor beredenen. De soldaat uit die tijd liep op enkelhoge veterschoenen, zwart, zonder stiknaad op de neus (zoals bij de GBR ammoboots) In de meeste gevallen acht veteroogparen, in alle gevallen voorzien van leren veters. De schoenen lijken het meest op de GBR gevechtsschoen uit de eerste wereldoorlog.
Denk eraan dat de puttees bij dit pak zeer waarschijnlijk van fijn laken zijn geweest, dus niet de uitvoering uit de jaren dertig die duidelijk rekbaar zijn (zijn ook van een heel fijn soort tricot gemaakt)
Koppel: M15 manschappenkoppel
Broodzak: M15 manschappen, gezien de leeftijd van dit uniform zou ik kiezen voor eentje zonder lederen beleg op de veldflesdrager.
Zou je 'm volledig marsgereed willen hebben, dan heb je een ransel EN een eetketelfoudraal nodig. De eetketelfoudraal wordt namelijk met twee riempjes onderaan de ransel bevestigd en zit op zijn beurt weer aan de koppel geschoven. De ranseldraagriemen zitten vast aan de blokpatroontassen. Dit samenstel werd door de soldaten 'bokketuig' genoemd.

Nederlandse militaria is schaars en gewild. Het kon wel eens zijn dat je lang gaat doen over je sergeant. Het is goed dit te realiseren en niet over te gaan tot overhaaste aankopen.

En heel belangrijk: investeer in goede literatuur. De standaard binnen Ned. militaria is het werk van adjudant b.d. Martien Talens: "Met de ransel op de rug", deel 1. Moeilijk te vinden en als je 'm vindt: duur. Reken op een prijs tussen de 100 en 130 EU. Is echter wel een uitstekende investering. Ook het deel "van veldgrijs naar camouflage" of zoiets is een goede; de tunieken staan hierin beschreven! Dit boek is goed te vinden en ook via het Legermuseum te koop. Ook van Martien Talens.
Ook een goede investering: Voorschrift nr. 16: Kleedingvoorschrift. Moeilijk te vinden maar niet onmogelijk. Goud waard!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlands < 40 Infanterie Uniform

Bericht door Joep »

In dat geval laat ik deze toch maar schieten, denk ik!
Het is wel een gaaf uniform uiteraard, maar ik heb liever uniformen van Officieren.
Dan hoeft 't van mij ook geen hoofdofficier als Kapitein te zijn, maar gewoon een eerste Luitenant ofzo.
Het leek mij namelijk mooi een buste met uniform te maken, met een Koppelsamenstel M27, met dwarsriem en een holster.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Nederlands < 40 Infanterie Uniform

Bericht door zjopske »

Erik schreef:Ook een goede investering: Voorschrift nr. 16: Kleedingvoorschrift. Moeilijk te vinden maar niet onmogelijk. Goud waard!
Of koop het rode boekje, daar staat ook een hoop in. Al ben ik ook nog opzoek naar het kledingvoorschrift.

Hoe zit het trouwens met het leer op de fleshouder van de broodzak? Ik heb altijd gemeend dat het verschil in pistooldragend of geweerdragend zat.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlands < 40 Infanterie Uniform

Bericht door Erik »

Joep schreef:Dan hoeft 't van mij ook geen hoofdofficier als Kapitein te zijn, maar gewoon een eerste Luitenant ofzo.
Luitenants en kapiteins zijn subalterne officieren, geen hoofdofficieren. Dat zijn majoors, overstes en kolonels. Lees je in! Jammer dat je deze tuniek 'laat schieten'. Wie heeft 'm te koop?
zjopske schreef:Hoe zit het trouwens met het leer op de fleshouder van de broodzak? Ik heb altijd gemeend dat het verschil in pistooldragend of geweerdragend zat.
Nee, hoe kom je daar bij? Ik heb dat nooit eerder gehoord.
De tas is gemaakt met een enkel doek als veldflesdrager, later is daar (maar dat heb ik alleen gehoord) dubbel doek van gemaakt op het dragende deel. Wat ik zei: dat heb ik alleen gehoord, nooit gezien.
Omdat het onderste deel het snelst schuurt langs vlakken (en dus snel slijt) is in de jaren twintig al een beschermend stukje geitenchroomleer ertegen aan gezet. Dit bleek niet voldoende zodat de tassen later, in de jaren dertig, geheel aan de onderzijde van een geitenchroomleren beleg zijn voorzien.

