Verzameling Joep

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gesloten
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

@Veritable,
Bedankt ik ben er zelf ook erg blij mee, ik wil m'n Engelse soldaat zo realistisch mogelijk houden, dus ook met de smallpack vullen enz..

@Normandy,

Ik ga nog een bijpassende Kepie erbij zoeken en nog een paar mooie laarzen. Dan ga ik 'm op een pop plaatsen.
En als kers op de taart nog een mooie holster voor de FN.22. :)

Dan nog over het blikje dubbin. Het zou goed kunnen dat'ie na- oorlogs is, in het boek 'The World War II Tommy' gaat een artikel over gasmaskers en daar zie ik een rood en groen blikje liggen. Maar met een beetje fantasie is'ie gewoon oorlogs. :wink: :lol:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
veritable
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 22 jul 2013, 14:27
Locatie: Drenthe

Re: Verzameling Joep

Bericht door veritable »

Ja daar ben ik zelf ook mee bezig. :wink:
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Erik »

Joep schreef:Dan nog over het blikje dubbin. Het zou goed kunnen dat'ie na- oorlogs is, in het boek 'The World War II Tommy' gaat een artikel over gasmaskers en daar zie ik een rood en groen blikje liggen. Maar met een beetje fantasie is'ie gewoon oorlogs. :wink: :lol:
Het is niet ongebruikelijk dat de civiele industrie 'bijspringt' met haar eigen producten in oorlogstijd. En niet alleen in oorlogstijd; toen het NL leger een aantal jaren geleden krap kwam te zitten in eigen schoensmeer, werd van KIWI een grote partij aangeschaft en verstrekt!
Zonder te weten of dat met DUBBIN ook het geval was in WO2 kun je denk ik veilig aannemen dat dat ook wel gebeurde. Een civiel blikje DUBBIN (dat zeer waarschijnlijk gewoon doorbestaan heeft in die vorm tot in de jaren vijftig) zou heel goed bij de uitrusting van een soldaat gevonden kunnen worden! Wat wel aantoonbaar is zijn civiele rantsoenen (Brits) die in de 14 men compo ration crates werden aangetroffen. Vaak blikjes met een papieren etiket (legerblikjes waren zonder etiket met een zwarte opdruk), hoewel op het etiketje dan wel een stempel was gedrukt dat het voor de troepen was bestemd. De Nestle vapo sweet milk is daarvan een voorbeeld
DUBBIN bestaat nog steeds. Gelukkig maar! Mooi voor je schoenonderhoud!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Verzameling Joep

Bericht door koe op zolder »

Aha, dus die is bij jou terecht gekomen! Knap uniform! :)

Hier nog wat over de Dubbin:
http://www.blancoandbull.com/boot-clean ... es-dubbin/
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Kugelblitz »

Mooie set Joep, dat zijn de betere aanwinsten! Met een mooie pop en nog wat accessoires heb je een topstuk in de collectie!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

Ik zie dus dat de Dubbin van '53 is. Naja, helaas ik lig er niet wakker van. Ik ging tenslotte voor het gasmasker setje en niet voor schoensmeer. :P
De Dubbin ontdekte ik eigenlijk per toeval in het zijvakje.

@Koe op zolder
Ja dat was ik, was jij er ook op aan 't bieden?
Alex verkoopt zo te zien ook nog een Grenadiers jasje van een 1e Luit en nog een Infanterie jasje, je kans is nog niet verkeken! :)
Ik zocht al heel lang een uniform van een 1e Luitenant, dus dit was gelijk prijsschieten voor me, ik moest hem hoe dan ook hebben. :lol: :wink:

@Kugelblitz
Bedankt! Ik ga inderdaad een mooie pop erbij zoeken, ook helemaal beschildert etc..
En dan als kers op de taart nog een mooie Kepie erbij!
Nederlands trekt wat dat betreft toch meer mijn aandacht, ik denk dat ik ook helemaal over ga op Nederlands.
Mijn enige toekomstige doelen/dromen zijn om een Engelse en Duitse Jan Soldaat voor elkaar te krijgen, dan heb ik een beetje het idee van, hier staat de vijand, daar je bondgenoot etc..
Verder vind ik eigenlijk alleen Nederlands < 40 leuk.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Jim »

Dubbin is voor de schoenen te beschermen tegen gas. Het is geen middel om de schoenen te poetsen. Civiele blikjes zullen er ook niet zijn. De reden waarom je veel volle dubbin blikjes vindt is dus ook dat daar vrijwel niet gebruik is van gemaakt. Ik heb verhalen van Britten gelezen dat degene die de pech hadden dit tijdens een oefening te moeten doen, achteraf veel moeite moesten doen om het vet er weer af te krijgen!
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Verzameling Joep

Bericht door hajos »

FF een korte google actie en een wiki artikel gevonden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dubbin

Dubbin is a wax product used to soften, condition and waterproof leather and other materials. It consists of natural wax, oil and tallow.
It is different from shoe polish, which is used to impart shine and colour to leather.
Dubbin has been used since medieval times to waterproof and soften leather boots.
The name dubbin is a contraction of the gerund dubbing, describing the action of applying the wax to leather.[1]


