Lotje veldpost en foto's.

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Lotje veldpost en foto's.

Bericht door Joep »

Heeft iemand enige idee wat een lotje veldpost met foto's vanuit Stalingrad waard is?
Dus zeg maar post wat is verstuurd van soldaten die daar aan het front vochten, met bijbehorende foto's. Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet wat voor foto's het zijn, misschien zitten er wel hele zeldzame tussen, maar ik ga maar uit van niet.. Het zullen waarschijnlijk groepsfoto's, portretfoto's en privé gemaakte foto's zijn..
Ik kan misschien van verre familie uit Oostenrijk een heel lotje bemachtigen van heel verre achterfamilie die in Stalingrad hebben gevochten.

Het is uiteraard niet de bedoeling dat ik dit ga verkopen, integendeel. Maar ik vroeg me af of dit nog flinke waarde heeft?
Heb helaas geen foto's, ik verwacht ook geen specifieke taxaties, maar een globaal antwoord zou fijn zijn.

Het betreft dus voornamelijk Duitse veldpost verstuurd vanuit Stalingrad naar mijn overgrootmoeder (die was Oostenrijks).. Met ook aardig wat bijbehorende foto's.
De enige informatie die ik verder heb is dat de broers van mijn overgrootmoeder (die dus in Stalingrad zaten), daar zijn gesneuveld in de oorlog (allemaal)..
Verder weet ik er vrij weinig over, ik heb binnenkort contact met de nabestaanden van de broers die nu nog in Oostenrijk wonen. De broers van mijn overgrootmoeder waren gewoon Duitse infanterie, geen 'panzer-divisie' of SS of andere instanties die eventueel van invloed zouden kunnen zijn op de waarde taxatie.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Lotje veldpost en foto's.

Bericht door sobel »

Lijkt me dat hier geen enkele waardebepaling aan vast gezet kan worden. Om hoeveel gaat het? je hebt lotjes met 5 brieven maar ook met 50, hoeveel foto's zijn het? En dan nog is het onmogelijk iets te zeggen zonder info over de inhoud, eventuele staat ect.

Gezien het van verre familie is, zou de emotionele waarde toch voldoende moeten zijn? Of vragen ze er de hoofdprijs voor?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Lotje veldpost en foto's.

Bericht door Joep »

Ik zie trouwens dat het is verplaatst naar verificatie, maar Sobel, ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
Ze hoeven er geen geld voor, maar ik was er naar benieuwd, dan kan ik de waarde ervan inschatten..
Ik heb ook geen idee hoe groot het lotje is, maar ik ga uit van een redelijk lotje.. Geen klein en geen groot lotje..
Als ik dan zelf een schatting moet gaan maken.. ; misschien 10 brieven en 5 foto's.
Ik vraag dan ook geen specifiek antwoord maar een globale taxatie. Nogmaals, ze hoeven er geen geld voor, het is puur dat het 'goed' terecht komt en binnen de familie blijft.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Lotje veldpost en foto's.

Bericht door sobel »

Dan zou ik rustig afwachten tot je het hebt en dan foto´s posten, zeker als het toch niks kost.. ondanks je schatting blijft het natuurlijk gissen.

En waarde lijkt me (als het dan toch binnen de familie blijft) van ondergeschikt belang:)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Lotje veldpost en foto's.

Bericht door Joep »

Ik ga het ook niet verkopen, maar ben er puur nieuwsgierig naar.
Ik zal het wel posten zodra ik het binnen heb. Globale schattingen zijn nog altijd welkom!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: Lotje veldpost en foto's.

Bericht door SOLDIER Wessel »

Denk maximaal €50, waarschijnlijk niet meer, omdat het van "gewone" Wehrmacht soldaten zijn
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Lotje veldpost en foto's.

Bericht door Joep »

Ja oké, maar het komt wel vanuit Stalingrad, verhoogt de waarde niet enorm? Ik heb wel eens documentatie setjes gezien die meer dan 500 euro waard waren.
Nogmaals, ik doel echt niet op dat het zoveel mogelijk geld moet opleveren, ik wil het alleen weten.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Lotje veldpost en foto's.

Bericht door D_Dutch »

Joep schreef:Ja oké, maar het komt wel vanuit Stalingrad, verhoogt de waarde niet enorm? Ik heb wel eens documentatie setjes gezien die meer dan 500 euro waard waren.
Nogmaals, ik doel echt niet op dat het zoveel mogelijk geld moet opleveren, ik wil het alleen weten.
Ik denk dat de connectie met Stalingrad pas invloed op de waarde heeft als er over Stalingrad zelf in de brieven wordt geschreven en ook 100% zeker is dat het uit Stalingrad verstuurd is. Er zaten enorm veel Duitse soldaten in en rondom Stalingrad die ook allemaal naar huis schreven, dus een Feldpostbrief waarin de groeten wordt gedaan aan de ouders enz. is niet extra waardevol ook al komt deze uit Stalingrad. Ik denk dat €50,- inderdaad een goede (misschien zelfs iets te hoge) valuatie is als het inderdaad uit Stalingrad komt. De meeste, normale, Feldpostbrieven kosten zo'n €1,50/€2,-. Zoals Sobel al zei lijkt de waarde verder van ondergeschikt belang en is de emotionele waarde belangrijker/mooier.
Plaats reactie