Er zijn tassen voor pistooldragenden of beter gezegd: officieren. Die hebben de veldflesdrager op de midden van de klep zitten omdat ze de vetkoker (voor wapenonderhoud) niet in een apart etuitje meedragen. Deze tassen heb ook geen zij-etui voor de staartstukborstel.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlands < 40 Infanterie Uniform

Bericht door Joep »

Luitenants en kapiteins zijn subalterne officieren, geen hoofdofficieren. Dat zijn majoors, overstes en kolonels. Lees je in! Jammer dat je deze tuniek 'laat schieten'. Wie heeft 'm te koop?
Erik, ik ken de Nederlandse rangen van het Koninklijke leger wel hoor, jij zult 't ongetwijfeld allemaal beter weten, jij bent tenslotte beroepsmilitair.
Ik wist dat de Luit's tot de subalterne officieren horen en de vaandrig/kornet. Maar ik dacht dat je als kapitein al tot de hoofdofficier behoorde.
Ik zei dat ik erover denk hem te laten schieten, ik weet het nog niet zeker!
Zoals je wellicht weet ben ik meer van de artillerie. :P Maar ik heb liever een uniform van een Luitenant, aangezien ik de combinatie van de Manschappenkoppel M27 met dwarsriem en een mooie holster geweldig vind. En dit vind je niet bij standaard infanteristen met volle uitrusting.
Maar misschien kom ik nog wat leuk Nederlands tegen a.s. zaterdag in Duiven , wie weet.
Ik heb de verkoper gemaild dat ik interesse heb in het uniform, tot nu toe nog niks gehoord, maar wie weet dat ik hem alsnog koop als de verkoper het één en ander laat weten.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlands < 40 Infanterie Uniform

Bericht door Erik »

Inderdaad dragen de officieren, ongeacht of ze subaltern, hoofd- of opperofficier zijn, het koppelsamenstel M27 met pistooltas en broodzak. Daarbij dragen ze de klewang of (wat met name de jongere officieren graag deden) de dolk M17. Een musette (officiersransel) maakt daar ook deel van uit, net als het kompas Bézard en een kaartentas (die in vele modellen te koop was) Mooi kijkertje erbij natuurlijk!

Zelf vind ik Jan Soldaat het mooist. Al die nutteloze onzin als koppelsamenstel M27 hoeft voor mij niet. Vóór die tijd droegen de officieren ook gewoon een manschappenkoppel, niets mis mee. Ben blij dat officieren tegenwoordig niet meer van die klasse-onderscheidende zooi hoeven te voeren.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Nederlands < 40 Infanterie Uniform

Bericht door Bas ww2 »

Droeg men bij dit uniform dan een stormdolk?
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlands < 40 Infanterie Uniform

Bericht door Joep »

Erik,

In mijn kwestie, verschilt het heel erg qua wat ik mooi vind. Van Nederlands bijvoorbeeld en dan met name artillerie, vind ik een compleet uniform van een Luit het mooist.
Compleet met koppelsamenstel M27, met dwars riem en een mooie holster.
Als we het over Infanterie hebben, deel ik je mening van Jan Soldaat. Dat heb ik trouwens ook met Engels en Duitse uniformen en uitrusting.
Alleen van Nederlandse artillerie zou ik graag een uniform van een Luit willen hebben, weet niet waarom eigenlijk, ik heb gewoon iets met artillerie. :P
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlands < 40 Infanterie Uniform

Bericht door Erik »

101airborne! schreef:Droeg men bij dit uniform dan een stormdolk?
De dolk M17 werd veel gedragen door met name jonge officieren. Ook veel onderofficieren hadden de hand kunnen leggen op een dolk maar ook manschappen in de voorste lijn van de waarschijnlijke zwaartepunten kregen ze (overigens niet allen)
Vergeet niet dat het een gevechtswapen was en geen speledingetje (hoewel wel erg geliefd want het staat natuurlijk wel errug kèk) :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie