Nederlands gala jas

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
veritable
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 22 jul 2013, 14:27
Locatie: Drenthe

Nederlands gala jas

Bericht door veritable »

Hallo Forumleden,

Is dit een goed Nederlands gala Jasje?
De eigenaar zegt dat het jasje, van een major is geweest die heeft zich onderscheiden tijdens gevecten op de Grebbeberg.
En eventueel de waarde?
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlands gala jas

Bericht door Erik »

De foto's zijn niet erg duidelijk Veritable. Misschien dat je wat close-up opnames kunt maken en ons ook de binnenkant kunt laten zien? Het betreft een ceremonieel jasje met een groene (?) kraag.
Op de Grebbeberg zijn niet veel majoors betrokken geweest. Twee bataljonscommandanten en die zijn gesneuveld. Van beiden is de familie tot op de dag van vandaag vrij hecht wat betreft het optreden van hun voorvaderen en hun legerkledij zal niet zomaar op de openbare markt verschijnen.
Maar dat maakt niet uit! Als het een net en kloppend jasje is, is het toch prima?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
veritable
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 22 jul 2013, 14:27
Locatie: Drenthe

Re: Nederlands gala jas

Bericht door veritable »

Bedankt Erik, ik heb gevraagd naar foto's van de binnenkant van de jas,
Mocht ik de foto hebben post ik hem.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Nederlands gala jas

Bericht door Bert-Jan »

Volgens mij komt elk jasje, helm, bajonet van de Grebbeberg zo langzamerhand......

staat het jasje niet op naam dan?
Gebruikersavatar
veritable
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 22 jul 2013, 14:27
Locatie: Drenthe

Re: Nederlands gala jas

Bericht door veritable »

Ja Bertjan,
Jammer genoeg is het jasje al verkocht...
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlands gala jas

Bericht door Erik »

bertjan schreef:Volgens mij komt elk jasje, helm, bajonet van de Grebbeberg zo langzamerhand......
Omdat militaria gewoon handel is. Het gaat om de geldwaarde, niet om de historische waarde. Het helpt niet als je erbij vertelt dat het een majoorsuniform is van een betaalmeester uit Kneisterdammerveer.
Op de Grebbeberg is geen ceremonieel gedragen. Er hebben ook geen Landverks gevochten. Het hele 8 RI heeft in totaal misschien 2400 man onder de wapenen gehad, verdeeld over de rug- en stoplijn, de frontlijn en de voorposten (III-8 RI) Ook 19RI, wat meer naar het Noorden, heeft iets dergelijks gehad.
De reserve-jagers (24RJ) hebben er een tegenaanval ondernomen, er waren wat zelfstandige (divisie-)eenheden.
Het meeste materiaal is ingenomen door de Duitsers. De kans dat jij een bajonet versch van den Berg hebt/krijgt/verwerft, is klein. De kans dat je er eentje te koop wordt aangeboden is veel groter!

Zie ook Duits/Engels/Frans WO1 samen met locaties als "Somme", "Verdun", "Ypers" en "Passchendaele".
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Nederlands gala jas

Bericht door Bert-Jan »

Erik schreef:
bertjan schreef:Volgens mij komt elk jasje, helm, bajonet van de Grebbeberg zo langzamerhand......
Omdat militaria gewoon handel is. Het gaat om de geldwaarde, niet om de historische waarde. Het helpt niet als je erbij vertelt dat het een majoorsuniform is van een betaalmeester uit Kneisterdammerveer.
Op de Grebbeberg is geen ceremonieel gedragen. Er hebben ook geen Landverks gevochten. Het hele 8 RI heeft in totaal misschien 2400 man onder de wapenen gehad, verdeeld over de rug- en stoplijn, de frontlijn en de voorposten (III-8 RI) Ook 19RI, wat meer naar het Noorden, heeft iets dergelijks gehad.
De reserve-jagers (24RJ) hebben er een tegenaanval ondernomen, er waren wat zelfstandige (divisie-)eenheden.
Het meeste materiaal is ingenomen door de Duitsers. De kans dat jij een bajonet versch van den Berg hebt/krijgt/verwerft, is klein. De kans dat je er eentje te koop wordt aangeboden is veel groter!

Zie ook Duits/Engels/Frans WO1 samen met locaties als "Somme", "Verdun", "Ypers" en "Passchendaele".

Dat snap ik.

heb wel een oorlogszakboekje van het 19 R.I van mijn opa en ook van de berg!
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Nederlands gala jas

Bericht door hajos »

Wees blij, ik heb nagenoeg niets van die van mij. 8 R.A. en ook van de Berg.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Nederlands gala jas

Bericht door Bert-Jan »

Dat ben ik ook zeker Hajo!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlands gala jas

Bericht door Erik »

Ha! Ik heb ook niets, terwijl mijn grootvader gewoon thuiszat! Lichting 1923-II, niet opgeroepen dus.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Nederlands gala jas

Bericht door Bert-Jan »

even na gevraagd over die jas. Heeft die gekocht van de weduwe en staat niet op naam. maar het verhaal is hem verteld door de weduwe. dus waar!
Gebruikersavatar
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Berichten: 703
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:39
Locatie: Dordrecht, Zuid-Holland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlands gala jas

Bericht door Amstelwijck »

Zonde dat de jas niet meer compleet is. De "gouden" sierkraag met ster (majoor) is er af gesloopt.
Het is maar wat de gek er voor wilt geven, maar persoonlijk zou ik passen. Ik koop een jas om de jas en niet om het verhaal, mits het keihard bevestigd kan worden.
Maar goed, ieder zijn meug.

groet,

Wim
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlands gala jas

Bericht door Erik »

bertjan schreef:even na gevraagd over die jas. Heeft die gekocht van de weduwe en staat niet op naam. maar het verhaal is hem verteld door de weduwe. dus waar!
Zucht.
Het woordje "Grebbelinie" (lopende van Spakenburg tot en met de Rijn) wordt graag verward met "Grebbeberg". Zelfs door militariaverzamelaars hier op dit forum! Als het woordje "Grebbe" er maar aanhangt is het al snel Grebbeberg. Ook voor een weduwe na 74 jaar hetgeen overigens geheel aannemelijk is.
De kans is groter dat de bezitter van de jas ergens in de linie heeft gezeten dan op de Grebbeberg zelf.
Koop inderdaad het object als je dat graag wilt; niet het verhaal.

Ik verkoop potjes grind van de Grebbeberg. 27.50 EU per 200 gram. Interesse? Origineel!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie