Bewaren papierwerk

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Gebruikersavatar
peanut
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 20 feb 2008, 19:38

Bewaren papierwerk

Bericht door peanut »

Medeverzamelaars,

Ik heb een groot aantal foto's en documenten waaronder enkele zeldzame en unieke.
Echter heb ik me nooit erg bezig gehouden met het conserveren en bewaren van deze spullen.
Kan iemand mij tips geven over hoe ik deze spullen het beste kan bewaren en hoe jullie dit zelf doen?

Dank alvast
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Bewaren papierwerk

Bericht door Joep »

Vooral zonlicht is de boosdoener, in plastic mapjes doen en zorgen dat het in een donkere kamer gesloten zit.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Bewaren papierwerk

Bericht door zjopske »

De zon is een, maar het beste moet je beschermen tegen UV-licht en weekmakers in opbergsystemen, hierdoor verkleuren en vervagen de documenten.
Bij voorkeur bewaren in een constante temperatuur in weekmarkervrije beschermhoezen.

Ik gebruik zelf voor mijn Nederlandse foto`s en documenten het duurste systeem (hard plastic en een stof en lichtvrij omhulsel) van Leuchtturm (12 mappen inmiddels).
Alternatieven voor hogere kwaliteitsalbums kun je vinden bij Importa, Hartberger en Lindner.

De Duitse foto`s moeten het stellen met goedkope hema fotobladen en simpele foto-showtassen, ze staan wel in een donkere kast opgeborgen.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Bewaren papierwerk

Bericht door michiel01 »

op het forum zwerven meerdere topics hierover, de zoekfunctie zal je zeker verder helpen!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Bewaren papierwerk

Bericht door patrickh »

Joep schreef:Vooral zonlicht is de boosdoener, in plastic mapjes doen en zorgen dat het in een donkere kamer gesloten zit.

Moeten wel zuurvrije mapjes zijn!
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Bewaren papierwerk

Bericht door panzer lehr »

Zuurvrije mappen inderdaad. :)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Bewaren papierwerk

Bericht door sobel »

En die zijn te krijgen bij bijvoorbeeld postzegelhandelaren! Uit mijn hoofd van o.a. het merk ''importa''
Zie helaas nog teveel mensen met de standaard plastic hoesjes! Op termijn een absolute boosdoener!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bewaren papierwerk

Bericht door Erik »

Binnen de Geografische dienst waar ik nu werkzaam ben hebben we te maken met kaartopslag. Daarnaast nog een deel beperkt historisch archief.
Papier dient te worden opgeslagen bij een constante temperatuur waarbij aangehouden wordt 15-18 graad C. De luchtvochtigheid moet van kamerkwaliteit zijn en tussen de 40 en 60 liggen.
Veel historisch papierwerk heeft door z'n fabricageproces een bepaald zuur in zich dat zich na tientallen jaren zal gaan wreken: het verband in het papier zal los worden en het papier 'verbrokkelen'. Het enige wat hierbij helpt is het ontzuren van het papier, er zijn in Nederland wat bedrijven die dit doen. Helaas niet gratis.
Papier en foto's liever niet in plastic steken om eerder genoemde redenen. Ook niet rechtop. In onze dienst bewaren we oude kaarten maar ook papieren (met inkt beschreven, 19e eeuws) liggend in mappen tussen zuurvrij papier.

Daarnaast bestaan er rare beestjes die graag meesnoepen van jouw papiercollectie (ovenvisjes/zilvervisjes) Iets minder dan een cM lang en veel voorkomend. Zorg dat je werk buiten hun bereik ligt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie