HELP!! Gevonden kogels..

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Rowena
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2013, 12:57

HELP!! Gevonden kogels..

Bericht door Rowena »

Wie kan mij helpen.

deze kogels heeft mijn vriend gevonden wie kan zeggen wat voor dit zijn?

Er staat onderop 21 32 33 D

kan helaas geen foto toevoegen bestand te groot en kan deze niet kleiner krijgen
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: HELP!! Gevonden kogels..

Bericht door ammo »

7,9 mm patroon nederlands ( 7,9x57R)
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: HELP!! Gevonden kogels..

Bericht door Erik »

ammo schreef:7,9 mm patroon nederlands ( 7,9x57R)
Jezus, Ammo, jij bent echt goed!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: HELP!! Gevonden kogels..

Bericht door racefiets »

Is een typisch Nederlandse manier van stempelen. Een verzamelaar met wat langere ervaring en interesse in Nederlands zou dit gewoon moeten herkennen.
Rowena
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2013, 12:57

Re: HELP!! Gevonden kogels..

Bericht door Rowena »

Bedankt voor de reacties.

mijn vriend heeft pas een metaal detector en deze in de tuin van een vriend gevonden.
dus er is geen sprake van interesse in dit soort dingen maar we wouden het graag weten.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: HELP!! Gevonden kogels..

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Is een typisch Nederlandse manier van stempelen. Een verzamelaar met wat langere ervaring en interesse in Nederlands zou dit gewoon moeten herkennen.
Een verzamelaar wel.
Wij hebben binnen de uitbeeldingswereld de hulzen voornamelijk gebruikt om ze om te bouwen naar Boxer (zijn normaalwijs Berdan), dan is de conditie van de huls belangrijker dan het stempeltje met twee of vier letter/cijfergroepen.
Ombouwen is nu niet meer aan de orde, de 6,5 x 53,5R wordt nu nieuw getrokken en heeft een eigen, totaal afwijkend stempelbeeld.
Overigens is het stempelbeeld met vier groepen (voor o.m. lotjaar en materiaal) meer typisch voor de (latere) 6,5 x 53,5R dan voor de 7,9 mitrailleurpatroon, maar daar kan ik ook wel eens naast zitten.

Tips voor de verzamelaar van hulzen: in Duitsland kun je de hembrughulzen per zakje van honderd kopen voor bijna niets. De maat slaghoedje Berdan bestaat niet meer en de huls is onbruikbaar zoals-ie is. Heb op die manier enkele honderden in huis gehaald voor weinig, leuk voor de uitbeelding.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: HELP!! Gevonden kogels..

Bericht door racefiets »

Wie maakt tegenwoordig de 6,5x54R? (of 53,5R)
Ik heb ze ook nog wel eens van .303 hulzen gemaakt enkel moet je dan wel nieuwe hulzen gebruiken.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: HELP!! Gevonden kogels..

Bericht door hajos »

Succes, ik zou geen .303 omgevormd naar 6,5x53,5R willen gebruiken.
waarom, de hulswand is te dun, je zal niet de eerste zijn met een mooi gekoperde kamer. (Hulsbodem er uit, de rest blijft in de kamer zitten)
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: HELP!! Gevonden kogels..

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Ik heb ze ook nog wel eens van .303 hulzen gemaakt enkel moet je dan wel nieuwe hulzen gebruiken.
En waarschijnlijk voldoende nieuwe lopen of een opgeboorde kamer.
De .303 is een zwakke huls. Resizen helpt 'm niet sterker worden en voegt jaaaren toe aan je dieset. Tot twee maal toe hulsklemmingen gehad met die amateuristische bende waarbij ik veel moeite heb gehad de huls uit te nemen. Binnen mijn vereniging durft niemand het meer aan.
Als jouw hembrug het wel pakt, heb ik nog wat losse patronen (geladen met Vith. 320/18 Gr.) liggen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: HELP!! Gevonden kogels..

Bericht door racefiets »

Ik heb geen Hembrug. Ik heb ze in het verleden wel eens omgevormd voor iemand. Was met een speciale omvorm dieset. Ik ken verschillende oud schutters die de .303 om vormden aangezien het de enige donorhuls was die paste.

Maar wie maakt tegenwoordig de hulzen? Privi was mijn eerste gedachte maar die heeft ze niet.
Plaats reactie