Herkenningsteken (erkennungsmarke)

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Tom.L
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 okt 2012, 22:28
Locatie: varsseveld

Herkenningsteken (erkennungsmarke)

Bericht door Tom.L »

Ik heb op een rommelmarkt deze herkenningsteken erkennungsmarke gekocht, weet iemand wat het allemaal betekend wat er op staat?
Tom
Bijlagen
Duits herkenningsplaatje.jpg
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Herkenningsteken (erkennungsmarke)

Bericht door Comrade »

Leuk ding, Tom!
Ook nog mooi dat het touwtje er nog aanzit.

Jouw Ekm is van Flieger-ausbildungs-regiment 42
5de groep van Rekr. kompanie 22
Rekr. kan ik op dit moment niet zeggen, mijn computer doet raar en ik kan alleen nog maar dingen zoeken met ''bing.nl'' :cry:

Flieger ausbildungs regimenten waren bedoeld om piloten (fliegers) op te leiden(ausbildung).
Rond augustus/september 1942 omgevormd naar Flieger regiment 42.
In 1942 was er alleen een groot te kort aan infanteriesoldaten door de zware verliezen aan het Oostfront en er werd besloten tot het oprichten van Luftwaffe infanterie eenheden, zogenaamde Luftwaffen-Feld-Divisionen, deze eenheden haalde de meerderheid van hun manschappen uit Flieger regimenten. Dit regiment werd toegewezen aan Luftwaffe-Feld-Division 8.

Het kan dus dat de persoon van jouw EKM als piloot of als infanteriesoldaat werd ingezet.


http://www.ww2.dk/ground/infanterie/flausb42.html
http://www.ww2.dk/ground/infanterie/lfd8.htm
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Herkenningsteken (erkennungsmarke)

Bericht door michiel01 »

Rekr is uit m'n hoofd rekruten of rekruterings
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Herkenningsteken (erkennungsmarke)

Bericht door Edgar »

Volgens mij heb je deze niet van een rommelmarkt maar van de beurs in Duiven, bij een kraam rond de inham.

Rekr. kompanie is inderdaad Rekrutenkompanie. Kans is niet extreem groot dat íe lid is geworden van een Feld-Division, dit zou je eerder bij een Flieger Regiment plaatje verwachten. Desalniettemin een leuk stuk.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Plaats reactie