Dus ik mag aannemen dat men in 1460 al last had van mogelijke gasaanvallen.
of zou het dan toch net als rapide in nederland gebruikt worden voor lederonderhoud.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

In 1460? Bedoel je niet 1860?
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Verzameling Joep

Bericht door hajos »

Nee joep, ik bedoel 1460. een compleet uit de lucht gegrepen jaartal wat in de middeleeuwen ligt.
Aangezien Dubbin al gebruikt word als substantie voor lederonderhoud. De merk naam kan van later zijn idd.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Erik »

Nee, DUBBIN kan niet dezelfde plaats innemen als RAPIDE. Kan wel maar dan blijf je lachen.
RAPIDE is een slappe was die snel intrekt en verder niet kleeft o.i.d. Ideaal voor je riemen en overig leertuig.
DUBBIN is een wat vastere substantie bestaande uit was, bijenkorf, olie en nog wat stroefigheden. De structuur is wezenlijk anders en dat wil je alleen op je schoenen/laarzen. Tenminste, ik wel. Op ruw leer (zoals de koppel en bajonetdragers Duits WO1) blijft het mooi zitten en lang na'pikken'.
Mengseltjes van was, vet en olie zijn inderdaad al vanaf de middeleeuwen bekend 'to dubb yer boots'. 1460 lijkt me gewaagd, maar voor 1463 doe ik het! :lol:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Jim »

hajos schreef: Dus ik mag aannemen dat men in 1460 al last had van mogelijke gasaanvallen.
of zou het dan toch net als rapide in nederland gebruikt worden voor lederonderhoud.
Britse militaire Dubbin was voorzien van een anti-gas bestrijdings middel. Niet helemaal hetzelfde spul als wat burgers toen gebruikten.
Maar ik neem aan dat in de middeleeuwen ook behoorlijk wat erg soorten gas/lucht werd geproduceerd. :lol:
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Erik »

Jim schreef:Britse militaire Dubbin was voorzien van een anti-gas bestrijdings middel. Niet helemaal hetzelfde spul als wat burgers toen gebruikten.
Maar ik neem aan dat in de middeleeuwen ook behoorlijk wat erg soorten gas/lucht werd geproduceerd. :lol:
Interessante opmerking!
Een snelle run op het internet leert mij de volgende zaken:
- Dubbin nr. 1 werd inderdaad voortdurend aangeduid met "anti-gas dubbin". De site "sentimental journey" vertelt in haar verkoopafdeling (...) dat dubbin ook gebruikt werd voor de gasdichtheid van schoeisel. Worthpoint noemt alleen de naam.
- In het boek " combat uniform development and equipment" staat op bladzijde 86 vermeld dat voor de gasdichtheid van schoeisel dubbin werd aangebracht, waarna er een chemisch impregneermiddel op gesmeerd werd (chemical impregment) Overigens behandelt dit boek de U.S. uitrusting; niet de Britse.
- ik heb geen aanwijzingen gevonden dat dubbin voor militair gebruik een anti-gasmiddel droeg en civiele dubbin niet.

NADER (wijziging 03 sept)
- Bouchery (vol. 1) spreekt inderdaad over anti-gas dubbin nr.1 als onderdeel van de gasbeschermingsuitrusting. Daarnaast droeg de soldaat 'gewone' dubbin voor zijn schoenen in z'n foudraal voor z'n e-tool (sorry, kan even niet ip de correcte engelse naam komen)

Waar heb jij die info vandaan, dat er een gasbestrijding-/neutraliserend middel in Dubbin zit?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Verzameling Joep

Bericht door koe op zolder »

@Koe op zolder
Ja dat was ik, was jij er ook op aan 't bieden?
Alex verkoopt zo te zien ook nog een Grenadiers jasje van een 1e Luit en nog een Infanterie jasje, je kans is nog niet verkeken! :)
Ik zocht al heel lang een uniform van een 1e Luitenant, dus dit was gelijk prijsschieten voor me, ik moest hem hoe dan ook hebben. :lol: :wink:
Nee, ik heb er niet op geboden, heb er pas nog eentje gekocht en je kan niet aan de gang blijven he? :wink:
Maar een erg mooie set hoor, ben benieuwd hoe de pop eruit komt te zien. Ben je er al achter bij welke infanterie-eenheid Schuttevaer zat, zodat je een kepie kan zoeken?
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

Nee ben er nog niet 100 % achter. De enige informatie die ik heb kunnen vinden is dat hij in 1968 is overleden.
Ik ga eens als ik de tijd heb de archieven in en op zoek naar meer informatie over deze man. Er zal vast wel in één of ander register meer informatie over hem bekend zijn.
Tot dusver wordt het puur een bijpassende Kepie voor subalterne officieren vinden, 't is niet gemakkelijk om alles van dezelfde persoon bij elkaar te krijgen. Maar dat maakt het hem wel extra waard.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gesloten