Displayhoofd

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Displayhoofd

Bericht door Kugelblitz »

Heren,

Jarenlang heb ik altijd beweerd nooit een etalagepop voor mijn militaria aan te schaffen, omdat ik die niet mooi vond. Dat klopt nog steeds wel, in de zin dat de meeste etalagepoppen gewoon niet mooi zijn.

Ik heb echter een klein stapje in de goede richting gezet, door me aan een displayhoofd te wagen. Toch wat subtieler en aangezien ik redelijk wat hoofddeksels bezit moest er eens een manier komen om deze fatsoenlijk tentoon te stellen! Ik heb een paar dagen geleden een hoofd aangeschaft en ben zelf eens wat aan de slag gegaan.
Zoals gezegd zijn de meeste displayhoofden afschuwelijk lelijk en als ze mooi zijn vaak onbetaalbaar. Aangezien ik wel wat ervaring heb qua schilderen etc. leek het me leuk zelfs eens een kop te schilderen. Dit is ten eerste goedkoper (je hoeft immers enkel een blanco hoofd te kopen) en bovendien kun je alles zelf bepalen: kleur ogen, haarkleur, wel of geen baard etc. Uiteraard heeft elke schilder/kunstenaar zijn eigen stijl en voorkeuren, de een maakt de pupillen wat groter en gebruikt liever echt haar, maar aangezien er sowieso een hoofddeksel op komt heb ik besloten het haar voorlopig nog geschilderd te laten.
Wie weet kan ik andere leden inspireren zich hier ook eens aan te wagen. Het is niet zo moeilijk, maar je moet wel enige ervaring met de kwast hebben! :wink: Ik gebruik gewoon acrylverf (weliswaar van een goed merk) en een transparante eiglans sealer om het tegen krassen etc. te beschermen.

Mijn eerste project zal een Junkers Ju-52 piloot voorstellen, aangezien ik altijd al een fascinatie voor dit vliegtuig heb gehad.
Naamloos.png
Zo zag het hoofd er aanvankelijk uit. Het gaat om de 2e van links!
image.jpeg
Zo ziet het hoofd er momenteel uit. Huidskleur, haar, lippen ogen etc. zijn allen geschilderd. Het geheel heb ik op een een houten standaard gemonteerd en de nek aanzienlijk verlengd. Om de naad netjes weg te werken zit er nu polyesterplamuur op, dit moet ik nog bijschuren en dan de nek en hals bijschilderen.

Wordt vervolgd! :)

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Displayhoofd

Bericht door CollectorWo2 »

Hehe eindelijk! _/-\o_ :mrgreen:
Nu de rest nog :P
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Displayhoofd

Bericht door Joep »

Gaaf dat je een piloot gaat maken!
Nadat ik mijn projecten heb afgerond wil ik ook een piloot (van de RAF of RCAF) gaan maken.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Displayhoofd

Bericht door Kugelblitz »

@thunderbird: Haha, dat zal nog wel even duren! :lol:

@ Joep: Bedankt, ja zo'n piloot heeft wel wat. 'Helaas' zie je daar aan het hoofd vrij weinig van, zit hem meer in het uniform etc. maar je moet het wel realistisch houden. De Ju-52 werd nu eenmaal vrij laag gevlogen en had ook geen hoogstaande communicatiemiddelen, dus ook de piloten waren vrij 'basic' uitgerust. Maar goed, 'less is more' zeggen ze weleens, zo vind ik een simpele infanterist met enkel het KvK 2. Klasse en VWA veel interessanter dan een officierspop die helemaal vol hangt met EK's, Nahkampfspangen etc.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Displayhoofd

Bericht door panzer lehr »

Ziet er goed uit. :)
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Displayhoofd

Bericht door Joep »

@Kugel:
Klopt, ik ben sowieso helemaal weg van vliegtuigen, en dus ook piloten! :)
Als ik aan dat project ga beginnen vind ik de details met de vliegersmuts, zuurstofmasker en reddingsvest 't hem vooral doen! :)
Ik ben heel erg benieuwd naar komende foto's van je piloot!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Displayhoofd

Bericht door coco »

Ware kunstenaars hier op he forum!!
Prachtig!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Displayhoofd

Bericht door Kugelblitz »

coco schreef:Ware kunstenaars hier op he forum!!
Prachtig!
U bent te goed! Kun jij ook als je een beetje de tijd neemt! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Displayhoofd

Bericht door zjopske »

Mooi kopje, vroeger (jaren 30) zagen alle display koppen er zo uit.
Als ik de ruimte heb misschien ook maar weer eens kijken of ik ook zo iets gefabriceerd krijg, al ben ik geen kei in iets in meerdere tonen verven.

Is de verlenging van de nek van hout of is het kunstof?
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Displayhoofd

Bericht door Kugelblitz »

@Zjopske: Bedankt, 't is inderdaad een klassiek hoofdje. Ik heb er nog een liggen die eigenlijk een nog wat 'mooiere' trekken heeft, maar die heeft een vrij grote hoofdomtrek. De basis van de nek is van hout (aan de kop en de plank geschroefd), maar de afwerking is kunststof en polyesterplamuur.

Hier het resultaat voor vandaag:
z.jpeg
zz.jpeg
Morgen gaan we hem eens 'aankleden'...

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: Displayhoofd

Bericht door SOLDIER Wessel »

Hoe ga je hem noemen? :mrgreen:
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Displayhoofd

Bericht door Kugelblitz »

SOLDIER Wessel schreef:Hoe ga je hem noemen? :mrgreen:
Hehe, daar moet ik nog over nadenken.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Displayhoofd

Bericht door Kugelblitz »

Vandaag nog wat tijd gehad om aan het hoofd te werken.
Helaas bleek de Fliegerkopfhaube in eerste instantie niet echt lekker te passen, dus ik heb de hele bovenkant van het hoofd helemaal moeten afschuren om hem wat smaller te maken. Vervolgens weer opnieuw het haar geschilderd en alles netjes gesealed.

Tevens heb ik een originele losse kraag van het 'Blaumelliertes Hemd' kunnen bemachtigen en heb hier nog een stukje lichtblauwe stof voor op maat gemaakt, zodat het lijkt alsof hij een shirt draagt.

Ik wil hem nog een originele 'Dienst-Brille' geven, voor een wat serieuzere uitstraling en eigenlijk wil ik ook nog een extra kraag toevoegen van ofwel een 'Fliegerbluse' met gele kraagspiegels, of een dikke fleecekraag, zoals op de vele dikke 'Fliegerjacken' gedragen werden. Beide opties zullen helaas niet met originele kragen worden gedaan, aangezien de haast onmogelijk te vinden zullen zijn. Tevens moet het precies op maat worden geknipt en genaaid, dus dat is zonde van origineel materiaal.
aaa.jpeg
Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: Displayhoofd

Bericht door SOLDIER Wessel »

Zo, dat hoofd ziet er levensecht uit, knap! :shock:
Ik vind de lichte accenten bij de kin mooi gedaan.
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Displayhoofd

Bericht door jurgen »

Werd een Schirmmütze bovenop een Fliegerhaube gedragen? Ziet er wat gek uit vind ik persoonlijk..

De kop zelf is overigens wel prima gemaakt. Op dat gebied geraak ik niet verder dan wat kleuterachtig geklieder. :wink:
Plaats reactie