schuurvondst onbekende revolver

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Bunker Hill
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 aug 2013, 15:49

schuurvondst onbekende revolver

Bericht door Bunker Hill »

Dag mannen, deze revolver kwam de buurman mee aanzetten. Ik dacht in eerste instantie aan een Webley revolver, maar het zou zo kunnen dat dit niet het geval is. Wat ik zo links en rechts tegenkome op Google helpt me niet echt verder. Misschien dat het een nog ouder model is? Iemand een idee? Thanks!
Afbeelding
Afbeelding

NB: ik weet hoe het juridisch zit in NL met dit soort zaken, de vondst gaat daarom hoe dan ook naar ons plaatselijke museum, omdat ik zelf geen ontheffing heb.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: schuurvondst onbekende revolver

Bericht door hajos »

Simpel, verboden wapen bezit.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: schuurvondst onbekende revolver

Bericht door Erik »

Ik herken geen type maar wel een aantal kenmerken. Ik vermoed dat het gaat om een Belgische Marechal revolver. Dit op grond van de opvallende schroef vlak boven de handgreep, de rechtopstaande haan en de vrijhangende patroonuitwerperstift. Daarnaast heeft de vorm van het huis (waarin de trommel hangt) ook kenmerken van een Marechal.
De fabriek stond te (verrassend) Luik. Het wapen zal uit de tweede helft 19e eeuw komen en waarschijnlijk 9,4 mM zijn.
Denk ik.

In Nederland is zelfs een bonk roest een wapen zolang het niet door een erkende wapensmid onklaar (duurzaam ongeschikt voor gebruik) is gemaakt en daarmee afgemeld in de landelijke database. Het wel of niet kunnen functioneren van de bonk roest is geen criterium. Verstandig dat je er afstand van doet. Leuk dat het naar een museum kan!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Bunker Hill
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 aug 2013, 15:49

Re: schuurvondst onbekende revolver

Bericht door Bunker Hill »

hajos schreef:Simpel, verboden wapen bezit.
Voordat je meteen begint te schreeuwen zou je ook de moeite kunnen nemen om mijn laatste gedeelte van de post te lezen. Deze gaat naar het museum.

Erik, bedankt voor je uitvoerige uitleg!
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: schuurvondst onbekende revolver

Bericht door hajos »

Bunker,

Gaat,.. dus nog niet is.
Je vroeg hoe het zat in Nederland, en dan kan ik niets anders antwoorden dan verboden wapenbezit.
De reden die Erik aangaf is wat uitvoeriger maar denkt de zelfde lading.
Zolang je dat ding in bezit hebt ben je strafbaar. Helaas maar waar.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
willietaria
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 20 jun 2012, 16:44

Re: schuurvondst onbekende revolver

Bericht door willietaria »

hajos schreef:Bunker,

Gaat,.. dus nog niet is.
Je vroeg hoe het zat in Nederland, en dan kan ik niets anders antwoorden dan verboden wapenbezit.
De reden die Erik aangaf is wat uitvoeriger maar denkt de zelfde lading.
Zolang je dat ding in bezit hebt ben je strafbaar. Helaas maar waar.
Hij vraagt helemaal niet hoe het in NL zat...
Gebruikersavatar
Gijscollector
Lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 jan 2009, 20:06
Locatie: Breda

Re: schuurvondst onbekende revolver

Bericht door Gijscollector »

Ik ben er zo goed als zeker van dat het een Gasser revolver is, maar grote kans dat het een Belgische kopie is (wel gewoon uit die tijd!) aangezien hij niet helemaal overeenkomt met standaard uitvoeringen en succesvolle wapens erg veel gekopieerd werden in België. Marechal zou dus eventueel de fabrikant kunnen zijn...

In België is hij als het goed is nog steeds vrijgesteld, ook onder de nieuwe wapenwet.

Afbeelding
"Op den bresch voor Nederland"
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: schuurvondst onbekende revolver

Bericht door Erik »

Dat is inderdaad de Marechal die ik gevonden had! Er stond verder geen type/typebenaming bij.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Bunker Hill
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 aug 2013, 15:49

Re: schuurvondst onbekende revolver

Bericht door Bunker Hill »

Dank mannen, hij ligt inmiddels in de vitrine, maar nu kan er in ieder geval een bordje bij met wat voor en wapen het (hoogstwaarschijnlijk) is.
@ willietaria, jij bent inderdaad de eerste die goed leest wat er staat. Ik weet dondersgoed hoe het zit in NL namelijk. :mrgreen:
Plaats reactie