soms....koks- bakkersmuts, matrozenmuts of iets dergelijks?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

soms....koks- bakkersmuts, matrozenmuts of iets dergelijks?

Bericht door michiel01 »

soms, dan heb je van die aankopen, dat je denkt, ach 't is de gok wel waard voor die paar centen. en soms... dan zit er iets tussen zoals dit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


De basis is vreemd hoog (zat jaren omgevouwen, zoals je aan de vlekken kan zien), ergens tussen de 6 en 8 cm bestaande uit 1 band stof, dan de plooi zijn 4 gelijke stukken met een bovenzijde uit 1 stuk.
De naden zijn grof, niet netjes weggewerkt zoals bij een Duitse marinemuts gebeurd. Een sommerbezug voor een Duitse KM muts is het in ieder geval niet, maar daar heeft het wel veel van weg!
De stof daarentegen is nette fijne katoen, van goede kwaliteit, wat je dan wel weer voor een uniform zou kunnen gebruiken. Het heeft ook de typische Tellermutze vorm, bijna natuurlijk valt het daarin als je hem laat vallen.

iemand een idee, Nederlandse Marine? koopvaardij oid? Bakker, slager kok die hoek misschien?


het is ook geen kindermutsje, want het past op mijn schedel, maar 59.
(laat je ook niet misleiden door het gaatje dat er zit waar perfect een Duitse Kokarde in zou kunnen, die is niet organiek)

thanks,
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: soms....koks- bakkersmuts, matrozenmuts of iets dergelij

Bericht door zjopske »

Het zou goed een koksmutsje kunnen zijn, ik heb een paar foto`s van een paar kokjes uit het Nederlandse leger die ook zoiets op het hoofd hebben: http://nederland-paraat.weebly.com/7-ri.html

Afbeelding

Ik denk een algemene muts, die lang gebruikt is (zowel civiel als militair).
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: soms....koks- bakkersmuts, matrozenmuts of iets dergelij

Bericht door Erik »

Ik denk dat je inderdaad naar de keuken moet denken, zie Zjopkske.
De 'opbouw' van de muts is als de Duitse veldmuts ("Kraetzchen") uit WO1. De voeringen van de veldmutsen uit die tijd waren eender maar ik denk niet dat het hier om een voering gaat.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: soms....koks- bakkersmuts, matrozenmuts of iets dergelij

Bericht door michiel01 »

Erik schreef:Ik denk dat je inderdaad naar de keuken moet denken, zie Zjopkske.
De 'opbouw' van de muts is als de Duitse veldmuts ("Kraetzchen") uit WO1. De voeringen van de veldmutsen uit die tijd waren eender maar ik denk niet dat het hier om een voering gaat.
De opbouw is indd gelijk aan een kraetzchen of tellermutze, van rond die periode, vandaar ook mijn gedachte dat ik het wel in de militair-ondersteunende hoek uit die periode moet zoeken.

het is geen voering, die gedachte had ook al de revue gepasseerd, maar dan zou hij als het ware binnenste buiten of gespiegeld moeten zijn tov hoe hij nu is. Plus dat de schacht/basis daar te hoog voor is.
Plaats reactie